رحیمی جهان آبادی : مردم تاب تحمل هیچ افزایش قیمتی را ندارند

اگرقانون مجلس رعایت می‌شد، گرانی‌های اخیر اتفاق نمی‌افتاد

گروه جامعه - طی چند وقت گذشته، شاهد تغییر قیمت برخی کالا‌ها مانند ماکارونی و ... به نام حذف ارز ترجیحی بودیم و همین موجب شد که امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، شاهد نطق‌های تندی از سوی نمایندگان باشد و نمایندگان به نحوه اجرای این قانون نقد‌های جدی وارد کردند.صبح روز یکشنبه 18 اردیبهشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیش از آغاز جلسه علنی، نشستی غیرعلنی داشتند. دو وزیر دولت در غیاب محمد مخبر از جمله سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی و سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد مهمان جلسه غیرعلنی نمایندگان بودند که در این نشست موضوع حذف ارز ترجیحی و همچنین گرانی برخی کالاها به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد.برای بررسی گرانی، معاون اول رئیس جمهور دعوت شدند؛ اما ظاهرا مشکلات کاری این توفیق را از ما گرفت.رئیس مجلس از دعوت معاون اول رئیس جمهور و وزرا به مجلس برای پرداختن به مساله گرانی خبر داد و گفت: ما از معاون اول محترم رئیس جمهور دعوت کرده بودیم که امروز در جمع ما باشد اما ظاهرا مشکلات کاری این توفیق را از ما گرفت.محمدباقر قالیباف در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گفت: در ابتدای نشست علنی امروز، به اولین دستور کار امروز مجلس می‌پردازیم که مربوط به همین بحث گرانی است. در این باره از وزرای محترم جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی دعوت کردیم تا با نمایندگان مجلس به این موضوع بپردازند؛ البته ما از معاون اول محترم رئیس جمهور دعوت کرده بودیم که امروز در جمع ما باشند اما ظاهرا مشکلات کاری این توفیق را از ما گرفت لذا در خدمت وزیر جهاد کشاورزی هستیم تا در نوبت اول و بعد از صحبت نمایندگان اظهاراتشان را بیان کنند.
کالاهای ضروری معیشتی باید
 از طریق کالابرگ الکترونیک و به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه شود
پیش از ورود نمایندگان به دستور کار صحن علنی، قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه سیاست مجلس بر حفظ قدرت خرید مردم است، گفت: همان گونه که در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده، کالاهای ضروری معیشتی باید از طریق کالابرگ الکترونیک و به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیاست مجلس بر حفظ قدرت خرید مردم است، گفت: همان گونه که در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده، کالاهای ضروری معیشتی باید از طریق کالابرگ الکترونیک و به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه شود.
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود گفت: یکی از مباحث مهم و نکته مهمی که مورد توجه نمایندگان محترم مردم است و حسب تکلیف نمایندگی خود وظیفه دارند به آن بپردازند، بحث گرانی ها و مشخصا گرانی آرد صنعتی و ماکارونی است. مساله اصلی که باعث نگرانی بیشتر مردم شده این که گرانی اخیر، شروع گرانی های کالاهای اساسی باشد که معیشت مردم به آنها گره خورده است.رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ریشه این نگرانی های مردم به این برمی گردد که اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی هدفمند شود، گرانی های شدیدی در دیگر کالاها که مرتبط با آن هستند نیز ایجاد خواهد شد و دولت محترم در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به گونه ای عمل کرد که باعث نگرانی بیشتر مردم شد.وی افزود: من در ادامه توضیح خواهم داد که برنامه مجلس برای حفظ قدرت خرید مردم چیست و روشن خواهم کرد که اگر دولت این برنامه را اجرایی کند، مردم با آرامش خیال می توانند به حداقل زندگی معیشتی خود اطمینان داشته باشند. در گرانی های اخیر، موضوع افزایش قیمت ماکارونی هم بی توجهی به قانون مجلس باعث شد، چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به شدت ناراحت کند.قالیباف تصریح کرد: من به مردم عزیز حق می دهم که نسبت به آینده نگران شده باشند، اما با توجه به پیگیری های انجام شده و جلساتی که برگزار شد، به ویژه در شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مقرر شد که قانون مجلس کامل اجرایی شود، انشاءالله یک آرامش معیشتی برای مردم ایجاد خواهد شد.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از اینکه این مساله را توضیح بیشتری بدهیم، اجازه دهید ابتدا این نکته را عرض کنم؛ فراموش نکنیم که با تصمیمات خلق الساعه و تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت گذشته چه ضربه بسیار سهمگینی به اقتصاد کشور زده است و کسانی که این ضربه را به اقتصاد کشور زدند، باید پاسخگو باشند. این ارز ترجیحی باعث حیف و میل ده‌ها میلیارد دلار سرمایه این کشور شده و علاوه بر این، ارز ترجیحی به هیچ وجه نتوانسته باعث کنترل گرانی‌ها هم شود.وی اظهار کرد: در این وضعیت هرکارشناس دلسوز اقتصادی این مساله را تایید می‌کند که ارز ترجیحی باید هدفمند شود؛ بنابراین درباره اصلاح اصل هدفمند کردن یارانه ارز ترجیحی همه اجماع دارند، اما درباره نحوه آن ما حرف‌های جدی داریم.
 مردم تاب تحمل هیچ افزایش قیمتی را ندارند
جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در نشست علنی با تاکید بر اینکه مردم تاب تحمل هیچ افزایش قیمتی را ندارند، گفت: مجلس باید از اختیارات نظارتی و قانونگذاری استفاده و با رانت فساد و اقتصاد دولتی و بیمار مبارزه کند و نباید اجازه داد که بیش از این به ملت فشار بیاید.وی درخصوص گزارش وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در مورد حذف ارز آرد صنف و صنعت سخن می گفت، اظهار داشت: در آغاز مجلس یازدهم نطقی داشتم و تاکید کردم که نه مجلس کاره ای است و نه دولت، و در این رابطه دولت بابصیرت، بی بصیرت، انقلابی، منحرف، اصلاح طلب و اصولگرا؛ حریف رانتخواران و مافیایی که خودروی چینی را 3 برابر قیمت کشورهای همسایه می فروشند، نمی شوند! همین مافیا هم در حوزه یارانه وجود دارد.نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: یارانه مردم سال هاست که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، قیمت چه کالایی در این کشور ثابت مانده که یارانه مردم ثابت مانده است؟ به فرض اینکه یارانه آرد بدهید، یارانه افزایش قیمت سایر کالا‌ها چه می‌شود؟وی افزود: چیزی از ملت باقی نمانده و این روزها که به حوزه انتخابیه سفر کرده ایم با بد و بیراه و نفرین مردم مواجه شده ایم. دولت ناتوان از اداره امور کشور است و مجلس باید به عنوان نهاد نظارتی و قانونگذار دخالت کند، نه نطق. باید سوال شود که چرا خودرو 4 و 5 برابر کشورهای همسایه شده است؟ چرا باید به بهانه قاچاق و جنگ اوکراین، آرد که معاش حداقلی مردم است را از آنها بگیریم؟ مردم روزی حسرت خانه ها، خودروها و زندگی مردم کشورهای همسایه را می خوردند و در حال حاضر حسرت نان خوردن آنها را. عراق و افغانستان اشغال شده، چند درصد پول آنها سقوط کرده است؟ چرا خودمان را سرگرم می کنیم و اساسی ترین مشکل کشور را فراموش کرده ایم؟عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اقتصاد ما، اقتصاد رانت، مافیا و دولتی است، تصریح کرد: هر دولتی چه اصلاح طلب، اصولگرا و چه انقلابی بیاید، نمی تواند کاری کند. نمایندگان شاهد بودند که رهبر معظم انقلاب از کیفیت و قیمت خودروها انتقاد کردند، اما آیا کسی حریف مافیای خودرو شد؟ دیوار ملت مانند دیوار نمایندگان ملت کوتاه شده و هر کس هر اشتباهی می کند، به خانه ملت و مجلس می تازند!! در این رابطه باید از اختیارات نظارتی و قانونگذاری استفاده و با رانت فساد و اقتصاد دولتی و بیمار مبارزه کنیم، نباید اجازه داد که بیش از این به ملت فشار بیاید، زیرا آنها تاب تحمل هیچ افزایش قیمتی را ندارند
نان را برای مردم بگذارید
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: این قائله نان را جمع کنید و همچون گذشته نان را برای مردم بگذارید تا در دامِ آقازاده‌هایِ فالوده‌خور و محتکران پیشانی سوخته ماکارونی فروش نیفتید! سید مجتبی محفوظی، هم در نطق میان دستور خطاب به رییس جمهور گفت: وذکر فان الذکر تنفع المؤمنین؛ آقای رئیس‌جمهور! یادتان هست؟! آن زمان که رییس قوه قضاییه و یکی از سه عضو شورای سران قوا بودید و پیرامون گرانی بنزین ۹۸ بیانیه‌ای منتشر کردید؟ آنجا که به طور تلویحی مسئولیت کار را بر دوش دولت مستقر انداختید و در بخشی از این بیانیه‌تان با انتقاد از شیوه عملکرد دولت ‌‌اعتدال، اذعان کردید: «در این مورد هم سخن گفتن با مردم و تشریح دلایل این تصمیم قبل و بعد از اجرای تصمیم ضروری می‌نماید؛ لذا از طریق استانداران و مسئولین مربوطه پیگیری نمایید تا دلایل این تصمیم به صورت شفاف برای مردم به ویژه اثرگذاران جامعه و نخبگان تبیین گردد و دیدگاه‌های نخبگان و دلسوزان مورد توجه قرار گیرد.»
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور تاکید کرد: حالا سه سال بعد از آن روزها ، سیدِ محرومان به‌عنوانِ رئیس‌ دولت سیزدهم که دولت مردمی خوانده می‌شود در ماجرای «افزایش قیمت آرد» کاری مشابه کار دولت قبل را انجام داد و به مانند دولت او تا این لحظه هیچ توضیح روشن، شفاف و دقیقی برای مردم نداده است. آیا می‌توانید از مدیران زیر مجموعه ملی و استانی‌تان بخواهید توضیحی به مردمی بدهند که جنابعالی به مردم و حتی به ارشدهای خود نداده‌اید؟! لماذا تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؟
اگرقانون مجلس رعایت می‌شد، گرانی‌های اخیر اتفاق نمی‌افتاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه