گزارشی از چالش‌های آزادسازی سواحل

زنگ خطر غرق‌شدن گردشگران دریایی

گروه اقتصاد دریایی -سمیه ملایی- ۶۰ طرح سالم‌سازی دریا از هفتم خرداد در سواحل مازندران آغاز شد اما بی گمان امسال طرح آزاد سازی دریا و رسیدگی نامطلوب به مطالبات ناجیان غریق، آن را به چالش تبدیل کرده است. سواحل مازندران تابستان هرسال میزبان مسافرانی است که از صداهای گوش خراش و خسته کننده و هوای خاکستری و خاک آلود کلان شهرها به موسیقی دلنواز و آرامبخش امواج دریا و و آسمان پاکی که سایه ی آبی رنگش را روی آن انداخته، پناه می آورند. تابستان امسال سایه ی آبی این آسمان روی نقشه ی کرونایی کشور هم افتاده و بعد از دو تابستانی که این نقشه بوی خون و رنگ خطر به خود گرفته بود، مسافران با خیال آسوده تری چمدان هایشان را می بندند تا مازندران همچوم تعطیلات نوروزی، میزبان چند میلیون مسافر از استان های مختلف باشد. طرح سالم سازی دریا که یکی از مهم ترین اهداف آن پاسبانی از جان این مسافران است، از هفتم خرداد ماه در 15 شهر ساحلی مازندران آغاز شد اما بی گمان امسال طرح آزاد سازی دریا آن را به چالش می کشد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، تابستان که رخ نمایی می کند، خیلی ها بارشان را سمت جاده های شمال می‌بندند تا دل به خنکای دریا بزنند اما در این میان تعدادی از مسافران و گردشگران ساحلی بی گدار به آب میزنند و خطر خزر را به جان میخرند. پارسال در 91 نقطه ی ساحلی 900 ناجی با هدف کاهش تعداد غریق به کار گرفته شدند اما امسال با توجه به مسافت سواحل آزاد شده، اگر این طرح جدی تر مدیریت نشود، زنگ خطر غرق شدن گردشگران بلند تر از سال های گذشته به گوش خواهد رسید.
طرح آزادسازی حریم 60 متری سواحل مازندران که بهمن ماه پارسال با ضرب العجل رئیس جمهور تنها در 20 روز اتفاق افتاد، هرچند حرکتی عادلانه و شجاعانه بود اما اکنون به چالشی برای امنیت جان گردشگران تبدیل شده است، گردشگرانی که امسال یکصد و چهار کیلومتر نوار ساحلی آزاد شده را کنار سواحلی که تا پارسال هم در دسترسشان بود، پیش روی خود می بینند اما آشنا نبودن آنها با موقعیت جغرافیایی این مناطق، بی تردید پایلن سفرهای تابستانی خانواده های بیشتری را در مقایسه با سال های گذشته، تلخ خواهد کرد.سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از ساری با ابراز نگرانی، اظهار داشت: پیش از آزاد سازی سواحلی بخش خصوصی هم در شهرک ها به کمک ما می آمد اما بعد از آن، این کمک ها را نداریم و این یک مسئله ی نگران کننده است.
فخاری، مدیر عامل جمعیت هلال حمر مازندران در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از ساری گفت: با آزاد سازی سواحل دریای خزر ، نقاط حادثه خیز از 375 به 400 نقطه افزایش یافته است.
وی افزود: امکانات امداد و نجات ، تعداد ناجیان غریق و تجهیزات آنان برای ارائه خدمات مطلوب در سواحل کم است.یک‌هزار و دویست ناجی غریق امسال در نقاط حادثه خیز ساحلی نگهبانی خواهند داد که این تعداد چیزی در حدود دو برابر ناجیانی است که در وضعیت قرمز کرونایی پارسال، محافظ امنیت سواحل بودند‌.به گفته علی رجبی مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، 900 ناجی غریق در 370 نقطه حادثه خیز سواحل خزر و حدود 300 نفر دیگر در داخل طرح ساماندهی سواحل فعالیت خواهند داشت.پس از آزاد سازی حریم 60 متری دریا، قریب به 14 کیلومتر از سواحل بابلسر که یکی از محبوب ترین گزینه های مسافران به عنوان مقصد سفرهای تابستانی است، در دسترس مردم قرار گرفت. 
رضا نظری رییس هیات غریق نجات بابلسر در گفت و گفت با خبرنگار تسنیم از ساری گفت: با توحه به حجم سواحل آزاد شده در این شهرستان، امسال به بیش از 180 ناجی غریق برای پاسبانی از جان گردشگران نیاز داریم اما تاکنون تنها 92 ناجی در طرح دریای بابلسر مستقر شده اند.
وی افزود: وضعیت نامشخص بیمه ی این ناجیان که خطر را به جان میخرند تا جان غرق شدگان را از دریا بخرند و حقوقی که از مرداد و شهریور پارسال طلب دارند، برای بی انگیزه شدنشان کافی است و خیلی از نیروهای مستعد و به همین خاطر متبحر اینکار را کنار گذاشتند.نظری ادامه داد: آقایان پیری و دشتی که از ناجیان باسابقه و متبحر هیات بابلسر هستند، پارسال جان قریب به 60 نفر را نجات دادند اما چه کسی حاضر است در این وضعیت اقتصادی با حقوق اندکی که تازه شاید پرداخت شود و نداشتن بیمه ای که ناجی خانواده هایشان باشد، زیر این آفتاب سوزان وقت و جانش را فدا کند؟خزر با همه ی سخاوت و شگفتی اش، سال گذشته جان 38 گردشگر را گرفت اما این درحالی است که یک دهه قبل، آمار قربانیان این دریاچه ی پهناور در شهرهای ساحلی مازندران به 200 تن هم رسیده بود. 60 طرح سالم سازی دریا که باهدف کاهش حوادث تلخ این چنینی در سواحل مازندران اجرا می شود تا نیمه ی دوم شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
 زنگ خطر غرق‌شدن گردشگران دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه