محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد»:

عملکرد تیم اقتصادی دولت قابل قبول، اما نیازمند ترمیم است

گروه اقتصاد - محمد آیتی - در حالی حدود یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد که حالِ و روز اقتصادی مردم نسبت به گذشته وخیم‌تر هم شده است. اعتراضات و انتقادات به تیم اقتصادی دولت سیدابراهیم رئیسی بالا گرفته و از این‌رو، حجت‌ا... عبدالملکی، وزیر کار اولین قربانی تغییر و تحولات در دولت بود و همچنین زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت را هم باید دومین قربانی این کارزار دانست.
قیمت ارز، مسکن، خودرو، کالاهای اساسی با شیب تند در حال افزایش است و دولت با شعار جراحی اقتصادی سعی در تزریق آرامش و سعه صدر به جامعه دارد، موضوعی که به هیچ وجه تاکنون با استقبال مردم روبرو نشده است و باید دید درد این جراحی اقتصادی تا کی و کجا ادامه دارد.
اینکه گفته شود تیم اقتصادی دولت، ناکارآمداست، انصاف نیست
محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی به اقتصاد سرآمد، گفت: من، برخی نقدهای تندی که به تیم اقتصادی دولت سیزدهم می‌گیرند را قبول ندارم. اینکه گفته شود تیم اقتصادی دولت، ناکارآمد می‌باشد، انصاف نیست.
چهارچوب‌هایی که از تیم اقتصادی دولت، منطقی و عقلانی است
وی افزود: چهارچوب‌هایی که از تیم اقتصادی دولت می‌بینیم، منطقی و عقلانی است. مردمی‌سازی یارانه‌ها، بورس، اصلاح ساختار و سیستم مدیریتی کشور و... همه نشان از این دارد که اراده دولت در حوزه اقتصاد، مثبت است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: سیستم اقتصادی ایران، خیلی پیچیدگی خاصی ندارد و به نوعی مسائلش خیلی پیچیده نیست. در همین راستا، برخی از اقتصاددانان داخلی می‌گویند عمده بحث اقتصادی ایران، در مقام عمل، مشکلش بروز پیدا می‌کند نه از حیث نظر و اینکه صورت مسئله را ندانیم.
نقدعلی اظهار داشت: ما مشکل اقتصاد را می‌شناسیم و به پرتی‌ها هم واقف هستیم. این چالش‌ها با خردجمعی و تلاش مضاعف به حداقل می‌رسد که اصلاح ساختار اقتصادی و جراحی دولت در این حوزه را هم باید در این راستا نامید.
این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان یادآور شد: تیم اقتصادی دولت، قابل ترمیم است و در اینکه افراد قوی‌تر می‌توانند به روند کار کمک کنند، شکی نیست؛ همان‌طور که قرآن می‌فرماید: «بالاتر از هر دانایی، داناتری است». 
در مجموع، تیم اقتصادی دولت را قابل قبول با قابلیت ترمیم می‌بینم
وی در ادامه بیان کرد: من در مجموع، تیم اقتصادی دولت را قابل قبول می‌دانم و در عین حال، قابلیت ترمیم و تکمیل در آن را هم می‌بینم.
نقدعلی در پاسخ به اینکه دورنمای اقتصاد ایران چیست؟ گفت: به هر حال شرایط کنونی به واسطه تلنبار شدن مشکلات سال‌های گذشته در حوزه اقتصاد است. تاکنون برنامه اقتصادی دولت، حرکت در مسیر ضرورت‌های پیش آمده بوده است. یعنی این‌طور نیست که دولت یک اوضاع و احوال آرام و بی‌چالشی را داشته باشد. به قدری ارز 4200 تومانی در گذشته اختصاص داده شده است که اکنون دیگر ارز 4200 تومانی که به راحتی بتوان تخصیص داد، وجود ندارد. همین موضوع، یکی از ضرورت‌هایی است که پیش آمده و باید با برنامه در جهت عقلانیت حرکت کرد.
نماینده خمینی‌شهر در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی می‌توان مشکلات اقتصادی را به گردن دوران پیش از دولت سیزدهم انداخت؟ گفت: قبول دارم که دولت باید مسیر درست برود و با حوصله، روند را به نفع مردم تغییر دهد. اکنون ریل‌گذاری یارانه‌ها پدید آمده و در بحث فروش نفت و اخذ مالیات، دولت روی به تصمیمات خوبی آورده است که اگر این فضا و رویه‌ها، ادامه پیدا کند، شرایط بهتری در آینده انتظارمان را خواهد کشید.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در خصوص مالیات و مسکن، برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است که این دو حوزه، تاثیر به سزایی در سرنوشت اقتصادی کشور دارد.
وی در پایان به اقتصاد سرآمد خاطرنشان کرد: اگر دولت دولت با همین دست فرمان جلو برود، کارها از حرکت در مسیر ضروریات خارج می‌شود و ان‌شاا... در میان‌مدت، اثرات مثبت تصمیمات را خواهیم دید.در همین رابطه، سمیه رفیعی، نماینده تهران در مجلس یازدهم به رسانه ها گفته بود: مشکل در حوزه اقتصاد اینجاست که خبری از انسجام در تیم اقتصادی دولت سیزدهم نیست. 
وی افزود: به نظر من، شخص آقای رئیسی اراده انجام کار درست را دارد، اما اینکه دولتمردانش چقدر در مسیر کمک به او گام برمی‌دارند، موضوعی است که من آن را احساس نمی‌کنم. 
رفیعی تصریح کرد: برای هر تصمیمی که قرار است در سطح دولت گرفته شود، باید کارِ کارشناسی‌شده صورت بگیرد؛ اینکه تصمیمات همه‌جانبه‌گرایانه باشد و خطا‌های آن گرفته و ریسک آن پایین و بازدهی‌اش بالا برود، از ضروریات است، اما بنده در اظهارنظر‌هایی که رسانه‌ای می‌شود، شاهد جزیره‌ای عمل‌کردن، پراکندگی، موازی‌کاری، فقدان پشتیبانی تصمیمات و حتی بروز تصمیماتی هستم که تصمیم دیگر را نقض می‌کند.
نماینده تهران اظهار داشت: مردم در شرایط سختی قرار گرفته‌اند؛ شاید در دولت‌های گذشته، تصمیمات اشتباهی خیلی گرفته شده یا خیلی انگیزه نبوده است، به هر حال این روند باعث شده مردم به یک نقطه‌ای برسند که براساس سلسله تصمیمات و کار‌های نادرست، تاب‌آوری‌شان کاهش جدی پیدا کند.
عملکرد تیم اقتصادی دولت قابل قبول، اما نیازمند ترمیم است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه