نماینده زنجان به «اقتصاد سرآمد» می گوید: دولت در مدیریت حوزه خودرو ناموفق است

مماشات نکردیم فرصت دادیم تا وزارت صمت تفکیک شود

گروه صمت- محمد آیتی- گرانی و تورم، عدم‌نظارت بر تولیدکنندگان و بازار، نبود و یا کمبود مواد اولیه به واسطه تحریم‌ها جزو جملاتی است که همه، بارها و بارها شنیده‌ایم.یکی از وعده‌های سیدابراهیم رئیسی، سامان‌دهی صنعت و بازار خودرو بود، اما در آستانه یک‌سالگی دولت، نه تنها این صنعت و بازار سامان نگرفت که روز به روز بر مشکلات آن افزوده هم شده است.
دولت نتوانسته است رضایت مردم را در حوزه خودرو کسب کند
مهدی باقری، نماینده زنجان در این باره به اقتصاد سرآمد گفت: یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشته است، اما همچنان دولت نتوانسته است رضایت مردم را در حوزه خودرو کسب کند.
وی افزود: یکی از قول‌ها و تعهدات دولت این بود که روندی را دنبال کند که کیفیت خودرو افزایش پیدا کند و قیمت آن با کاهش روبرو شود که همچنان اتفاق خاصی نیفتاده است. حتی در این مدت، شاهد افزایش چندباره قیمت‌ها هم بوده‌ایم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: اکنون همه از سیستم کاری خودروسازان ناراضی هستند. امروز نحوه عرضه، فروش و توزیع خودرو با مشکلاتی جدی توام است. اینکه چطور وضعیت و فضای صنعت خودرو به نفع مردم تغییر پیدا کند، کاری است که دولت باید پیگیر آن باشد. یعنی دولت به عنوان مجری کشور می‌باید برای این موضوع نقشه راه داشته باشد. آقای رئیسی پیش از آن که رییس جمهور شوند برای سامان دادن به صنعت و بازار خودرو برنامه داشت و حال بهتر است به همان برنامه خود عمل کند، هرچند که تاکنون این برنامه را ما ندیده‌ایم. در این یکسال، دولت تعهداتی در این خصوص داد که حتی به آن تعهدات هم عمل نشد.
با دولت مماشات نکردیم فرصت دادیم تا تفکیک وزارت صمت را دنبال کند
نماینده زنجان اظهار داشت: مجلس هدفش همکاری و تعامل با دولت است. از این‌رو در این یک سال تلاش داشتیم تا اختلاف ‌نظرها را به گونه‌ای جلوه ندهیم که کار کشور مختل شود. یعنی اگر اختلاف نظری هم وجود دارد به صورت انتقاد سازنده اعلام کنیم. حتی در موضوع استیضاح وزیر صمت، ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بنا باشد منافع مردم پیگیری شود، بهتر است به دولت وقت دهیم. دولت هم اعلام داشت که به دنبال تفکیک وزارت صمت است و از این‌رو رییس مجلس از نمایندگان خواست دو ماه فرصت دهند که شاید با این تفکیک، اوضاع سامان پیدا کند. ما در مجلس چون منافع مردم را دنبال می‌کنیم در این موضوع همکاری خود را اعلام کردیم. برخی تصور کردند مجلس در این رابطه با دولت مماشات کرده است در حالی که این‌طور نیست، ما به دولت فرصت دادیم تا عملیات تفکیک وزارت صمت را دنبال کند. در آن صورت می‌باید دو وزیر به مجلس معرفی شوند که حتی اگر برای وزارت صنایع و معادن باز هم آقای فاطمی‌امین معرفی شوند باید از مجلس رای اعتماد بگیرد که این اتفاق به مانند همان استیضاح است.
وی در پاسخ به اینکه در صنعت و بازار خودرو مافیا حضور دارند؟ گفت: مافیا در بسیاری از حوزه‌ها وجود دارند مثل صنعت خودرو. هرجا شفافیت کمرنگ گردد، مدیریت سامان نداشته باشد و برخی از اتفاقاتی که می‌افتد واضح اطلاع داده نشود، باید گفت مافیایی پشت قضیه است. مافیا می‌تواند داخلی و خارجی باشد، اما موضوع مهم، از بین بردن این جریان است.
باقری در واکنش به واردات احتمالی خودرو پس از سال‌ها، گفت: واردات خودرو وقتی خوب است که به تعادل بازار کمک کند و اقشار متوسط و ضعیف جامعه هم بتوانند خودرو خریداری کنند، اما وقتی حرف از واردات خودرو می‌شود در اذهان افراد پول‌دار که دنبال خودروی لوکس هستند، متبادر می‌شود.
نماینده زنجان تصریح کرد: پس از دهه‌ها از پیروزی انقلاب، باید فضایی را ایجاد کنیم که خودرو به معنای کلمه، کالای مصرفی باشد نه کالای سرمایه‌ای.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بناست واردات خودرو صورت بگیرد باید سه اتفاق مهم به تبع آن، انجام شود. اول، فضای رقابتی در کشور ایجاد شود. یعنی خودروساز داخلی حس کند که این فضا جدی است، پس برای ماندن در بازار باید روی کیفیت خودروهای تولیدی‌اش، کار اساسی کند. ضمناً باید کاهش قیمت را هم در برنامه‌اش بگذارد که از رقابت جا نماند. دوم، واردات خودرو باید به نفع اقشار متوسط و کم‌درآمد هم باشد. باید خودروی خارجی ارزان قیمت هم وارد کرد که این‌دست افراد هم حق انتخاب داشته باشند. سوم، واردات خودرو باید تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد کند که دیگر شاهد صف‌های طولانی ثبت نام خودرو نباشیم. در غیر این‌صورت، دردی درمان نمی‌شود. حال اگر آیین‌نامه واردات خودرو طوری نوشته شود که خیلی این فضا ایجاد نشود، کاری پیش نمی‌رود و باز هم شاهد نارضایتی توده‌های مردم خواهیم بود.
 مماشات نکردیم فرصت دادیم تا وزارت صمت تفکیک شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه