یک نماینده مجلس درباره اجرای اصل 44قانون اساسی به «اقتصاد سرآمد» می گوید

در واگذاری امور اقتصادی به مردم، هنوز پای‌مان در گِل است

گروه اقتصاد - محمد آیتی-یکی از سوالاتی که همیشه در جامعه مطرح بوده، این است که چرا در طول این دهه‌ها، روز به روز حال اقتصاد، وخیم‌تر شده و همچنان این مسیر ادامه دارد.
محمود عباس‌زاده، نماینده مشکین‌شهر در مجلس یازدهم در این باره به اقتصاد سرآمد گفت: در رابطه با بحث اقتصاد، علاقه‌مندم که با شاخص‌ها صحبت کنم، چون اقتصاد یک علم است و اینکه چقدر در اقتصاد خوب کار شده یا نشده، شاخص‌ها جوابگو هستند. نمی‌توانیم بگوییم وضع در حوزه خودرو و معدن و... بدتر شده است، بلکه باید بگوییم به اندازه انتظار، کار صورت نگرفته است.
وی افزود: من در مورد شاخص‌های اقتصادی می‌توانم صحبت‌هایی داشته باشم. مثلاً نرخ رشد اقتصادی و ضریب جینی و اینکه چقدر در کشور، تمرکززدایی و تمرکزگرایی شده است و حتی بحث رضایت‌مندی عمومی و... این‌ها همه شاخص دارد. در این باره، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، آماری را ارائه می‌دهند، ولی هنوز آمار یک ساله دولت به صورت رسمی احصا نشده است.
مهم‌ترین دلیل اینکه وضعیت معیشتی خوب نیست این است که ما از مردم غافل شده‌ایم 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: من خودم در تریبون مجلس، گفتم که وضع معیشتی مردم خوب نیست. اینکه چرا شرایط تغییر نمی‌کند و بهتر نمی‌شود، دلایلی دارد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن، این است که ما از بخشی از منابع بسیار تاثیرگذارمان غافل شده‌ایم و آن هم، منبع لایزالی به نام مردم است. 
ما باید مردم را به صحنه آورده و اقتصاد را به آن‌ها واگذار کنیم 
وی افزود: از مشارکت، ظرفیت، فکر، حضور و پشتیبانی مردم غافل بوده‌ایم. ما باید مردم را به صحنه آورده و اقتصاد را به آن‌ها واگذار کنیم. ما در اجرای اصل 44 قانون اساسی، اصلاً به موفقیت نرسیدیم. در واگذاری امور به مردم هنوز پای ما در گِل است. بعضی‌ها می‌ترسند که امور را به مردم واگذار کنند و برخی این کار را برخلاف منافع و قدرت خودشان تلقی می‌کنند و هنوز منابع دولت را به مثابه ناموس تلقی می‌دانند.عباس‌زاده اظهار داشت: مثلاً واحدی قرار بود به مردم واگذار شود، ولی مدیرعاملش آمد و گفت این واحد ناموس ماست. چه ربطی دارد؟ پس تکلیف اصل 44 قانون اساسی چه می‌شود؟ گاهی ایراد در فهم بعضی‌ها باعث می‌شود که کارها به مردم واگذار نشود. به نظر من، اگر یک عالَم پر از شن را به دولت بدهید و مدیریت شن‌ها با نگرش و مکانیزم و سیستم دولتی اداره شود، بعد از چند ماه، آن شن کمیاب می‌شود. من در اقتصاد اصلاً به نگرش دولتی، اعتقادی ندارم، بلکه دولت باید استانداردها را تعیین و نظارت کند و موانع را از جلوی پای بخش خصوصی بردارد.    
دولت با قدرت در اقتصاد حضور دارد و این رویه از دهه‌ها پیش بوده و ادامه دارد
وی گفت: متاسفانه دولت‌های ما، به بهانه‌های مختلف، مقاومت می‌کنند و الان این مقاومت خیلی زیاد شده است. از طرفی، یک‌سری واحدهایی که به بخش خصوصی واگذار شده بود را پس گرفته‌اند. از این به بعد، بخش خصوصی با چه امیدی پای اجرای اصل 44 قانون اساسی بیاید؟ مثلاً یک کارخانه در آلمان شرقی با قیمت چهار دلار به بخش خصوصی واگذار شد، الان همان شرکت به اندازه بعضی کشورها، گردش مالی دارد. ما چه زمانی می‌خواهیم از این الگوها به نفع اقتصادمان استفاده کنیم؟ چرا باید مرتب شاهد از دست رفتن فرصت‌ها باشیم؟ مردم انتظار دارند، اما دولت با قدرت در اقتصاد حضور دارد و این رویه از دهه‌ها پیش بوده و ادامه دارد.
نماینده مشکین‌شهر در ادامه بیان کرد: از واگذاری اقتصاد به مردم نباید هراسید. همه دزد نیستند و حتی می‌توانیم جلوی دزدی را به شیوه‌های خودش بگیریم، ولی اقتصاد و واحدهای تولیدی را به مردم بدهیم تا اداره کنند. تولید باید دست مردم باشد، چون وظیفه دولت، تولید قند، اداره مرغ‌داری، گاوداری و شیرخشک نیست. دولت فقط باید نظارت کند.
اینکه مسئولان اجرایی چه زمانی اصل 44 قانون اساسی راواقعی اجرا می کنند را باید از خود آن‌ها جویا شد
عباس‌زاده خاطر نشان کرد: من نماینده مجلس هستم و باید حرف بزنم و نطق کنم و تذکر بدهم و وظیفه ما قانون‌گذاری است. من می‌توانم سوال کنم و استیضاح انجام بدهم. در همین حد از دست من برمی‌آید، اینکه مسئولان اجرایی چه زمانی تن به اجرای واقعی اصل 44 قانون اساسی را می‌دهند را باید از خود آن‌ها جویا شد.
به نظر من، مشکل اقتصاد فقط دولتی بودن آن است و مشکل دیگری در اقتصاد نداریم
عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در پایان گفت: به نظر من، مشکل اقتصاد فقط دولتی بودن آن است و مشکل دیگری در اقتصاد نداریم. پاشنه آشیل اقتصاد ما، همین است. چیزی که دست دولت بیفتد، هزاران مشکل دیگر دارد و پیدا می‌کند، ولی اصل و پایه مشکل، همین است که گفتم. اقتصاد، دولتی است و با نگاه دولتی اداره می‌شود. مثالی می‌زنم. فرض کنید سیل می‌آید و روستا و خانه را می‌برد، حالا اینکه در جایی گوسفند را آب برده یا برق یا آب قطع شده یا کانال تلفن آسیب دیده و... مشکلاتی است که به تبع، مشکل اصلی یعنی سیل رخ داده است، پس برویم و مشکل اصلی که در اراده ما هست را رفع کنیم.
در واگذاری امور اقتصادی به مردم، هنوز پای‌مان در گِل است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه