بررسی اقتصاد سرآمد از رویارویی درآمد نفتی با درآمدهای اقتصاد دریایی

تنها داشتن خط ساحلی امتیاز نیست

گروه اقتصاددریایی - اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد نوین و زندگی امروزه مردم جهان غیر قابل انکاراست. منافع کشورهای صاحب دریا ارتباط مستقیم با نیاز و فرهنگ ساکنان آن سرزمین دارد چرا که سیاست دریایی آن کشورها براساس این مشخصات  تهیه و تدوین می شود. سیاست‌ها در قالب راهبرد دریایی کشورها تبیین می شود و اهداف اقتصادی را به دنبال دارد. دستیابی به اهداف اقتصادی به میزان به کارگیری صحیح و مؤثر نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و زیرساخت‌های قانونی بستگی دارد. 
موقعیت جغرافیای سیاسی، منابع غنی انرژی، نقش آفرینی به عنوان تالار ورودی شمال جنوب در منطقه جنوب غرب آسیا، دسترسی به آب‌های آزاد و اشتغالزایی بالا، تنها بخشی از پتانسبلی است که به واسطه دو دریا در اختیارایران قرار دارد. در بخش دیگرصنایع دریایی به عنوان یکی از راهبردی ترین حوزه های صنعتی کشور محسوب می‌شود که توجه به آن اسباب رشد و توسعه اقتصاد کشور را فراهم خواهد کرد. اما باید توجه داشت توسعه صادرات غیرنفتی از مسیر بنادر یکی از مهم ترین مسائل برای رونق اقتصادی کشور است.
گفته می‌شود در راستای توسعه صادرات دریایی با مناسب سازی بنادر گام‌های بسیار خوبی برداشته شده و فعالیت‌های مناسبی انجام گرفته است، به همین دلیل بیش از هر زمان دیگر باید امیدوار بود در دوره ای از اقتصاد نفتی، کشور در مسیر اقتصاد دریامحور و توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کند. با نگاه اجمالی به آمار واردات از دریای جنوب و سهم اندک صادر کنندگان کشور ما از این بازار و با وجود مزیت همجواری با کشور ایران، بیانگر وجود عوامل تاثیرگذار بر سر راه صادرات غیر نفتی در منطقه  است. اما چرا ما به حد استاندارد جهانی در صادرات دریایی و یا به شکوفایی اقتصاد دریا محور تاکنون دست نیافته ایم جای بحث زیادی دارد.
اقتصاد دریا در گرو نفت یا نفت در گرو دریا
رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در اشاره به اهمیت حوزه‌هایی مثل حمل‌ونقل دریایی، صنایع فراساحل، صنایع دریایی نظامی، ساخت و تعمیر کشتی، شیلات و صنایع پیرامونی، دریا می‌تواند باعث توسعه منطقه و رونق اقتصادی در استان‌های مجاور دریا باشد، به روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: در سیاست‌های کلان کشور باید از خام فروشی جلوگیری و به صادرات مشتقات نفتی پرداخت. به ویژه در بخش اقتصاد دریایی که طی سالیان متمادی نادیده گرفته شده است.
صادرات غیر نفتی و نقش آن بر توسعه
 اقتصاد دریایی
محمدصالح جوکار درباره موضوع صادرات غیر نفتی از طریق دریا و نقش آن بر توسعه اقتصاد دریایی نیز، گفت: در گذشته به صادرات با استفاه از کشتی کمتر توجه اعمال و داشته‌های این بخش از صنعت نادیده گرفته شد که خود بستر ساز نبود شکوفایی در این حوزه از صنعت صادرات بود. و تاکنون نیز ردپای آن بر اقتصاد دریایی کشورمان محسوس است.
امارات پیشتاز در دارا بودن کشتی‌های ملکی
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای در ادامه یادآور شد، طبق گزاش بخش حمل‌ونقل دریایی تعداد کشتی‌ها ملکی امارات در همسایگی ایران و در ترکیه بیش از ایران است و به همین مقدار سهم ما هم در حمل‌ونقل و جابجایی کالا نسبت به این کشورها در سطح پایین است. با تاسف زیاد باید یاداور شد در رابطه با شیوه پرورش آبزیان مفیدی مثل ماهی و میگو، کشور امارات پیشتاز است و در ارتباط با صنعت توریسم و گردشگری هم سهم استفاده ما از دریا بسیار ناچیز است. اما چرا اینگونه است ما از ثروت های خادادی کم بهره‌ایم.
جایگاه ویژه ایران در اقتصاد دریایی
جوکار به مزیت‌های بیشمار برخوردار بودن ایران از دو دریا در جنوب و شمال کشور، تاکید دارد که فعالیت در تمام صنایع و حوزه‌های مربوط به دریا در جهان رو به پیشرفت امروزی بدون دانش و تکنولوژی مرتبط قابل دستیابی نخواهد بود. ما نمی‌توانیم با روش‌ها و ابزارهای قدیمی در بهره‌برداری از حوزه‌های مرتبط با دریا، با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم  و با ادامه این روش کشورهای همسایه به مانند سال‌های اخیر گوی سبقت را از ایران و صنعت دریایی او خواهند ربود.
تنها خط ساحلی امتیاز نیست
عضو پارلمان کشورمان بر این مهم تاکید داشت که تنها داشتن یک خط طولانی ساحلی در کنار دریای عمان و خلیج‌فارس نیازدریایی ایران را تامین نمی‌کند و باید تلاش کرد با استفاده از فناوری‌های پیشرفته از حوزه‌های دریایی نهایت استفاده را از ظرفیت موجود برد.
هستند کشورهایی که در نبود دریا تلاش زیادی در دستیابی به اقتصاد دریایی با همکاری کشورهایی می‌کنند که به آب ‌های آزاد دسترسی دارند تا از اقتصاد دریایی جا نمانند بسیاری از کشورها علاقه دارند به دریا وصل شوند و در این راه تلاش و هزینه زیادی صرف می‌کنند اما کشور ما با داشتن حدود۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و قرار گرفتن در کنار خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای مازندران، یک کشور دریایی است و بهره لازم از ان را تا به امروز نبرده است. برهمگان روشن است که دریا سرمایه‌ای است مشترک بین کشورهای ساحلی که غنی از منابع متنوع و فرصت‌های متعدد اقتصادی است. هر کشوری که زیرساخت‌های بهتر و نیروی انسانی متخصص بیشتری داشته باشد با راه‌اندازی صنایع دریایی، حداکثر بهره‌برداری را دارد. اما ایران ما با برخورداری از تاریخ بلند بالای دریایی هنوز حتی جایگاه خود در دریای منطقه ای را نیز کسب نکرده است.... چرا؟؟
 تنها داشتن خط ساحلی امتیاز نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه