دبیر اجرایی فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران در گفت و گو با اقتصادسرآمد،فرودگاه رکن توسعه بندر چابهاراست

کارکرد چابهار بدون فرودگاه معنا پیدا نمی‌کند

پروژه ساخت فرودگاه جدید چابهار که یک سال پیش جنجال به پا کرده بود حالا گویا تعیین تکلیف شده و بررسی ها نشان می‌دهد ساخت آن به زودی از سر گرفته می‌شود. یکی از نیازهای فوری و اساسی چابهار، راه اندازی فرودگاه بین المللی است، اگرچه منطقه آزاد را در چابهار ایجاد شد اما در این منطقه در حوزه حمل ونقل هوایی مشکلات زیادی وجود دارد. چرا که برای این که منطقه آزاد چابهار رونق پیدا کند و سرمایه گذاران بیشتری به این بندر بیایند، این شهر به فرودگاه بین المللی نیاز دارد. به این منظور باید اعتبارات لازم برای تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان باید اختصاص پیدا کند تا بخشی از مشکلات اشتغال رفع شود. در گذشته عنوان می شد، گرفتاری‌های مربوط به تملک زمین و تعیین محدوده، ساخت فرودگاه چابهار را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ فرودگاهی که ساخت آن چند سالی است در دستور کار قرار گرفته و یکی از بندهای مورد تاکید طرح توسعه سواحل مکران است.به گزارش اقتصادسرآمد، بندر چابهار با توجه به همه مزیت‌های جغرافیایی که دارد و جایگاه ویژه‌ای به این بندر در حوزه‌های تجارت و گردشگری داده است، به دلیل مشکلات حمل‌ونقلی به ویژه بخش هوایی، آنطور که باید و شاید مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. توجه به اینکه نبود خط‌آهن و فرودگاه، در عمل بخش زیادی از ظرفیت‌های اقتصادی تنها بندر اقیانوسی کشور را بدون استفاده گذاشته است، در سال‌های اخیر تاکید ویژه‌ای روی ساخت فرودگاه در این منطقه‌شده و برای این کار، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است اما به نظر می‌رسد مشکلاتی اجرایی شدن طرح را با تاخیر روبه‌رو کرده است.بندر چابهار با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی خود در حاشیه دریای عمان که آن را به آب‌های اقیانوس هند متصل می‌کند، برای بازرگانان و فعالان تجاری ایران و کشورهای همسایه اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند مسیر هوایی ایران و نیز برخی کشورهای منطقه را کوتاه‌تر کرده و از این راه، سود بالایی نصیب ایران و این کشورها کند.
چابهار در انتظار ساخت فرودگاه
محمد عیقرلو ، دبیر اجرایی فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت:  منطقه آزاد چابهار مدت زیادی است در تلاش برای ساخت فرودگاه در منطقه است اما به ذلایلی ساخت آن به تاخیر افتاده است.
فرودگاه رکن توسعه چابهار
وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی فرودگاه جدید، یکی از ارکان توسعه این منطقه است، افزود: حمل‌ونقل ترکیبی مدنظر دولت و سیاست‌هایی که دنبال می‌شود به ساخت این فرودگاه بستگی دارد. در حال حاضر نیزسرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی برای سفر به چابهار از فرودگاه نظامی کنارک در ۳۵کیلومتری این شهر استفاده می‌کنند.
طرح‌های توسعه در انتظار ساخت فرودگاه
ساخت فرودگاه چابهار زمینه حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را تسهیل می‌کند و از سوی دیگر، برقراری پروازهای کوتاه بین مناطق و شهرهای همجوار، رفاه حال ساکنان را به دنبال خواهد داشت، موضوعی بود که عیقرلو بر ان تاکید کرد و افزود: با راه‌اندازی فرودگاه چابهار به دلیل افزایش ورود سرمایه‌گذاران، زمینه برای توسعه و افزایش سرعت دیگر طرح‌های توسعه‌ای در بخش جاده و دریا فراهم خواهد شد.
کارکرد چابهار بدون فرودگاه معنا
 پیدا نمی‌کند
به گفته وی، اگر منطقه آزاد چابهار درون محدوده خود فرودگاه نداشته باشد، بسیاری از کارکردهای منطقه معنا پیدا نمی‌کند. باید در پی توسعه بندر چابهار بود تا محدوده‌ای که فرودگاه قرار دارد، درون منطقه آزاد تعریف شود. طبق اطلاع و با توجه به اهمیت راه‌اندازی فرودگاه مستقل در چابهار، این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته و پیگیری‌ها در حال انجام است.عیقرلو با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکُران از خواسته های مهم مقام معظم رهبری و مسئولان است، خاطرنشان کرد: فدراسیون حملو نقل برای کمک به توسعه سواحل مکران از تمامی امکانات و ظرفیت های خود استفاده می کند.چابهار البته در حال حاضر فرودگاه دارد که این فرودگاه در واقع پایگاه دهم شکاری ارتش است و بخشی از آن به پروازهای مسافری اختصاص یافته، با این حال با توجه به اهمیت چابهار و رفت و آمدهای بین‌المللی آن و صدالبته محدودیت‌های پایگاه نیروی هوایی، نیاز مبرم به ساخت یک فرودگاه جدید و درخور شأن با استاندارهای بین‌المللی برای نشست و برخاست پروازهای بین‌المللی  در آن احساس شده و از بیست سال پیش مطرح است.ساخت فرودگاه چابهار در چهار سند مهم بالادستی کشور تاکید شده و دو دهه است دنبال شده تا اینکه سال گذشته آغاز شد اما عملیات اجرایی آن به دلیل اختلافات میان نیروی هوایی و منطقه آزاد که کارفرمای پروژه بود متوقف شد و یک جنجال سیاسی، اقتصادی، امنیتی به پا کرد. منطقه حساس و استراتژیک چابهار که عملاً بار سنگین ورود کالاهای اساسی به کشور را عهده دار است اما نزدیک‌ترین فرودگاه به آن در شهرستان کنارک و در فاصله بیش از 50 کیلومتری آن قرار گرفته است. این فاصله بین نزدیک‌ترین مسیر هوایی و منطقه آزاد چابهار عملاً کار را برای سرمایه گذاران دشوار کرده و موانعی بر مسیر حمل و نقل و ترانزیت کالا ایجاد کرده است.
کارکرد چابهار بدون فرودگاه معنا پیدا نمی‌کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه