اقتصادسرآمد بررسی می کند؛ راهکار حل مشکلات صادرکنندگان از مسیر دریایی مازندران چیست؟

پای لنگ لجستیک صادرات در بنادر مازندران!

گروه تجارت دریایی - تاخیر در بارگیری و تحویل کالا ، کیفیت نامناسب حمل‌ونقل و همچنین جابه‌جایی ترکیبی مشکلاتی است که به گفته صادرکنندگان و کارشناسان تاکنون سبب عدم استقبال از حمل‌ونقل دریایی در مازندران برای صادرات شده است، مشکلاتی که حالا متولیان می گویند در حال رفع شدن است چرا که شواهد امر حاکی از ادامه وضعیت گذشته در بخش صادرات از دریای مازندران است. استان مازندران دارای سه بندر فعال شامل نوشهر،‌ فریدونکنار و امیرآباد است ولی بخش عمده محصولات کشاورزی صادراتی مازندران از بنادر استان گیلان به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می شود. اما چرا پای صادرات در این بنادر لنگ می‌زند.
به گزارش اقتصادسرآمد، این روزها ظرفیت بنادر مازندران خالی است به گونه ای که طبق تازه ترین گزارش رسمی حدود ۷۰ درصد ظرفیت بندر امیرآباد به عنوان بزرگ ترین بندر استان مازندران مورد استفاده نیست و حال بنادر دیگر استان نیز تعریف چندانی ندارد. این مورد در حالی منتشر می‌شود که به گفته مسئولان استانی و کشوری نیمی از محصولات تولیدی استان مازندران یا از طریق بنادر استان های همجوار و یا از طریق حمل و نقل زمینی به کشورهای شمالی به عنوان مهم ترین مقصد صادراتی استان صادر می شوند که در صورت صحت داشتن آن نه تنها هزینه سنگینی برای تجار به همراه دارد، بلکه مدت زمان تحویل محصولات به مشتریان در بازارهای هدف را هم با تاخیر مواجه می کند.بنابر اطلاع مهم ترین ضعف مجموعه بنادر مازندران امکانات و تجهیزات حمل و نقل است که با نیاز تولید کنندگان و صادر کنندگان همخوانی ندارد و این وضعیت در سال های اخیر باعث بی اعتمادی صادرکنندگان و تولیدکنندگان مازندرانی شده است.
حمایت و پشتیبانی از لجستیک صادرات در گرو همگرایی و همفکری بخش‌ خصوصی و دولت
سیدمحسن قمصری، اقتصاددان و مدیر اجرایی ایرانی در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: در صورتی که جامعه صادرکنندگان نیازهای خود را به صورت کارشناسی ارائه کنند، مجموعه‌های حمل و نقل قادر خواهند بود نسبت به تبدیل توانمندی‌های بالقوه به بالفعل و استفاده کامل از ناوگان حمل و نقل در اختیار اقدام کنند.
وی با تاکید بر این مهم که صادرات رکن اصلی رونق تولید است، افزود: حمایت و پشتیبانی از لجستیک صادرات نیازمند همگرایی و همفکری کلیه بخش‌های خصوصی و دولتی بوده و سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این مسیر حرکت خواهد کرد.
صادرات و واردات دریایی مازنداران جذابیت لازم را ندارد
وی با تاکید بر اینکه باید سرعت صادرات و واردات در کشور از طریق حمل و نقل دریایی مازنداران افزایش پیدا کند و جذابیت لازم برای فعالان اقتصادی داخلی ایجاد شود، به خبرنگار اقتصادسرآمد اظهار داشت: توجه به سرمایه گذاری خارجی یکی از مسائل بسیار مهم است و با توجه به دسترسی کشور به آب های آزاد می توانیم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد. این کارشناس اقتصاد دریایی کشورمان با یادآوری این که در دوران تحریم نمی توان منکر وجود محدودیت ها و کم و کاستی ها در اقتصاد ایران شد و حوزه بندری و دریایی مازنداران نیز از این مورد جدا نیست، عنوان کرد: با وجود تحریم های ظالمانه و فلج کننده اقتصادی، وضعیت کشور از نظر فعالیت های دریایی و بندری به ویژه مازنداران بسیار مناسب است. با وجود مزیت ترانزیت دریایی کالاهای ایرانی به مقاصد مختلف تاکنون زیرساخت چندان مناسبی در این حوزه ایجاد نشده است. غفلت ایران از ترانزیت دریایی در حالی است که روسیه 91 درصد کالاهای صادراتی به ایران را از مسیر دریای خزر منتقل می‌کند و همچنین است کشورهای دیگری که اقتصاد دریایی برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. طرفی ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل کالا در تمام دنیا از طریق دریا و توسط کشتی‌های باربری صورت می‌گیرد. در حوزه تجارت جهانی نیز هزینه‌های حمل‌ونقل از مهم‌ترین پارامترهای تعیین‌کننده مزیت رقابتی در صادرات یا واردات محصولات است.
پای لنگ لجستیک صادرات در بنادر مازندران!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه