توفیق، کارشناس اقتصاد و توسعه کسب و کاربه « اقتصادسرآمد» می گوید:

صنایع وابسته دریایی جایی در زنجیره اقتصاد ندارند

گروه اقتصاددریا - چندین صده است كه دريا و صنايع دريايي در تبيين سياست هاي كشورهاي صاحب دريا اهميت بالايي دارد اما در ايران زمين با وجود بيش از سه هزار كيلومتر مرز دريايي ارزشمند كه بخش قابل توجهي از آن به آبهاي آزاد متصل است اين حوزه نتوانسته جايگاه خود را پیدا کند اما متاسفانه سرزميني كه شمال و جنوب آن به دريا پيوند دارد، نه تنها امروز به عنوان سرزميني دريايي شناخته نمي شود بلكه يك صدم از اين ظرفيت و منابع عظيم هم در توسعه و آباداني اين آب و خاك به كار گرفته نشده است و محروم ترين نقاط اين مرز و بوم در سواحل آن است.
به گزارش اقتصادسرآمد، امروز بسياري از کارشناسان و فعالان اقتصادی دريا را نه تنها عامل توسعه كشوربلكه برطرف كننده برخي از بحرانهای اين سرزمين چون آب میدانند و در شرايطي كه ساير نقاط مركزي و شرقي كشور با حجم انبوه جمعيت در عطش بي آبی و كم آبي گرفتار هستنند، كارشناسان، درياها را چاره اي براي حل بحران آب اين مناطق و صنابع آن مي دانند. از اين رو سرمايه گذاري دررونق و توسعه سواحل كشور و صنايع دريايي در بخش‌هاي مختلف تجاري، نظامي و فراساحلي كه خود نه تنها محدوديت های مناطق خشكی را ندارد بلكه ظرفيت های و قابليت های مضاعف آن عاملی براي تغيير جهت توسعه کشور است.
مناطقی كه ضمن برخورداری از منابع عمده نفت وگاز كشور و نيز منابع غني دريايی ، ظرفيت‌های قابل توجه اشتغال بويژه در حوزه صنايع عظيم دريايی اعم از ساحلي و فراساحلی دارد كه تا امروز از عمده آنها غفلت شده است. تا جايي كه در سال 86 رهبر معظم انقلاب به موضوع اهميت و ضرورت قدرت دريايي و توسعه ظرفيت ها سواحل و نقش آن در اقتدار سرزمينی و آبادانی كشور و پايه ای برای اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کردند تا شايد اين دلایل تلنگری بر غفلت هميشگی ما از دریا و صنایع آن و مقدمه شروع حركت هايی باشد که شاید صنایع محصور در فراموشی مسئولان را به حیات بازگرداند.
صنایع وابسته دریایی جایی در زنجیره
 اقتصاد ندارند
فیروز توفیق، کارشناس اقتصاد و توسعه کسب و کار کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: امروز حجم عظيم بازار و صنایع مرتبط دريايي كشور سرمايه مهمي است كه بايد از آن استفاده مطلوب شود بويژه امروز در شرايط تحريم نبايد اين بازار بكر دريايي كشور بهطور مستقيم در اختيار رقباي خارجي قرار گيرد.
افق 1404 و صنایع دریایی
وی اظهار داشت: در افق 1404 فقط رشد ناوگان دريايي در منطقه به حدي خواهد بود كه بازار سه تا پنج ميليارد دلاري را براي صنعت پیرامونی دریا از جمله كشتي سازي كشور به ارمغان مي آورد، چنانكه براي حفظ و در اختيار گرفتن اين بازار بايد رشد ما فقط در اين بخش بيش از چندين برابر ظرفيت و شرايط فعلی باشد.
اهمیت راهبردی صنایع وابسته دریایی 
او با تاكيد بر ضرورت توجه جدي به صنايع وابسته دريايي در سياستگذاریها و برنامهريزیها، گفت: صنايع وابسته دريايي داراي اهميت راهبردي عظیمی براي كشور است از آن جهت كه پراكندگي و تعدد فعاليت‌هاي دريايي كشور بسيار زياد است ضمن آنكه رشد صنعت حمل و نقل بين المللي دريايي كه خود بخش قابل توجهي از اقتصاد اين حوزه را به خود اختصاص داده به صورت همه جانبه و مداوم ادامه داشته باشد.
توفیق با اشاره به اهمیت صنايع وابسته به دریا و زير مجموعه حوزه دریا كه برای توجه به اين ظرفيت بايد نقش و حضور بخش خصوصي در صنعت دريايي مورد توجه قرار گيرد و افزود: نگاه بخشی به صنایع دریایی به تنها کاری ازپیش نمی برد ولذا بايد به بخش تسهيلات مالي و سياست هاي نظامي كشور در سواحل و درياها و نيز سياست هاي حوزه نفت و گاز نيز در اين بخش توجه جدي شود.
با این تفاسیر دولت بايد استراتژي كلان خود را در راستا توسعه صنايع وابسته  دریایی و سواحل تنظيم و پياده كند اما تاكنون اين راهبردها روي كاغذ بوده ضمن آنكه اگر اقدامي هم شده، كافي نبوده است. امروز در برنامه توسعه هم مباحثي پيرامون دريا و صنايع دريايي وجود دارد يكپارچه نیست چه آنكه در برنامه ششم توسعه خيلي ضعيف رگه هايي از دريا و صنایع وابسته به ان  وجود دارد.
اين بخش داراي زنجيره تامين بسيار گسترده اي است و بخش هاي الكترونيك ، صنايع فلزي ، صنايع مخابرات و قواي محركه و غيره در اين مجموعه قرار مي گيرد. اما مشكلي كه در اين حوزه وجود دارد تحقق و اجرايي شدن اين راهبرد و عمل بر اساس آن است ضمن آنكه هر چند در برنامه هاي توسعه اي كشور تا كنون از آن غفلت شده اما در برنامه ششم توسعه بدان پرداخته شده است.
از جمله بخش هايي كه در كنتار تدوين راهبرد در گام نخست در اين حوزه ضروري به نظر مي رسد تمركز بر حوزه صنایع وابسته دریایی و تحقيقاتي است كه خود مي تواند تحول در اين بخش را طراحي كند. امروز بر اساس اعلام مسئولان ،قانون حمايت از صنايع دريايي ، راهبرد مربوطه و حوزه سياستگذاري در اين بخش تدوين شده است اما اجراي آنها نيازمند حمايت و همراهي هاي بخش هاي مختلف است. اما چرا به رغم تمامی شعارها همراهی وجود ندارد؟ 
 صنایع وابسته دریایی جایی در زنجیره اقتصاد ندارند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه