میقانی، کارشناس امور اقتصادی به اقتصادسرآمد مطرح کرد

تحریم‌ها لطمات سنگینی را به بنادر ایران وارد کرد

گروه اقتصاددریایی - هزینه‌های بالا حمل‌ونقل نبود موقعییت ایفای تعهدات شرکت‌ها، اشکالات زیرساختی حمل‌ونقلی از بزرگ ترین چالش های حمل و نقل دریایی در کشورما هستند اما بهترین راه برای توسعه مناسبات تجاری و دستیابی به بازارهای صادراتی باید زیرساخت های مورد نیاز این بخش را فعال کرد. زیرساختی که بخش زیادی از آن به زیرساخت های حمل‌ونقل ایران باز می گردد. در این رابطه  فعالان این بخش معتقدند کل زیرساخت صنعت حمل‌ونقل ایران نیازمند توسعه و به‌روزرسانی است چرا که در طول سال‌های گذشته، تحریم‌ها مانع از آن شده که در این صنعت سرمایه‌گذاری کافی صورت گیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، این پیش‌بینی که در صورت لغو تحریم‌ها به دنبال توافق احتمالی ایران و کشورهای طرف مذاکره‌کننده در پرونده هسته‌ای، صنعت حمل‌ونقل ایران در مسیر رشد قرار خواهد گرفت، موجب نمی شود ما از توجه به رفع چالش های حمل و نقل دریایی غافل شویم. علاوه بر این پیش‌بینی‌ می‌شود که طی سال‌های آینده سرمایه‌گذاری چین در ایران افزایش یابد، از این رو ظرفیت حمل‌و‌نقل ایران طی ده سال آتی به ویژه در بخش حمل‌و‌نقل دریایی رشد خواهد یافت. اما آیا صنعت حمل و نقل دریایی جهان منتظر رشد اقتصادی ایران باقی خواهد ماند؟ 
با کاهش ارزش تجارت خارجی ایران طی سال‌های اخیر به دلیل فشار ناشی از تحریم‌ها، آخرین برآوردها حاکی از آن است که طی سال 2022، رشد اقتصادی ایران شتاب خواهد گرفت و با کاسته شدن از شدت محدودیت‌های کرونایی در جهان، بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ایران در مسیر رشد قرار می‌گیرد و با توجه به احتمال لغو تحریم‌ها، طی سال 2022 تناژ بار حمل‌ونقل ریلی نیز به شکل قدرتمندی رو به افزایش بگذارد.
احتمال رشد حمل و نقل دریایی
 در سال جاری
باقر میقانی، کارشناس امور اقتصادی بنادربه احتمال رشد حمل‌ونقل هوایی و دریایی طی سال 2022 اشاره کرد و به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: تحریم ها در چند سال اخیر منجر به آن شد که شرکت‌های کشتیرانی خارجی به توقف موقت کشتی‌های خود در بنادر ایران پایان دهند و حجم عملیات کانتینری بنادر ایران کاهش قابل توجهی پیدا کرده و ارتباطات ایران در حوزه تجارت دریایی محدودتر شود.
تحریم‌ها لطمات سنگینی را به بنادر ایران وارد کرد
وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های بین‌المللی لطمات سنگینی را به بنادر ایران وارد آورده، افزود: این مسئله منجر به آن شد که شرکت‌های کشتیرانی خارجی به توقف موقت کشتی‌های خود در بنادر ایران پایان دهند و حجم عملیات کانتینری بنادر ایران کاهش قابل توجهی پیدا کرده و ارتباطات ایران در حوزه تجارت دریایی محدودتر شود.
برنامه کوتاه ‌مدت برای حل‌وفصل برخی مشکلات در حوزه حمل‌ونقل دریایی
وی از تهیه برنامه کوتاه ‌مدت برای حل‌وفصل برخی مشکلات در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشور، گفت: مشکلات در بخش حمل و نقل دریایی از اعمال تحریم‌ها شکل گرفته است،  لذا امید است با توجه به احتمال رفع تحریم ها علیه ایران، همکاری نزدیک بخش دولتی با بخش خصوصی، به اصلاح کاستی ها در صنعت حمل ونقل دریایی کشور بینجامد و عقب ماندگی ها در این صنعت رفع شود.
مشکل لایروبی مشکلی بر مشکلات دریا
او با اشاره به مشکلاتی که لایروبی نکردن  بنادر برای حمل و نقل دریایی ایجاد کرده است، گفت که این مساله مانع حرکت کشتی ها و باعث معطلی کامیون ها در این منطقه شده و لازم است لایروبی بنادر هرچه سریع تر انجام شود. 
میقانی به بروز مشکل برای برخی از صادرکنندگان بار دریایی به دنبال آسیب رسیدن به کانتینرهای بار صادراتی آنها در بندر کلمبوی سریلانکا اشاره کرد و افزود: اردیبهشت ماه سال جاری بود که یک فروند کشتی سریلانکایی حامل 40کانتینر یخچال دار از محصولات آبزیان ایران در بندر کلمبو دچار حریق شد و تمامی این محصولات از بین رفت. با این حال، تاکنون هیچ سازمان و ارگانی از ایران به مشکلات این صادرکنندگان بار دریایی که در شرف ورشکستگی هستند، رسیدگی نکرده است.
موضوع حمل ونقل به ویژه در بخش دریایی به دلیل تاثیرگذاری آن بر قیمت تمام شده کالا در کشورهای در حال توسعه جایگاه والایی یافته و توجه بدان در عرصه فعلی تجارت آزاد و محیط کاملا رقابتی موجود در میان صاحبان صنایع و مواد اولیه، نقشی حیاتی یافته است. در چنین شرایطی اعمال خواسته یا ناخواسته هرگونه وقفه یا ایجاد هزینه های غیرضروری در چرخه حمل ونقل دریائی کالا به نوبه خود می تواند منجر به حذف بسیاری از فعالان در بخش واردات و صادرات شود به گونه ای که دیگر قادر به حفظ حاشیه درآمدها نخواهند بود و از چرخه فعالیت خارج خواهند شد.
از طرف دیگر روان سازی و بهبود روش ها و فرایندها در این عرصه نیز می تواند آثار مثبت بر تعداد فعالان و در نتیجه افزایش رقابت داشته باشد. امروزه در مدیریت زنجیره تامین بنادر و شبکه های حمل ونقل پس کرانه ها، همواره به عنوان تاثیرگذارترین حلقه در زنجیره هستند و تلاش های زیادی برای ارتقای بهره وری و کارایی در این حلقه مدنظر قرار گرفته است.
باتوجه به اهمیت استراتژیک حمل‌ونقل دریایی در ایران و جهان و اثر غیرقابل انکار آن بر وضعیت اقتصادی کشور، توجه مضاعف به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل دریایی را می‌طلبد. 
تحریم‌ها لطمات سنگینی را  به بنادر ایران وارد کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه