یک نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» مي گويد: فرصت سوزی ایران در برابر بندر جبل‌علی

98درصد سواحل ایران بلا استفاده است

گروه اقتصاد دریایی - مهری نامور- بیش از 70 درصد از سطح کره زمین را آب‌ها در بر گرفته است و دسترسی کشور ما به این آب‌های آزاد از جمله موهبات الهی به اقلیم سرزمینمان است اما متأسفانه ما آن طور که شایسته و بایسته است از ظرفیت اقیانوسی و دریا برای تولید دانش ثروت استفاده نکرده‌ایم و در حالی که در دهه‌های اخیر روند بهره‌برداری از دریاها و اقیانوس‌ها در سایر کشورها روند صعودی به خود گرفته و ایران هنوز در مراحل ابتدایی بهره‌برداری پایدار از آب‌های آزاد است و تا رسیدن به ایدهآل راه نسبتا طولانی در پیش دارد. اقیانوس‌ها دارای ظرفیت‌های زیادی هستند که مورد غفلت قرار گرفته است؛ تغذیه از دریا، کشاورزی در دریا، تولید انرژی از دریا، اقتصاد دریا، بازرگانی دریا، تأمین منابع آب شرب از دریا از جمله پتاسیل‌هایی هستند که در کشور مورد غفلت قرار گرفته‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از اصول مهم در زمینه بهره‌برداری از دریا این است که در زنجیره‌ای که تعریف می‌شود، اقتصاد دانش بنیان در آن دیده شود که در این زمینه گاهی تصور می‌شود که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان منحصر به شرکت‌های دانش بنیان است، در حالی که در این حوزه ما با اقتصاد بومی نیز مواجه هستیم. در سواحل ظرفیت‌های دانشی بومی زیادی وجود دارد که باید از آن‌ها بهره برداری کرد. این ظرفیت‌ها از دریانوردان با تجربه تا افرادی که به صورت علمی در حوزه دریا فعال هستند را شامل می‌شود.به دلیل خشکی‌محور بودن فرهنگ و تمدن ایران، همواره برای سیسات گذارد در بخش دریا گریزان بوده‌ایم و لذا سرمایه‌گذاری مناسبی در سواحل صورت نگرفته است، البته در سال‌های اخیر اقداماتی در این حوزه‌ها صورت گرفته که امید میرود در آینده این ظرفیت‌ها به اقتصاد ملی و کشور پیوند بخورد و موجبات رفاه مردم را فراهم کند. در حوزه علوم دریایی حدود 20 مرکز تحقیقاتی در کشور وجود دارد اما این مراکز ارتباط شبکه‌ای با یکدیگر ندارند و یکی از اهدافی که در این زمینه در نظر گرفته شده این است ‌که شبکه‌سازی میان مراکز تحقیقاتی دریایی تقویت شود تا بتوان با ایجاد هم‌افزایی یک‌بار برای همیشه به موضوع دوباره کاری و جزیر‌ه‌ای عمل کردن پایان داد.
نود و هشت درصد سواحل دریاها بلا استفاده 
علیم یارمحمدی، نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ابراز تاسف از بی توجهی دولتیان در گذشته به مصوبات دریایی، در اینباره به خبرنگار ما گفت: کشور ما متاسفانه تنها از ۲۰ درصد ظرفیت ۱۱ بندر اصلی کشور استفاده می کند و از۸۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده اقتصادی نمی‌شود. باید اذعان داشت که کمتر از دو درصد سواحل کشور احیا شده‌اند و ۹۸ درصد سواحل نیز مورده بهره برداری قرار نگرفته‌اند این در حالی است که بهترین شهرها در جهان در مجاورت دریاها ساخته شده است.
ایران به هاب دریایی منطقه بدل شود
وی تصریح کرد: سند چشم‌انداز کشور که از سال ۱۳۸۴ مدنظر قرار گرفته، ایران باید به هاب دریایی منطقه بدل شود و امروز باید حداقل به ۶۰ درصد شاخص‌هایی که ما را به قدرت منطقه تبدیل می‌کند دست یافته باشیم، اما آیا توانسته‌ایم در تحقق این هدف موفق باشیم؟ در اقعیت باید اعتراف کرد از هدف ۶۰ درصدی تعیین شدن در سند چشم‌انداز فاصله بسیار داریم.
زمان کمی برای جبران باقی است
وی با بیان این مهم که ضرورت دارد تا در مدت باقیمانده با بررسی نقایص سرعت بیشتری در رسیدن به اهداف سند چشم انداز در حوزه دریا و ساحل داده شود، افزود: کشور ما در شمال و جنوب کشور به دریا متصل است و ایران در مسیر پنج کریدور جهانی قرار دارد و علاوه بر این ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی ایران از تنگه هرمز عبور می‌کنند که تحت کنترل و مدیریت کشور هستند اما چرا در حوزه دریا موفقیتی نصیب کشور نمی‌شود سوالی است که مسئولان باید پاسخگوی آن باشند.
فرصت سوزی ایران در برابر بندر جبل‌علی
یارمحمدی با بیان اینکه بزرگترین ناوگان نفتکش دنیا و منطقه را در اختیار داریم، اما مسأله‌ای که باید به آن اشاره کردعدم استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که در حوزه دریایی از آن برخوردار هستیم و گفت: بندر جبل علی به تنهایی ۶۰ درصد عملیات کانتینری و فله‌ای منطقه را انجام می‌دهد و این در حالی است که بندر شهید رجایی تنها سهم ۶ درصدی دارد و فاصله بسیار زیادی در این رابطه بین بنادر شهید رجایی و جبل علی مشاهده می‌شود.
نماینده ادوارپارلمان کشورمان با تاکید بر این که منکر تلاش‌های خوب در سال‌های گذشته به منظور تحول و توسعه در بخش دریا و سواحل کشور نیستیم، گفت: دستگاه‌های متعدد دریایی در کشور وجود دارند که بعضاً منافع آنها با یکدیگر در تضاد است. باید یک دستگاه متولی حوزه دریا باشد و از قدرت چانه‌زنی به اندازه قدرت یک وزارتخانه برخوردار شود به طور حتم اگر این اتفاق رخ دهد در حوزه دریایی عملکرد موفق‌تری خواهیم داشت.
امروزه سواحل و بنادر دنیا به عنوان پیشرفته‌ترین نقاط یک کشور تلقی می‌شوند، متأسفانه ما در ایران شاهد این مساله هستیم که ضعیف‌ترین مردم کشور از لحاظ اقتصادی در کنار دریا و ساحل زندگی می‌کنند که این مساله جای ایراد دارد و نسبت به آن باید چاره‌اندیشی کرد. باید مشکل و نواقص خود را در بخش‌های مختلف و به ویژه حوزه دریایی برطرف کرد اما در بهانه جویی ها کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین پاسخ این است که بگوییم کشور درگیر تحریم بوده و دشمنان اجازه پیشرفت نمی‌دهند، اما آیا مقصر همه مشکلات آمریکا و تحریم است؟ آیا مدیریت ضعیف و کم‌کاری نقشی ندارد؟ آیا در ایجاد زیرساخت‌ها توانسته‌ایم موفق عمل کنیم؟ بنابراین باید ارزیابی دقیقی از مسائل داشت، هرچند که معتقد هستیم تحریم‌ها بی‌تاثیر نیستند، اما به طور حتم شدت اثرگذاری آنها تا این حد نبوده است که عقب ماندگی شصت درصدی در این بخش امروز روی دست ما مانده
 باشد.
 98درصد سواحل ایران بلا استفاده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه