بررسی نقش گردشگری دریا در اقتصاد ایران،در گفت و گوی «اقتصادسرآمد» با کارشناس ارشد گردشگری

گردشگری دریایی در ایران يك واژه ناملموس

گروه دريامحور -  زهرا عسکری - موضوع لزوم ارائه راهکارهای عملی برای جایگزینی اقتصاد نفتی با گردشگری مدت هاست که مطرح شده  است زیرا گردشگری یک حوزه فرابخشی است و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌تنهایی نمی‌تواند این حوزه را به جلو ببرد و توسعه صنعت گردشگری نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است. ظرفیت‌های دریا برای توسعه گردشگری فراوان است و با وجود این‌که دریا یکی از ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه گردشگری است اما متأسفانه از این ظرفیت به خوبی نتوانسته‌ایم استفاده کنیم این در حالی است که ما سواحل بسیار زیبایی داریم که می‌تواند در خدمت گردشگری قرار گیرد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در بسیاری از کشورها دسترسی به دریا یک فرصت مغتنم برای توسعه آن کشور به حساب می‌آید، اما ما نتوانستیم از این مزیت به خوبی استفاده کنیم. در حالیکه اگر از این ظرفیت‌ها با یک برنامه‌ریزی مناسب بهره‌ برداری کنیم می‌توانیم به کاهش خروج گردشگران از کشور کمک می‌کنیم. یکی از موضوعاتی که می‌تواند به توسعه گردشگری در کشور در حوزه دریایی و ساحل به ما کمک کند، توزیع سفر در فصول مختلف به مقاصد استان‌های دارای دریا و ساحل است.
دریا و گردشگری مبتنی بر دریا و آب از ظرفیت های مهم گردشگری درکشور است اما متأسفانه به دلیل نبود هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای توسعه هرچه بیشتر گردشگری دریایی ساحلی استفاده کنیم. در حالی که اگر گردشگری دریایی رونق گیرد، شاهد نفع و بهره جوامع محلی و ساکنان استان‌ها و شهرهای دارای ساحل هستیم که در شرایط فعلی اقتصادی به طور حتم توسعه و تقویت گردشگر ی می‌تواند به رونق اقتصادی و درآمدزایی کمک کند.توسعه گردشگری دریایی منجر به کاهش مسافرت‌ های خارجی می‌شود. به طورقطع اگر گردشگری رونق یابد شاهد افزایش ایجاد اشتغال و در نتیجه درآمدزایی بیشتر هستیم که نفع مستقیم آن به مردم و ذی‌نفعان حوزه گردشگر ی می‌رسد.
گردشگری دریایی در ایران واژه 
 ناملموسي است
حسن ارسنجانی، کارشناس ارشد و مشاور گردشگری با ارائه تعریف جدیدی از گرشگری که گردشگری دریایی نوع خاصی از جذب است و در آن به تفریحات در آب های عمیق در فاصله ی زیاد با ساحل پرداخته می‌شود به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: گردشگری دریایی در ایران یک  واژه  ناملموس و تقریباً بیگانه است، اما این بیگانگی دلیل بر نداشتن شرایط جغرافیایی مناسب در این حوزه نیست چرا که نمی توان تاثیر گذاری ان در رشد اقتصاد ملی را نادیده گرفت.
فاصله ایران از دنیای گردشگری دریایی
وي در اينباره افزود: فاصله ایران از دنیای گردشگری دریایی در شرایطی است  که بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مرز دریایی در کشور وجود دارد. نبود امکانات مناسب و نداشتن نیروی متخصص، از جمله موانع پیش رو برای گسترش گردشگری دریایی در ایران است که باعث شده تا یکی از کانال های ارزشمند اقتصادی دریایی را از دست بدهیم.
گردشگری دریایی نوزادی نیازمند توجه
وی با اشاره به این مهم که گردشگری دریایی، ساحلی از مهم‌ترین، جذاب‌ترین و سودآورترین حوزه‌های گردشگری جهان است، گفت: کشورمان ایران با دارا بودن بیش از 5 هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب ، وجود سواحل متنوع و ماسه ای، بندرهای تاریخی، جنگل حرا، زیستگاه پرندگان و زیستگاه گاندو. و .... در عرصه گردشگری خاص است. اما؛ با تمامی این پتانسیل ها هنوز به مثابه نوزاد ی است که نیاز به پرورش و توجه دارد.
کشورهای حوزه خلیج فارس با داشتن سهم کمی از دریای فارس امروزه، رقیب جدی کشورمان در گردشگری دریایی  شده اند، مورد خاص دیگری  بود که ارسنجانی به آن اشاره داشت و افزود: امارات طی دوره ای هفت ساله از سال 2012 توانسته حدود 600 هزار گردشگر دریایی را صرفاً از طریق پهلو گرفتن کروزهای مسافری پذیرایی کند؛ کشور عمان باحذف تشریفات دریافت روادید برای گردشگر انی که از طریق دریا وارد خاک این کشور می‌شوند، تسهیلات فراهم کرده است اما ایران هنوز در چم و خم تشریفات فرصت سوزی در این بخش را ادامه می‌دهد.
اگر کشورمان در ورود به برخی صنایع دریایی پیچیده مزیت کمتری دارد، ولی در توریسم دریایی دارای مزیت مطلق است که باید با ارتقای فرهنگ دریایی در میان مردم و نیز حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال در این زمینه، توسعه و رونق بیشتری به وجود آید. وجود برخی از تورهای دریایی گردشگر ی در جزیره کیش و استقبال بسیار چشمگیر مردم از آنها، لزوم توسعه این صنعت را در سایر شهرهای ساحلی کشورمان توجیه پذیرتر می کند. فرهنگ‌سازي مي‌تواند نقش مهمي در اين زمينه ايفا کند، چرا که فرهنگ مسافرت دريايي در ايران جز براي افراد ساحل‌نشين و بومي که در نزديک درياها هستند و بين جزاير تردد مي‌کنند شناخته شده نيست.
بالا بردن سطح آگاهي و شناخت مردم از فضاها و امکانات مسافرت دريايي و عزم و حمايت دولت در رونق صنعت گردشگری کشور و اعطاي تسهيلات به افراد جامعه براي استفاده از کشتي‌هاي مسافرتي، هتل و امکانات تفريحي دريايي گامي مهم در اين حوزه تلقي مي‌شود. گردشگری دریایی ساحلی است که می تواند در جذب گردشگر و رونق تجارت دریایی بسیار مؤثر باشد. گردشگری می تواند درآمدی فراتر از فروش نفت را داشته باشد و کشورهایی که از نعمت دریا بهره مند هستند، تلاش دارند تا با ایجاد جزیره های مصنوعی در سواحل از مزایای اقتصادی این صنعت بهره مند شوند، در صورتی که استان هرمزگان با بهره مندی از ۱۴ جزیره مسکونی، تجاری و غیره همچنان در این صنعت می لنگد.
 گردشگری دریایی در ایران يك واژه ناملموس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه