عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره حرکت در مسیرشعار سال به «اقتصاد سرآمد» می گوید

تصمیمات و رویه‌هایمان همگام با شعار حمایت از تولید نیست

 گروه اقتصاد - وضعیت نامساعد اقتصادی همچنان به روال گذشته ادامه دارد و نه مصرف‌کننده حال و روز خوبی دارد و نه تولیدکننده. به نظر می‌رسد، دولت اگر بخواهد روزهای بهتری را برای همگان رقم بزند، باید شکل کار را متفاوت از سال‌های قبل دنبال کند.
در همین خصوص، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: حدود دو سال و نیم از عمر مجلس یازدهم و حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و علیرغم تلاش‌های خوبی که در اقتصاد صورت گرفته است، اما رضایت نسبی را در بین مردم و فعالان اقتصادی نمی‌بینیم، زیرا زمانی مردم راضی می‌شوند که قدرت خریدشان بالا برود و قیمت‌ها تا حد قابل ملاحظه‌ای به ثبات برسند. از طرفی، فعالان اقتصادی هم، وقتی رضایت در چهره‌شان دیده می‌شود که تولیدشان در سطح معقول باشد و مهمتر از همه، نیاز داخلی را تامین و بازار بین‌المللی داشته باشند.
وی افزود: به واسطه تحریم‌ها و البته تصمیمات نادرست اقتصادی که گاهی با تغییرات مداوم روبرو شده، حالِ اقتصاد خوب نیست. در خصوص تحریم‌ها، کار به وزارت امور خارجه و دیپلماسی سیاسی سپرده شده است و آن‌ها هم مشغول مذاکرات هستند و ان‌شاا... در آینده خبرهای خوبی را در این باره بشنویم، اما برای پیشبرد اهداف اقتصادی نمی‌توان معطل نتایج آن مذاکرات بود، چون تحقق و عدم تحقق آن، اصلاً معلوم نیست و می‌تواند مثل سال‌های اخیر، این روند ادامه داشته باشد و خیلی توام با خروجی نباشد.
نماینده کنگاور تصریح کرد: ما پس از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نباید مسیرهایی که رفته‌ایم و جواب نگرفتیم را دوباره برویم. مثلاً ادغام و تفکیک‌های متعدد وزارتخانه‌ها، کاری شایسته نیست و اقتصاد را در دست‌انداز انداخته است. بالاخره یا ادغام یا تفکیک خوب بوده یا نه، اینکه رییس جمهورهای مختلف بیایند و هر کدام نظری بدهند و دوباره برگشت به عقب و آزمون و خطا داشته باشند، به هبچ وجه قابل قبول نیست. وضع نابسامان بازار و بی‌ثباتی قیمت، حداقل نیاز به مدیران کاربلد و چارت سازمانی با ثبات دارد که متاسفانه در برخی مواقع شاهد این حداقل‌ها هم نیستیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ما شعار حمایت از تولید داخلی می‌دهیم، اما گاهی تصمیمات و رویه‌هایمان این را نشان نمی‌دهد. بخش تولید و صنعت نیاز به تغییر جدی در روال‌ها دارد. مثلاً بخش صنعت و فعالان آن، هم نیاز به تسهیلات به موقع دارند و هم، نیاز مبرم به قوانینی که کار تولیدشان را تسریع کند. از طرفی، هرچند تولیدکننده باید دنبال بازارهای هدف خود برود، اما رایزن‌های اقتصادی ما هم این رسالت را دارند که برای کالاهای ساخت داخل، در خارج کشور مشتری پیدا کنند و یا اطلاعات دهند که در دیگر کشورها، نیاز به چه محصولاتی از ما دارند.
رضایی یادآور شد: ما معادن با پتانسیلی در کشور داریم که اگر این معادن را درست دریابیم، وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن، معیشتی مردم خیلی بهتر خواهد شد. بسیاری از معادن کشور، نیمه فعال هستند و یا اساساً کاری روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. ما اگر بتوانیم تکنولوژی‌های روز دنیا را در حوزه معدن، وارد کشور کنیم، حتماً بهره‌وری ما از معادن بالا خواهد رفت و در ادامه زنجیره ارزش در این بخش، تکمیل و هم صنعت روزهای بهتری به خود خواهد دید و هم، اشتغال سر و شکلی خواهد گرفت و هم ارزآوری برای کشور خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: موفقیت در حوزه تولید و ارزآوری، رعایت جزییات زیادی را می‌طلبد از جمله بسته‌بندی محصول. ما در خیلی از مواقع، روی این موضوع به ظاهر کوچک، اما مهم کار نکردیم. ما محصولات خوبی مثلاً در حوزه کشاورزی داریم، مثل زعفران و زرشک که اگر بسته‌بندی آن‌ها، طراحی شده و زیبا باشد، خیلی راحت‌تر بازار خود را در دنیا پیدا خواهد کرد.
نماینده کنگاور افزود: موفقیت در حوزه صنعت، نیاز به حضور نخبگان دارد. نباید میدان را تنها در اختیار افرادی بگذاریم که سال‌ها در این حوزه بوده و هستند. جوانانِ نخبه زیادی در قالب شرکت‌های دانش بنیان حضور دارند که اگر بخش صنعت حاضر باشد با آن‌ها قرارداد ببندد و برایشان تامین مالی کند، حتماً خروجی کارها، روندی بهتر از همیشه را دنبال
خواهد کرد.
رضایی در پایان خاطرنشان کرد: دولت تحت هیچ شرایطی نباید رقیب بخش خصوصی باشد. صنعت‌گران ما باید امنیت شغلی و کاری داشته باشند. باید حس کنند دولت کنارشان است و نه روبرویشان. ما نماینده‌های مجلس، متعدداً با تولیدکنندگانی روبرو هستیم که از وضع موجود و نبود تسهیلات و مواد اولیه و بوروکراسی پیچیده اداری گله دارند. تیم اقتصادی دولت، باید مرتب با اقتصاددانان و تولیدکنندگان جلسه بگذارد، زیرا موفقیت در حوزه اقتصاد در اتفاق‌نظر نیست، بلکه در تضارب آرا و به کارگیری همه افراد صاحب‌نظر است. با وجود اعتراض و گله‌هایی که برخی نمایندگان به وزیر صمت داشتند، ایشان دوباره از مجلس رای اعتماد گرفت و امیدوارم در آینده نزدیک، هم قیمت‌ها با ثبات‌تر شوند و هم بخش معدن و صنعت و مخصوصاً بخش خودرو، وضعش به نفع مردم تغییر پیدا کند.
تصمیمات و رویه‌هایمان همگام با شعار حمایت از تولید   نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه