افزایش تقاضا برای صدور مجوز صید در آب های دور؛« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

تحقق خواست و اراده صیادان در گروه چیست؟

گروه دریامحور - گفته شده با توجه به تأکیدات رییس قوه قضائیه بر حل مشکلات صیادان هرمزگانی، فعال کردن اقتصاد دریا به سمت کاهش بیکاری از طریق تسهیل صدور مجوز صید برای متقاضیان با اولویت صیادان بومی در دستور کار ویژه دستگاه قضایی استان هرمزگان قرار گرفته بود؛ اما پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که این مهم تا به امروز صورت عملی به خود نگرفته و شکایت صیادان همچنان بر این بخش مترتب است. افرادی که در این استان با شرایط اقلیمی و  آب و هوای خاص  زندگی می کنند باید از این حق برخوردار باشند که از منافع اقتصادی و موهبت دریا بهره مند شوند.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ با همراهی صیادان و تسهیل روند صیادی برای ماهیگیران بومی با هدف ایجاد اشتغال، گامی بلند و  اقدامی مؤثر در این زمینه برداشته خواهد شد کاری که متاسفانه به رغم اعتراض این قشر زحمت کش به آن اعتنایی نشده است. در سال‌های اخیرافزایش دمای حرارت آب و تغییر اکوسیستم در پهنه خلیج فارس موجب کوچ گسترده آبزیان از این حوزه و دور شدن آنها از تیر رس صیادان محلی شده است این موضوع را از جمله مهمترین عوامل کاهش  ذخایر صید در هرمزگان بوده و دلیلی است تا صیادان برای دریافت مجوز صیادی در آبهای دور با زحمت بیشتری مواجه باشند.
هر چند مسئولان شیلات هرمزگان از اعلام آمادگی کامل به منظور همکاری مؤثر در جهت رفع موانع موجود و تسهیل نظارت قضایی با هدف تحقق خواست و اراده صیادان در راستای حل مشکلات آنان سخن می‌رانند اما نتیجه حاصل از آن کو؟!
سعید کوهی رییس شیلات شهرستان سیریک استان هرمزگان در گفت و گو با اقتصادسرآمد، با اشاره به برنامه هایی که برای توسعه هرمزگان و بنادر آن دیده شده، از بهبود شرایط در آتیه نزدیک خبر می دهد و با اشاره به مشکلات صیادان استان می گوید: روند توسعه و بهبود شرایط از دورنمای خوب و روشنی برخوردار است؛ اما برخی مشکلات نیازمند زمان است تا هماهنگی های لازم با سایر مجموعه های مرتبط برای حل آن ها انجام شود. 
هرمزگان قطب صید و صیادی کشور
وی با بیان این مهم که استان هرمزگان به عنوان قطب صید و صیادی کشور به اهداف خود در بخش شیلات تا حدی دست یافته است، افزود: در راستای  افزایش تعداد بیمه کارکنان شناورها با جدیت در حال پیگیری هستیم تا بیمه کارکنان آنها از 5 نفر به تمامی کارکنان تسری پیدا کند، که امید است به زودی به نتیجه مطلوب برسد.
افزایش تقاضا برای صدور مجوز صید در آبهای دور
وی در خصوص دغدغه‌ مسئولان شیلات و نیازهای مردم  استان هرمزگان، گفت:  درخواست های مردمی بیشتر متوجه دریافت مجوزهای صید و صیادی در آب های دور است که در این صورت کمتر آسیبی متوجه ذخایر دریایی جنوب کشور خواهد بود.
این مجوز برای صیادان استان سیستان و بلوچستان صادر شده و لذا صیادان استان هرمزگان نیر به منظور حضور در آب های دور درخواست دارند تا مجوز لازم برای این کار در اختیار آنها قرار بگیرد.
کوهی، پرورش لارو میگو را از دغدغه‌های شیلات استان هرمزگان عنوان کرد و گفت: استان هرمزگان قطب اصلی پرورش ماهی و شهرستان سیریک قطب مهم پرورش لارو یا بچه میگو است.
سیریک قطب مهم شناورهای صیادی
او با اشاره به این مهم که شهرستان سیریک علاوه بر موارد مورد اشاره، قطب مهم اصلی شناورهای آبهای دور در کشور است، افزود: این شهرستان بیش 120 کلیومتر نوار ساحلی را به خود اختصاص داده و لذا لازم است توجهی بیش از گذشته به آن معطوف شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی برخورد مسئولان با مساله بیمه صیادان و سیستم اطفای حریق بنادر و شناورها هم، یادآور شد: تامین امنیت اسکله‌ها و بنادراهمیت ویژه‌ای نزد مسئولان شیلات استان داشته و تلاش‌ها برای برقراری سیستم  اطفای حریق در دستور کار است.
به طور کلی، جامعه صیادی ارتقای قدرت موتور در همه تیپ های شناوری و رفع محدودیت ها در این زمینه، تفویض اختیارات بیشتر به شیلات استان هرمزگان با توجه به هزینه های بالای رفت و آمد، حل مشکلات بیمه ای صیادان از جمله افزایش نفرات بهره مند از معافیت ها و تصحیح بیمه مالکان شناورهای قایقی، سرعت بخشیدن در تامین اعتبارات لازم جهت تهیه سیستم های اطفا حریق در بنادر صیادی استان، اعطای مجوز صید و ساماندهی شناورهای صیادی غیر مجاز، ممانعت از تجاوز شناورهای صیادی استان های همجوار به آب های هرمزگان، تصحیح سهمیه سوخت قایق های صیادی، سخت و زیان آور محسوب شدن شغل صیادی را سال‌ها است که فریاد می‌زنند اما کو گوش شنوا؟
باید بر لزوم  نظارت دقیق بر نحوه صدور مجوزهای صید به ویژه به صورت ترال، برخورد با موارد تخلف، رفع خلاءهای قانونی و صیانت از محیط زیست دریا  تأکید کرد چرا که افرادی که در شرایط اقلیمی و آب و هوای خاص این استان  زندگی می‌کنند حق دارند از منافع اقتصادی و موهبت دریا بهره مند شوند و تسهیل روند صیادی برای ماهی‌گیران بومی با هدف ایجاد اشتغال، اقدامی مؤثر خواهد بود. هر چند شعارها متمرکز برتوجه ویژه  بر حل مشکلات صیادان جزیره هرمز، فعال کردن اقتصاد دریا از طریق تسهیل صدور مجوز صید برای صیادان بومی، تقویت گردشگری، پروژه های عمرانی و مسکن در دستور کار نماینده عالی دولت در استان است و نگاه ویژه استاندار به جزیره هرمز نمونه بارزی از اقدامات عملی و اجرایی در هرمزگان عنوان شده است اما واقعیت از زبان فعالان این بخش نشان از چیز دیگری دارد.
تحقق خواست و اراده صیادان در گروه چیست؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه