غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

بدون «ترمیم کابینه» دولت موفق به تحقق وعده‌ها نخواهد شد

اقتصاد سرآمد – زهرا ظهروند - بودجه سال 1402 در حالی تقدیم مجلس شد که سیدابراهیم رئیسی، رییس دولت در اظهارات خود به بیان برخی نکات پرداخت که سوال‌های بسیاری در اذهان مردم به وجود آورد که یکی از آن‌ها ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر بود که با نگاهی گذرا به سطح جامعه و با وجود مشکلات گسترده به خصوص در ماه‌های اخیر و قطعی اینترنت و رکود تولید و کسب و کارهای متعدد، نمی‌توان به این مسئله واقف بود. به هر روی، کلیات بودجه به تصویب مجلس رسید، اما بسیاری از نمایندگان، منتقد کلیات بودجه سال 1402 هستند و این بودجه را تورم‌زا می‌دانند.
غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد در مجلس یازدهم در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: برداشت بنده این است که هیچ کدام از وعده‌هایی که دولت داده بود، محقق نشده است و هیچ کدام از شاخصه‌ها اعم از نرخ ارز، تورم و حجم نقدینگی نیز تحقق آن را نشان نمی‌دهند. به عبارتی این نشانه‌ها، حاکی از این مسئله است که دولت هنوز در تحقق وعده‌های خود موفق نشده است و امیدوار هستیم از این به بعد موفق شود.
وی افزود: به عنوان نمونه، بنا بر این بوده در روابط خارجی، کشورهای همسایه در اولویت باشند و ارتباطات منطقه‌ای توسعه بیشتری پیدا کند، در حالی که می‌بینیم در این حوزه برعکس این اتفاق افتاده، یعنی ارتباطات در حال انقباضی شدن است تا توسعه‌ای؛ همچنین در خصوص مذاکرات و احیاء برجام نیز هنوز کار بر زمین مانده و اتفاقی نیفتاده است.
نوری قزلجه با اشاره به بحث لغو تحریم‌ها، تصریح کرد: در این خصوص یا همان اجرای قانون لغو تحریم‌ها، هنوز اتفاقی به آن صورت نیفتاده است، یا در حوزه مسکن و معیشت مردم نمی‌توان شاخصی را پیدا کرد که گفت مثلاً دولت در این حوزه خوب پیشرفته است؛ اما امیدوار هستیم ان‌شاا... حرکت‌های خوبی اتفاق بیفتد که به نظر بنده این حرکت بدون ترمیم کابینه، برای دولت سخت است در واقع افرادی که حضور دارند در همین حد می‌توانند کار انجام دهند و امورات مملکت را جلو ببرند.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: بنابراین به عقیده بنده دولت باید یک ترمیم اساسی را در کابینه خود انجام دهد و از افراد توانمند استفاده کند و در این خصوص باید کمی دایره سیاسی خود را باز کند و خیلی دنبال خالص سازی نباشد. کمی دایره را بزرگ‌تر کند و افراد توانمند از همین طیفی که هستند را بیاورد، افرادی با مدیریت بالا بیاورد تا بتوانند کارها را پیش ببرند، والا با این مدیران خیلی متصور نیست که بگوییم دولت در عمل به وعده‌ها توفیق پیدا کند.
وی در ادامه گفت: هر چند ما دوست داریم دولت موفق شود و اگر ترمیمی در دولت انجام شود، ما استقبال و کمک هم می‌کنیم و در ترمیم جزئی هم که افتاد ما نشان دادیم که حمایت و کمک می‌کنیم تا افراد توانمندی بیایند و کارها پیش برده شود، چون اگر سطح مدیریت پایین و ضعیف باشد، فشار را مردم را لمس می‌کنند، بنابراین مجلس با حمایت‌ها و نظارت‌ها و دولت نیز با اجرای خوب، می‌تواند کاری کند تا حال مردم بهتر از گذشته شود.
نوری قزلجه تصریح کرد: می‌توانیم کاری کنیم که وضعیت معیشت، مسائل اجتماعی و اینترنت بهتر شود، یعنی باید به دنبال بهتر شدن وضعیت برویم و همه در این زمینه مکلف هستیم؛ اما یک عده‌ای ظاهراً دیگر توان راه رفتن در این مسیر را ندارند، پس دولت باید آن‌ها را شناسایی و ترمیم کند. امروز افراد تاثیرگذار و جریان‌ساز که خارج از گود هستند، کم نیستند.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به کلیت بودجه سال 1402، اظهار کرد: کلیت بودجه تورم‌زا است، هرچند شاید شدت آن نسبت به بودجه قبلی نباشد، اما همچنان تورم‌زا است و منجر به رکود خواهد شد. به عنوان نمونه در بحث مواد اولیه وارداتی، همچنان همان اشکالات پابرجا است و با افزایش نرخ ارز، هزینه تمام شده مواد اولیه بالا خواهد رفت که این مسئله مجدد باعث گرانی در کشور می‌شود، یعنی متاسفانه این بودجه با این سبک و سیاقی که دارد، همان تورم‌زایی و رکود را خواهد داشت. 
وی افزود: هنوز اصلاح ساختاری که در بودجه قول داده بودند، اتفاق نیفتاده است و این همان بودجه قدیمی است که سال‌ها به مجلس می‌آمد با همان جداول و تبصره‌ها و تغییری نکرده است. آن قولی که برای شفاف‌سازی بودجه شرکت‌های دولتی داده بودند، هنوز اتفاق نیفتاده و حدود 60 درصد منابع بدون هیچ شفافیت و گزارشی، به سمت شرکت‌های دولتی است. بعضی از ناترازی‌ها کاملاً محسوس است، به عنوان مثال به نظر می‌رسد برای یارانه نان یا خرید گندم، عددی که در نظر گرفته شده، کفاف نخواهد داد.
 به گزارش اقتصاد سرآمد، بودجه سال 1402، در روز دوم بهمن، با 169 رای موافق و 59 رای مخالف در صحن علنی مجلس تصویب شد و حال کمیسیون تلفیق در حال بررسی جزییات آن است.
 بدون «ترمیم کابینه» دولت موفق به تحقق  وعده‌ها نخواهد شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه