با آغاز پروژه های کلان زیرساختی در جزیره قشم صورت گرفت؛

قشم، الگوی موفق توسعه متوازن محلی و اقتصادی در میان مناطق آزاد

منطقه آزاد قشم جشن های چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را متفاوت از سال های گذشته سپری کرد. ایام الله دهه مبارک فجر، هر ساله با کلنگ زنی، افتتاح و آغاز به کار پروژه های مختلفی در سراسر کشور همراه است و این مرتبه در جزیره قشم شرایط برای تحقق بزرگترین پروژه های زیرساختی و اقتصادی در منطقه فراهم شد.
به گزاش اقتصادسرآمد، اقتصادسرآمد از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، کمتر از دو سال از دوره جدید مدیریت منطقه آزاد قشم در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم می گذرد و تلاش های زیادی برای به نتیجه رسیدن طرح های نیمه تمام و آغاز پروژه های جدید صورت گرفته است. در این مدت بازطراحی و بهسازی وضعیت زیرساخت های اساسی جزیره با سرعت بیشتری در حال پیگیری است و می توان گفت همین موضوع موجب افزایش اعتماد و امیدآفرینی جامعه محلی شده و امروز ساکنان جزیره خود را همراه سازمان منطقه آزاد قشم در اجرای طرح های کلان اقتصادی می دانند.
سازمان منطقه آزاد قشم در دوره جدید مدیریتی خود در دولت سیزدهم موفق شده است تا گام های مستحکم تری در راستای ایفای این مسؤولیت های اجتماعی خود برای پیشرفت و توسعه جزیره برداشته و به نقش آفرینی موثر در این زمینه بپردازد. امروز بسیاری از بزرگان و چهره های شناخته شده و موثرین جزیره معتقدند که توسعه و پیشرفت به صورت متوازن در تمام نقاط جزیره، در همه بخش های زیرساختی، اقتصادی، صنعتی، گردشگری، فرهنگی و...، در حال انجام است. اقدامات زیرساختی سازمان منطقه آزاد قشم در این مدت توانسته تا جامعه محلی را منتفع کرده و به توسعه بیشتر اقتصاد محلی و ملی کمک کند.

افتتاح و کلنگ زنی چهار پروژه کلان در جزیره قشم
جشن های دهه فجر امسال در جزیره قشم همراه با افتتاح و کلنگ زنی چهار پروژه کلان بود؛ پروژه هایی که هرکدام به تنهایی بار زیادی از توسعه، پیشرفت، افزایش اشتغالزایی، رونق اقتصادی و انجام مسئولیت اجتماعی را در منطقه به دوش می کشد. همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر (سه شنبه 18 بهمن ماه) با حضور حجت الله عبدالملکی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، سردار محمد مارانی، فرمانده قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه، دکتر حجتی، معاون وزیر و رییس سازمان حراست کل کشور به همراه جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی استان هرمزگان و شهرستان قشم چهار پروژه کلان در حوزه های زیرساختی و اقتصادی در جزیره قشم کلنگ زنی و افتتاح شد.
آغاز به کار مجدد مگاپروژه ملی احداث پل خلیج فارس جهت اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی پس از وقفه ای هفت ساله به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم قشم و استان هرمزگان اولین اقدام صورت گرفته در ایام الله دهه فجر بود. در دومین گام آیین کلنگ زنی کارخانه ایلیا استیل آریا قشم، با هدف گذاری تولید انواع ورقه های فولادی ضدزنگ با سرمایه گذاری بالغ بر 200 هزار میلیارد ریال دومین پروژه کلان در جزیره قشم بود. همچنین بزرگترین پروژه پرورش ماهی در قفس ایران در جزیره قشم با ظرفیت تولید 1000 تن ماهی در سال در فاز نخست در این ایام افتتاح شد. واگذاری قطعات زمین پیش بینی شده برای اجرای طرح مسکن جوانان جزیره در شهرهای طبل، سوزا و رمکان در جزیره قشم در راستای عمل به وعده دولت سیزدهم برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور و همچنین رفع مشکل مسکن ساکنان جزیره نیز در این روز انجام گرفت.

آغاز به کار مجدد طرح احداث پل خلیج فارس پس از 7 سال
عملیات ساخت پل خلیج فارس به عنوان ارزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم ، همزمان با جشن های چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پس از وقفه ای هفت ساله با همتی جهادی در دولت سیزدهم از سر گرفته شد. احداث پل خلیج فارس، اتصال بزرگترین جزیره ایران و خاورمیانه به سرزمین اصلی با اعتبار سرمایه گذاری بالغ بر 460 میلیون یورو در دولت انقلابی و مردمی را محقق خواهد ساخت. اجرای عملیات عمرانی احداث پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل، مسیر جدیدی را از قشم در تماس و ارتباط کریدورهای تجاری منطقه و اتصال به شبکه راه های کشور ایجاد می کند. طول این پل در محدوه خشکی به سمت بنادر لافت و پهل بوده و سازه کابلی با دهانه های 360 متر در وسط دریا، عرض مفید عرشه حدود 32 متر، طول کل پل 3430 متر نیز طول پل برروی دریا می باشد. راه اندازی پل خلیج فارس باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل حداقل به میزان ۳۰ درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان ۴۰ درصد، کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل وجود شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای می شود. با عنایت به نقش استراتژیک قشم و آغاز عملیات اجرایی توسعه زیرساخت های جاده ای و بزرگراهی در جزیره و با احداث پل خلیج فارس به طور 92 کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه تا خطوط سراسری کشوری و همچنین86 کیلومتر راه‌آهن از بندر کاوه تا خطوط سراسری کشوری، رینگ حمل و نقلی جزیره کامل خواهد شد. پروژه عظیم پل خلیج فارس، شامل چهار خط عبور خودرو، یک خط عبور قطار، خطوط اضطراری و پیاده راه نیز می باشد و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تکمیل آن حدود سه و نیم سال پیش بینی شده است. پروژه عظیم احداث پل خلیج فارس در حال حاضر دارای 15 درصد پیشرفت فیزیکی می باشد و امروز پس از وقفه ای هفت ساله در دولت سیزدهم فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.

آغاز 65 هزار میلیارد تومان پروژه های زیرساختی
 در منطقه آزاد قشم
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: از آغاز دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر 650 هزار میلیارد ریال پروژه زیرساختی و عمرانی در منطقه آزاد قشم آغاز شده است.
افشار فتح الهی در آیین از سرگیری ساخت پل خلیج فارس اظهار داشت: با آغاز عملیات اجرایی پروژهای مختلف در سراسر جزیره، امروز قشم به یک کارگاه بزرگ عمرانی در حوزه راهسازی؛ زیرساختی، صنعتی و نفت و انرژی تبدیل شده است.
وی با اشاره به آغاز پروژه های مختلف زیرساختی با اعتباری بالغ بر 650 هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم، افزود: با به نتیجه رسیدن این پروژه ها، جزیره قشم می تواند به عنوان موتور محرکه اقتصادی در اقتصاد ملی ایران اسلامی به ایفای نقش بپردازد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: امروز پس از سال های وقفه، با تعریف مدل جدید تامین منابع مالی، عملیات اجرایی احداث پل خلیج فارس به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه ساکنان جزیره، آغاز می شود.
به گفته فتح الهی؛ برنامه ریزی برای احداث پل خلیج فارس یکی از وعده های آیت الله رییسی، رییس جمهوری در سفر استانی به جزیره قشم بوده است که با پیگیری های مستمر و همراهی دولت و مجلس، امروز کلید خورد.
وی با بیان اینکه احداث پل خلیج فارس به دلیل کمبود منابع مالی در دولت گذشته متوقف شده بود، افزود: در مدل جدید تامین منابع مالی این پروژه عظیم ملی، بخشی از منابع از سوی دولت، بخشی دیگر توسط سازمان منطقه آزاد قشم و مابقی توسط بازار سرمایه و فاینانس تامین خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: زمان پیش بینی شده برای عملیات اجرایی پل خلیج فارس سه سال و نیم است و تابلوی روزشمار احداث این پروژه برای نظارت مردمی در محل نصب 
خواهد شد.

احداث پل خلیج فارس در راستای راهبرد جهانی کردن 
مناطق آزاد
مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: عملیات اجرایی پروژه عظیم پل خلیج فارس با توجه ویژه آیت الله رییسی، رییس جمهوری و در راستای عملیاتی کردن راهبرد جهانی کردن مناطق آزاد کشور، امروز و پس از سال ها وقفه مجددا آغاز شد.
حجت الله عبدالملکی در آیین آغاز به کار مجدد اجرای پروژه عظیم پل خلیج فارس اظهار داشت: مناطق آزاد کشور در دولت سیزدهم، دو راهبرد مردمی کردن و جهانی کردن را در دستور کار دارند و احداث پل خلیج فارس نیز در راستای عملیاتی کردن این راهبردهاست.
وی ادامه داد: اجرای کامل چهار رکن طرح جامع ارتباطی خلیج فارس، شامل احداث پل، توسعه بندر کاوه، احداث بزرگراه و راه آهن در این منطقه برای تکمیل کریدور شمال جنوب دارای اهمیت بالایی است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با اشاره به ظرفیت های بندر کاوه برای پهلوگیری کشتی های تجاری بین المللی، افزود: پس از احداث پل خلیج فارس و توسعه بندر کاوه، بهره مندی از توانمندی این بندر برای تکمیل ظرفیت های تجاری بندر شهید رجایی نیز در دستور کار خواهد بود.
به گفته عبدالملکی؛ عملیات عمرانی پل خلیج فارس و اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی از طریق این پل، با اخذ مجوزهای لازم و رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی اجرا می شود.
وی تصریح کرد: از مسئولان دولت قبل بابت توقف پروژه پل خلیج فارس گلایه داریم و ناراحت هستیم و آنها باید نسبت به عملکرد خود جوابگوی مردم باشند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور  با بیان اینکه طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تامین مالی ساخت پل خلیج فارس در سه بخش انجام می‌شود، افزود: یک بخشی را دولت، بخش دیگری را سازمان منطقه آزاد قشم و قسمت سوم منابع مالی از طریق فاینانس و سرمایه‌گذار خارجی تامین خواهد شد.

پیوستن قشم به زنجیره تولید محصولات فولادی کشور
با احداث یک شرکت در حوزه صنایع بزرگ قشم  با 200 هزار میلیارد ریال اعتبار و ایجاد اشتغال برای 1800 نیروی بومی جزیره قشم به زنجیره تولید محصولات فولادی در کشور پیوست. 
راه‌اندازی صنایع بزرگ با افزایش تولید در جزیره و اشتغالی که به همراه دارد، پیشرانی برای تحول اقتصادی در قشم خواهد بود. احداث شرکت ایلیا استیل آریا قشم با 200 هزار میلیارد ریال اعتبار، در شهرک صنعتی کاوه قشم در مساحتی به وسعت 97 هکتار و ظرفیت تولید 300 هزار تُن ورق استیل ضدزنگ، آغازگر رشد و ایجاد اشتغالی پایدار برای 1800 نیروی بومی به‌صورت مستقیم است. احداث این شرکت که پیش‌بینی می‌شود تا سال 1405 به بهره‌برداری برسد، همراه با آیین کلنگ زنی پل خلیج‌فارس، می‌تواند زمینه‌ساز حضور صنایع بزرگ و سنگینی باشد که با انتخاب منطقه آزاد قشم به‌عنوان یک زون برای سرمایه‌گذاری، تسهیل صادرات، حمل‌ونقل ارزان و معافیت مالیاتی، در چرخش اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشند. 
محصول نهایی این شرکت تولید ورق نورد سرد و گرم فولاد ضدزنگ برای استفاده در صنایع فلزی داخلی و خارجی خواهد بود.

قطع وابستگی به ورق های فولادی ضدزنگ
 در کشور کلید خورد
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با کلنگ زنی و در قدم بعدی آغاز فعالیت کارخانه تولید ورق های فولادی ضدزنگ، یکی از آرزوهای دیرینه برای تکمیل زنجیره تولید محصولات فولادی کشور در جزیره قشم عملی می شود.
افشار فتح الهی در آیین کلنگ زنی کارخانه تولید ورق های فولادی ضدزنگ در جزیره قشم، اظهار داشت: اجرای طرح تولید ورق های فولادی ضدزنگ یکی از اقدامات بسیار مهم جهت قطع وابستگی کشور به این محصول است.
وی ادامه داد: با اراده خوب شکل گرفته در دولت سیزدهم، عملیات حذف وابستگی کشور به تولید ورق های فولادی ضدزنگ از جزیره قشم کلید خورد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت تولید این مجموعه صنعتی، افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته یک سوم ظرفیت تولید این کارخانه برای تامین نیاز داخل و مابقی آن برای صادرات با نگاه به بازار کشورهای منطقه تولید خواهد شد.
به گفته فتح الهی؛ زنجیره تولید محصولات فولادی یکی از صنایع بالادستی کشور است که علاوه بر صادرات، به شکل گیری صنایع پایین دستی و ایجاد زنجیره تولید و اشتغال در جزیره قشم کمک می کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور حسن رجبعلی بنا به عنوان یکی از پیشکسوتان و چهره های ماندگار حوزه تولید و صنعت در جایگاه سرمایه گذار در جزیره قشم مایه خوشنودی است.
ارزآوری 1.5 میلیارد یورویی با تولید ورق های
 فولادی ضدزنگ
مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور نیز گفت: برنامه ریزی برای جهش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا یکی از اولویت های اقتصادی مناطق آزاد کشور است.
حجت الله عبدالملکی در آیین کلنگ زنی شرکت ورق استیل ضدزنگ در جزیره قشم، اظهار داشت: تولید ورق های فولادی ضدزنگ یکی از محصولات با ارزش افزوده بالا در زنجیره محصولات فولادی است که می تواند به صرفه جویی ارزی و ارزآوری برای کشور منجر شود.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید فولاد کشور در 44 سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، بالغ بر 80 برابر رشد داشته است و از 500 هزار تن به حدود 40 میلیون تن در سال رسیده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: این واحد صنعتی ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تُن ورق فولادی ضدزنگ را داراست که پس از بهره برداری علاوه بر تامین نیاز داخل امکان صرفه جویی 500 میلیون یورویی را به همراه خواهد داشت.
به گفته عبدالملکی، طبق برنامه ریزی صورت گرفته ورق های فولادی ضدزنگ تولید شده توسط این مجموعه با صادرات به بازارهای هدف، امکان ارزآوری یک میلیارد یورویی برای کشور را دارد.

افتتاح فاز نخست از بزرگترین پروژه پرورش ماهی
 در قفس ایران
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از افتتاح فاز نخست بزرگترین پروژه پرورش ماهی در قفس ایران در جزیره قشم به منظور توسعه اقتصاد دریامحور و تحقق بیانیه گاوم دوم انقلاب، همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.
افشار فتح الهی با اعلام این خبر گفت: فاز اول پرورش ماهی در قفس شرکت اندیشه شیلات قشم واقع در روستای گامبرون- بندر سلخ قشم با 8 قفس و مجموع ظرفیت یک هزار تن به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: ظرفیت این پروژه در فاز نهایی با 40 قفس به 5 هزارتن خواهد رسید که در چشم انداز آینده به 10 هزارتن می رسد و دو گونه ماهی سی باس و سیبریم در این طرح پرورش داده خواهد شد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: میزان سرمایه مورد نیاز برای بهره برداری این پروژه در فاز نخست 300 میلیارد ریال سرمایه در گردش ریالی و 870 هزار سرمایه ارزی در نظر گرفته شده است.فتح الهی بیان کرد: برای بهره برداری از این پروژه در فاز نهایی نیز 5 هزار میلیارد سرمایه ریالی و 6 میلیون یورو سرمایه ارزی پیش بینی شده است.به گفته رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افتتاح این پروژه علاوه بر ارتقای تولیدات شیلاتی جزیره و رونق اقتصادی نقش مهمی در ارزآوری و تامین امنیت غذایی کشور بازی خواهد کرد.
وی ادامه داد: این طرح درفاز نهایی برای 150 نفر به صورت مستقیم و 600 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد کرد.
فتح الهی توسعه و ایجاد ظرفیت 10 هزارتن ماهی، بومی سازی و ساخت شناوریهای پشتیبانی قفس و شناور غذادهی اتوماتیک، احداث مرکز تکثیر و تولید 20 میلیون قطعه بچه ماهی، احداث واحد عمل آوریو بسته بندی و احداث کارخانه تولید خوراک آبزیان را جزو چشم اندازهای آتی این پروژه برشمرد.

آغاز طرح مسکن جوانان جزیره در شهرهای قشم
نخستین مرحله اعطای زمین به جوانان جزیره در شهرهای قشم با واگذاری بیش از 75 هکتار زمین در شهرهای رمکان، سوزا و طبل آغاز شد. طرح مسکن جوانان جزیره، پروژه‌ای در راستای عمل به وعده آیت‌الله رییسی، ریاست جمهوری در دولت سیزدهم است که منطقه آزاد قشم پیشتاز به اجرا درآوردن آن می باشد. منطقه آزاد قشم با عملیاتی کردن طرح مذکور در 6 مرحله، 3500 جوان بومی را در 38 روستا با اعطای زمین به وسعت ۱۶۰ هکتار صاحب‌خانه کرد و در گام بعدی خود، در تلاش است تا با آغاز کلنگ زنی طرح مسکن جوانان جزیره در شهرها، به آرزوی دیرینه خانواده‌های قشمی رنگ تحقق بخشد. در نخستین مرحله اعطای زمین به جوانان جزیره در شهرهای قشم، 322 جوان در شهر رمکان در وسعتی بالغ‌بر 16.1 هکتار، 552 جوان در شهر سوزا در مساحتی بالغ‌بر 27.6 هکتار صاحب‌خانه می‌شوند. همچنین این طرح در شهر طبل برای 635 جوان بومی در زمینی به مساحت 31.75 هکتار، سکونت به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است، این کلنگ زنی با احتساب واگذاری‌های صورت گرفته در روستاهای قشم، هفتمین مرحله از طرح مسکن جوانان جزیره محسوب می‌شود که درمجموع، 75.5 هکتار زمین در آن به 1509 جوان ساکن در سه شهر رمکان، سوزا و طبل اختصاص خواهد یافت.

 واگذاری زمین رایگان برای ساخت مسکن
 به بیش از 5000 جوان قشمی
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه ریزی و اراده جدی این سازمان جهت رفع دو مشکل مسکن و ایجاد اشتغال برای جوانان جزیره خبر داد.
افشار فتح الهی در آیین آغاز به کار طرح مسکن جوانان در 3 شهر جزیره، اظهار داشت: در حوزه مسکن، با اجرای طرح مسکن جوانان اقدامات بسیار خوبی برای رفع مشکل خانه دار شدن ساکنان جزیره آغاز شده است.وی ادامه داد: همچنین با اجرای طرح های مختلف اقتصادی، صنعتی و گردشگری به دنبال ایجاد موقعیت ها و فرصت های شغلی جدیدی برای ایجاد اشتغال پایدار جوانان قشم هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: قشم با واگذاری زمین به بیش از پنج هزار نفر به صورت رایگان و به شرط ساخت، پیشتاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن و عمل به وعده خانه دار کردن مردم در دولت مردمی سیزدهم است.به گفته فتح الهی؛ طبق برنامه اعلام شده از سوی دولت مردمی سیزدهم برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور، سهم مسکن های روستایی کشور 400 هزار عدد خواهد بود که این نسبت برای جزیره قشم، سالی 400 عدد می باشد.وی در پایان تصریح کرد: با این حال طبق برنامه ریزی صورت گرفته پنج هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن در قشم به جوانان واگذار شده که 12.5 برابر متوسط کشور، واگذاری زمین برای ساخت مسکن در جزیره صورت گرفته است.

*قشم الگوی اجرای نهضت ملی مسکن در مناطق آزاد کشور 
مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: امیدوار هستیم تجربه موفق جزیره قشم در پیاده کردن سیاست واگذاری زمین برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، را به عنوان الگو در سایر مناطق آزاد کشور نیز اجرایی کنیم.
حجت الله عبدالملکی در آیین آغاز به کار طرح مسکن جوانان در سه شهر جزیره قشم، اظهار داشت: یکی از سیاست های اولویت دار دولت مردمی سیزدهم در حوزه رفاه اجتماعی، تامین زمین و مسکن اقشار مختلف است.وی ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی مردم پایه همواره به دنبال حل مشکلات اساسی مردم و ایجاد رفاه اجتماعی می باشد.دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم دو راهبرد مردمی کردن و جهانی کردن مناطق آزاد کشور در دستور کار قرار گرفته و برای آن هدف گذاری شده است.
عبدالملکی با بیان اینکه گره گشایی از فعالیت سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در مناطق آزاد یکی از سیاست های دولت سیزدهم است، افزود: توجه ویژه به ساکنان و ایجاد رفاه برای جامعه محلی از اولویت های اجرای برنامه های مختلف در مناطق آزاد کشور است.
وی با اشاره به موفقیت الگوی طرح مسکن جوانان جزیره قشم در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور، گفت: خوشبختانه در قشم تا امروز بیش از پنج هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن به صورت رایگان و به شرط ساخت در اختیار جوانان جزیره قرار گرفته که از این نظر قشم پیشتاز در کشور می باشد.دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور اضافه کرد: خوشحالیم که در جزیره قشم سیاست مورد تایید دولت مردمی سیزدهم و شخص ریاست جمهوری در طرح نهضت ملی مسکن با موفقیت اجرایی شده است.
قشم، الگوی موفق توسعه متوازن محلی و اقتصادی در میان مناطق آزاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه