بررسی اما و اگرهای ارز ۴۲۰۰تومانی تا ارز نیمایی

تفاوت تثبیت نرخ ارز دولت سیزدهم در چیست؟

فروردین ماه سال 1397 بود که نرخ ارز کمتر از یک سال از روی کار آمدن دولت دوازدهم سیر صعودی به خود گرفت. این نرخ که از دی ماه سال 1396 از 4400 تومان به ازای هر دلار فراتر رفته بود، در اولین روزهای کاری سال 1397 بنابر گزارش موجود خبرگزاری‌های رسمی از 5500 تومان نیز فراتر رفت و بعضا به 5800 تومان نیز رسید. همان نکته ای که رئیسی در باره اش گفت: «خدا را شکر که رئیس جمهور نشدم که نرخ ارز 5 هزار تومان بشود» اما الان نرخ ارز دارد به یک صفر اضافه تر یعنی 50 هزارتومان میل می کند. 
در آن دوره روحانی، بدون کمترین تحقیق و بررسی و طی یک جلسه شتاب زده، و حتا بدون اخذ نظر کامل هیات دولت و کسانی که به جلسه دعوت شده بودند، بدون هیچ محاسبه ای، عدد 4200 تومان به عنوان نرخ ارز تثبیت شد؛ تصمیمی غیرکارشناسانه و حتا غیرمسئولانه که موجب خسارات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور شد. 
فساد گسترده ارز 4200 تومانی
مقدار و حجمی از فساد بر اثر ارز دولتی 4200 تومانی روحانی وارد بدنه اقتصاد کشور شد. این حجم و مقدار آن قدر زیاد بود که همچنان بعد از سال ها، آثار شر خود را باقی گذاشته است. 
رسانه ها خبر دادند که شرکت جام‌جم بازرگان پیشرو با هدف فعالیت در خدمات طراحی مهندسی، یوروی دولتی می‌گیرد و خوراک دام وارد می‌کند.
شرکت ماموت خودرو با ارز دولتی، چای‌ساز و قهوه‌ساز وارد می‌کند و شرکت رهروان خودرو پیشگامان نگین جنوب، به سراغ واردات لوبیاچیتی با ارز دولتی رفته است.
خبرگزاری فارس می نویسد: برخی شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، اساسا ردپایی از آن‌ها پیدا نمی‌کنیم؛ مثلا شرکت هانا تجارت ترولیت و صنعت ساحل پرشیا، دو شرکتی هستند که در واردات کاغذ روزنامه، امپراتوری می‌کنند و بیش از ۶۷ درصد از حجم ارز دولتی این گروه را دریافت کرده‌اند و اکنون نه در آدرس ثبت‌شده‌شان خبری از این شرکت‌ها هست و نه در بازار کاغذ نامی از برندشان، اما به تنهایی ۲۳ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند.
ضربه بزرگ ارز 4200 تومانی به اقتصاد کشور
به گزارش فارس، بررسی آمار تخصیص دلار 4200 تومانی در 3 سال گذشته نشان می‌دهد طی این مدت 775 هزار میلیارد تومان یارانه هدر رفته است. در حالی که با این مبلغ امکان ایجاد اشتغال برای 7 میلیون نفر، ساخت 77 میلیون مترمربع مسکن و خرید 250 فروند هواپیما امکان پذیر بود.همچنین این مبلغ معادل تامین 90 درصد بودجه کشور در یک سال، همسان سازی حقوق معلمان با بودجه 80 هزار میلیارد تومانی، پرداخت یارانه یک میلیونی در یک سال به 60 میلیون نفر و تخصیص 7 برابر بودجه عمرانی استان‌ها بود.
28500 به جای 4200
دولت سیزدهم در مقابله با ارز روحانی به پا خاست. ابتدا حسابی از این ماجرا به نفع خود کره گرفت و دولت دوازدهم را کوبید. با فراهم شدن زمینه عمومی و هموار کردن راه افکار عمومی، ارز 4200 تومانی از میان برداشته شد و هفت سنگ هم پشت آن انداختند تا دیگر برنگردد.
اما چند مدتی بیش نگذشت که رشد تصاعدی و شتابنده ارز، چنان بود که استرس جامعه را چند برابر کرد. دولت سیزدهم هیچ نقشه اقتصادی نداشته و ندارد. بی تدبیری ارز را به نزدیک 50 هزار تومان گرایش داده است. هول و ولا دوباره دولت را در بر گرفت، همان طور که دولت روحانی را به تلاطم انداخت. رئیس بانک مرکزی فدای این هول و ولا شد و فرزین نامی جایش را گرفت و در اولین اقدام، نرخ ارز دوباره تثبیت شد. این بار 28500 به جای 4200! و ما در مانده ایم که این دو چه فرقی با هم دارند؟ به قول شادروان نسیم شمال: خر همان است و عوض گردیده پالان ای قلم!
تحلیل یک فاصله
فاصله نرخ ارز تثبیت شده 4200 تومانی زمانی بود که فاصله با بازار ارز آزاد، حدود 2هزار تومان بود. ارز در آن زمان بین 5 تا 5800 تومان در نوسان بود که ارز تثبیتی 4200 تومانی خلق شد. به دستور روحانی، بدون اغماض و بدون محدودیت، ارز با قیمت 4200 تومان به بازار سرازیر شد تا بتواند کمر ارز آزاد را بشکند که البته کمر اقتصاد کشور را شکست. اکنون همان 4200 تومانی شده است 28500 تومان، با این تفاوت که فاصله 28500 تا 42 هزار تومان تقریبا معادل 13500 تومان. با توجه به سرعت نرخ تورم نسبت به سال 97 می توان گفت که فاصله همان است که بود. 
حال سوال این جاست: چه اتفاق جدیدی افتاده است؟ فرق 4200 که حدود 2 هز ار تومان رانت ایجاد می کرد با 28500 که 13 هزار تومان رانت ایجاد می کند چیست؟ فروش 5هزار دلار یا یورو که به هر نفر با کارت ملی که به سرعت سر از میدان فردوسی در آورده و میلیون ها تومان نفع به خریداری می رساند که در آن واحد می خرد و بلافاصله می فروشد، با عرضه بی حد و حصر سکه روحانی چیست؟ واقعا شده است یک معمای لاینحل. سیف شد فرزین؛ همین. حالا چقدر بین دو رفتار مشابه با دو انسان مشابه وجود دارد، ما نمی دانیم, اما می دانیم که به دلیل فاصله ارز 28500 با قیمت بازار آزاد ارز، همچنان رانت و فساد گسترده وجود خواهد داشت. آیا غیر از این است؟اگر دلار با دلار فرق دارد، اگر یورو با یورو فرق دارد و اگر ریال با ریال فرق دارد، پس سیف و فرزین هم با هم فرق دارند؛ و اگر فرق ندارند، چرا آن همه به روحانی توپییدند و کوبیدند و بعد خودشان دوباره همان کار او را تکرار کردند؟ این دیگر سوال نیست؛ بلکه معماست. 
تفاوت تثبیت نرخ ارز دولت سیزدهم در چیست؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه