به بهانه حضور ناوگروه نداجا در قاره آمریکا« اقتصاد سرآمد» تحليل مي‌كند

درود كاپيتان!

گروه دریامحور اقتصادسرآمد - ایرج گلشنی - سكه تاريخ ايران هم دو رو دارد؛ اما عجيب است تفاوت آن رو و اين رو. دو روي تاريخ را كه مرور و مقايسه مي‌كنيم، گاهي افسرده مي‌شويم و گاهي پر از هيجان. شما هم با ما در اين مقايسه همراه شويد و خود قضاوت كنيد:
آن سوي تاريخ
فتحعلي شاه بازيچة سفراي انگليس و روس و ابزاري براي اهداف تماميت خواه و توسعه طلبانه و ناپلئون بناپارت بود. در برابر اين حقارت، عظمت امام (ره) را داريم كه بزرگترين سياستمداران جهان‌ـ مانند شواردنازه‌ـ در ملاقات با ايشان خود را مي‌بازند و به لرزش دل و دست خود اعتراف مي‌كنند. و يا مقام معظم رهبري، كه كوفي عنان بعد از ديدارشان مي‌گويد، نمي‌دانم چرا شخصيتي مثل من بايد دبير كل سازمان ملل باشد. 
قراردادهاي «گلستان» «تركمن‌چاي» و «فين‌كنشتاين» ياد آور تلخ مرزهاي از دست رفته و شكسته شدن غرور ايرانيان واقعي است.  «سرجان ملكم انگليسي» همه كاره و تصميم گيرنده مقطع مهمي از تاريخ همه ايرانيان است!
«پاسكويچ» فرمانده مغرور روسي نمايانگر قدرت و شهامت جنگجويان ايران آن روزگار است! وي بعد از انهدام لشكريان ايران، اولتيماتومي پنج روزه براي فتح تهران مي‌دهد و ترس و وحشت را به دل همه سپه سالاران مي‌اندازد به نحوي كه همه جوره اطاعت امرش مي‌كنند.  در «تركمن‌چاي» با پا در مياني «ميرزا ابوالحسن خان و اللهيار خان آصف‌‌الدوله» نخجوان و ايروان،‌ به روسيه هديه شد!  همين روسيه تزاري! در حمايت از عراق، از عبور يك محموله «سيم‌‌خاردار» هم به ايران، به بهانه جلوگيري از ورود سلاح  نظامي ممانعت كرد. 
در آن زمان‌ها، به‌دليل اجراي حكم جهاد يكي از علما عليه روسيه، دولت پرشكوت شاهنشاهي! از طرف روس‌ها به پرداخت ده كرور تومان به عنوان جريمه و غرامت جنگي محكوم گشت و علاوه برآن حق «كاپيتولاسيون» هم به آن ها داده شد! 
در شمال كشور، فقط با صدور يك بيانيه از طرف الكساندر اول، گرجستان به خاك روسيه ملحق مي‌شود! 
بارديگر، «سيسيانف» فرمانده سپاه روس اعلام كرد كه شهر گنجه در قلمرو  حكومت تزاري است و باز هم هيچ اعتراضي نشد! انگار از روز اول اينگونه بوده است. 
در جاي ديگري «سرگور اوزلي» سفير انگليس و «ميرزا ابوالحسن خان ايلچي» در گفتگوي دوستانه! باكو، دربند، شروان و قره باغ را از ايران جدا مي‌كنند!
در فرصتي ديگر! پيشكش كردن گنجه و موقان و علياي طالش را مي‌بينيم. چه تاريخ پرافتخاري! 
سردار سپه (رضاخان)، دست پرورده «پيوتر» جاسوس غرب و هماهنگ با او مطيع «آيرون سايد» انگليسي است،‌از نظر او، آنها هر كاري مي‌توانند بكنند، 
در آن زمان «دمونتويچ» رئيس قزاق ايران است! 
- «اسعد بختياري» وزير جنگ ايران كه خود جاسوس انگليس بود و «سپهبد صنيعي»  هم عامل ترويج بهائيت انگليسي! 
«سرتيپ ايرج مطبوعي» «فتح‌اله پاكروان و سرهنگ بيات» به خاطر كلاه پهلوي،‌ در گوهرشاد و در كنار مرقد مطهر امام رضا (ع)،‌ قتل عام به راه مي‌اندازند. 
-تاريخ مي‌گويد، سرعت و شتاب فرار لشكرهاي رضاخاني از مقابل متفقين در مشهد آنقدر زياد بود كه كيلومترها فاصله بين جلوي لشكر با عقبه افتاد به نحوي كه پيش روهاي لشكر رضاخان به بندرعباس رسيده بودند!!! آنقدر اين تاريخ واقعي، مضحك است كه انسان خيال مي‌كند لطيفه‌اي ساختگي را مي‌خواند. 
در آن طرف تاريخ، «سرتيپ قدر» فقط به خاطر شليك دو يا سه گلوله توپ، از راه دور در مقابل روسيه، به عنوان «افسر شجاع» مفتخر گرديد! 
وقتي متفقين به رضاخان اولتيماتوم دادند كه اگر لشكرهاي يك و دو كه در تهران مستقر بودند، سريع مرخص نشوند و به خانه‌هايشان نروند، تهران را به تصرف در خواهند آورد، فرماندهان و سربازان رضاخاني، پس از شنيدن اين تشر، آن‌چنان پا به فرار نهادند كه حدود 20000 قبضه تفنگ و مسلسل سبك و سنگين در پادگان‌ها و خيابان‌هاي تهران رها شدند و مقادير زيادي از مهمات و سلاح در جوي‌هاي آب ريخته شد! رؤساي جمهور امريكا، انگليس و شوروي در تهران جلسه مي‌گذارند و دور هم جمع مي‌شوند؛ بدون اين كه شاهنشاه ايران محمدرضا پهلوي خبر داشته باشد! 
اين بخشي از آن سوي تاريخ ايران است. تاريخي مستند و  دقيق كه در منابع متعدد از آ‌ن‌ها ياد شده و من بخشي به عنوان نمونه برگزيدم.
اين سوي تاريخ
حضور ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش در قاره آمریکا
حضور ناوگروه نیروی دریایی راهبری ارتش در قاره آمریکا برای اولین بار در تاریخ ایران؛ خبری که نگارنده را به نگاشتن واداشت.
- ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش نخستین ناوگروهی است که طبق برنامه‌ریزی قرار است یک بار دور کره زمین را گردش کند. 
- اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی به آب‌های آزاد از سال 1388 با هدف اولیه مقابله با پدیده دزدان دریایی با طی مسافت  3000کیلومتری در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب
- ناوگروه 18 نیروی دریایی ارتش دیگر ناوگروهی است که برای اولین‌بار با عبور از کانال سوئز خود را به مدیترانه رساند. 
- ناوگروه 24 نیروی دریایی ارتش نیز برای اولین بار در سال ۹۱ با عبور از اقیانوس آرام در بندر ژان ژیانگ چین پهلو گرفت. این ناوگره شامل ناو بالگردبر خارک و ناوشکن سبلان بود و پس از طی ۱۳ هزار کیلومتر و چهل روز دریانوردی، به ژان ژیانگ رسید. این ناوگروه برای رسیدن به چین، شمال اقیانوس هند، تنگه مالاگا، اقیانوس آرام و دریای چین را طی کرد و از خط استوا عبور کرد.
- ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش شامل ناوشکن سهند و ناوبندر مکُران خود را به بندر سن پترزبورگ برساند تا برای نخستین‌بار در رژه دریایی روز نیروی دریایی ارتش روسیه شرکت کند. نکته مهم در ماموریت 133 روزه ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش این بود که ناوگان ایران برای اولین‌بار با دورزدن قاره آفریقا و گذر از دماغه امیدنیک خود را از طریق تنگه جبرالطارق، کانال مانش، تنگه دوور، گریت بلت و خلیج فنلاند به سن پترزبورگ رساندند تا  آخرین دروازه‌های دریاهای دوردست هم به روی ایران گشوده شود.
- از مهر ماه امسال، نیروی دریایی ارتش در ادامه دریانوردی‌های بین‌المللی خود برای اولین‌بار یک اقدام شجاعانه را در دستور کار قرار داد.  دریانوردان ایرانی این بار قطب‌نما را به سوی قاره آمریکا تنظیم کردند تا با سفر به آنجا بتوانند کره‌زمین را به طور کامل گردش کنند.
  نگارنده اين سطور مايل است با افتخار، دوست و دشمن را دعوت كند به مقايسه «همه آن روي تاريخ با همين يك خبر» و خود قضاوت كند و تفسير كند غيرت دلاورمردان ايراني را و حقيت شهامت و شجاعت در ايراني واقعي را ببيند. من به عنوان يك ايراني به وجد مي‌آيم و اين خبر را خبر بزرگ سال ايرانيان مي‌نامم. با افتخار به احترام دريامردان ايران زمين مي‌ايستم و وتعظيم مي‌كنم و با صداي بلند هيجان و افتخارم را  اين گونه فرياد مي‌زنم: دست‌بوسم كاپيتان!
درود كاپيتان!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه