عضو ارشد انجمن مهندسي دريايي ايران در گفت‌وگو با اقتصاد سرآمد

انجمن مهندسي دريايي باید محفل فارغ التحصیلان رشته های دریا باشد

گروه اقتصاد دریا- محمد رحیمی- در پایان گفت وگوی صمیمی با یکی از اعضای ارشد انجمن مهندسی دریایی ایران، وی استناد به آیهای از کلام خداوند عزیز کرده است که نقل آن در ابتدای، پیام این گفتوگو را تضمین خواهد کرد. در کلام محمدحسن فاضل، چنان که طنین چنین ندایی در مصاحبه با دیگر اعضای انجمن نیز درباره آینده انجمن و جوانان فارغ التحصیل مهندسی دریایی شنید میشد، فضایی حاکی از رجاء و خوف بوده است. رجاء به آن دلیل که آینده انجمن و کشور برای آنان روشن و امیدبخش است؛ اما وضعیت اکنون در هالهای از ابهام به سر می برد؛ به خصوص برای قشر جوان ما که آینده آنها از اکنون شروع می شود.
محمدحسن فاضل با یادآوری آیه شریفه 17 و 18 سوره مبارکه الزمر « فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ...» امیدوار است که مسئولان کشور و مسئولان انجمن مهندسی دریایی ایران با شنیدن جان کلام وی، به درد و درک مشترکی برسند و با انتخاب و پیروی از بهترینها، « أُولئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»، هدایت یافته و خردمند گردند.
محمدحسن فاضل در طول دوره شغلی خود از مهندسان برجسته در شرکت فلات قاره بوده است که از سوی وزیر وقت نفت هم از وی قدردانی شده است. گفتوگو با ایشان را بخوانیم.

اقتصاد سرآمد: وضعیت انجمن مهندسی دریایی ایران را چگونه برآورد میکنید؟
محمدحسن فاضل: به نظر من انجمن مهندسی دریایی در ایران جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. انجمن چنان که باید مانند انجمنهای کشورهای اروپایی و آمریکایی که دارای جایگاه مستحکمی است و استانداردها زیر  نظرش حاکمند و انجام می شوند، در ایران خیلی اهمیت نیافته است و سازمانهایی مانند سازمان بنادر و دریانوردی خیلی حمایت نمی‌کنند.
انتظار این است که انجمن مانند نظام مهندسی ساختمان که نظارت بر کار ساخت و ساز ساختمانها و استانداردهای مربوطه دارند، در کارهای ساخت سازههای دریایی، ساخت شناورها اعم از رزمی، حمل و نقل، نفتکشها و ... نظارت داشته باشند که متأسفانه تاکنون به آن جایگاه نرسیدیم؛ یعنی به مرحلهای برسد که از متخصصان و دانش‌آموختگان مهندسی دریایی برای نیازهای مهندسی صنایع دریایی بهره‌گیری کند. بنده خودم عضو ارشد انجمن مهندسی دریایی هستم که قریب به سی سال در صنایع دریایی، سکوهای نفتی و خطوط لوله دریایی بودم و تجربه و تخصص کسانی مانند من می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما توجهی نمیشود. شاید اقدام شما در انعکاس نظرات من که چکیده سی سال تجربه و دانش است، بخشی از توجهی است که نیاز است به بدنه تخصصی انجمن شود.
باید بگویم حتی برخی از فعالیتهای دریایی حتی محل توجه هم نبوده است مانند کشتیهای تفریحی که کسی در ایران به سراغش هم نرفت که گسترش بدهد. من انتظارم این است که جوانانی که وارد رشته مهندسی دریا  ـ گرایشهای مختلف آن ـ  میشوند، حمایت شده و از توان آنها استفاده گردد.
در بحث کارشناسی رسمی دادگستری در زمینه کشتیسازی، خطوط لوله، دریانوردی و ... و شرکتهای مشاوره و بازرسی در زمینه های یاد شده، دانش آموختگان مهندسی دریا، جایگاهی ندارند و انجمن باید تلاش بکند فرصت‌های این چنینی را برای اعضاء و جامعه دریایی کشور و به خصوص جوانان متخصص فراهم کند تا آینده کشور و صنایع دریایی را بسازند.
ما سالیان پیش شنیدیم که در چابهار ساخت یک بندر با اسکله توسعه یافته ساخته خواهد شد، اما می بینید که چقدر در توسعه دریایی کشور کند پیش می‌رویم. ما باید در صنایع دریایی کشور قدمهای محکمتری برداریم. بیشتر تمرکز در کشور بر روی بنادر و دریانوردی است، در حالی که در بحث کشتیسازی ما فارغالتحصیلانی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شریف از بهترین دانشگاههای کشور و شناخته شده در جهان داریم که از پتانسیلهای آنان چنان که باید استفاده نمیشود.

اقتصاد سرآمد: آیا انجمن می‌تواند رشد را هم برای خود انجمن و اعضاء و هم برای کشور ایجاد کند؟
محمدحسن فاضل: قطعاً میتواند؛ به شرطی از کارشناسان با تجربه خود استفاده کند. زمانی که بنده به عنوان داور مقالات همایش دریانوردی فعالیت داشتم، به دوستان هیأت مدیره انجمن گفتم که با توجه به اهمیت فعالیتهای دریایی برای کشور، باید تلاش کنند مجلس و دولت در جریان موضوعات قرار بگیرند و جایگاه واقعی انجمن، پیدا شود. البته در حال حاضر تلاشهای در جریان است؛ اما کند به نظر می رسد و سرعت کافی برای رشد مناسب صنایع و فعالیت‌های دریایی وجود ندارد.
بخش عمدهای از توسعه در کشورهای توسعه یافته از طریق دریا انجام می‌شود. شرکتهای خوبی مانند شرکت مهندسی ساخت تجهیزات دریایی ایران، صدرا و... در زمینه فعالیتهای دریایی در کشور تأسیس شدند که از قضا فعال و موفقند؛ اما از دانش‌آموختگان رشتههای صنایع دریایی در آنها فعالیت عمده ندارند و کمتر جذب این شرکتها شدند و اغلب آن‌ها به جای کار در کشور، مهاجرت کردند. 
انجمن مهندسی دریایی ایران، باید حلقه مفقوده بین صنایع دریایی، هیأت حاکمه، اعضای انجمن و دانش آموختگان مهندسی دریا را پیدا کرده و تقویت روابط بین این عناصر را در دستور کار قرار دهد. مثلاً در مؤسسات رده بندی ما باید فارغ التحصیلان مهندسی دریایی مشغول باشند تا با استفاده از توان آن‌ها بتوانیم این مؤسسات را بین‌المللی کنیم؛ چرا مؤسسه رده‌بندی آسیا نتواند کارشناس یا نماینده به کشور امارات برای بازرسی بفرستد و این مؤسسه در سطح بین‌المللی فعالیت نکند؟ چون این شرکت‌ها فعالیت در زمینه خاصی را پیش گرفتند و از توان متخصصان داخلی برای توسعه بهره نمی‌گیرند. چرا مانند شرکت بی. وی آلمان عمل نمی‌کند؟

اقتصاد سرآمد: آیا انتخابات بیست و چهارم اسفند تغییری در روند انجمن ایجاد می کند؟
محمدحسن فاضل: امیدوارم! از این انتخابات زیاد انجام شده است. در هر دوره برای تمدید عضویت به عنوان عضو ارشد به ما مراجعه می‌شود، اما این کارها حالت صوری پیدا کرده است باید یک روندی را پی بگیریم که در طول سال، اخبار پیشرفت و توسعه مربوطه به صنایع دریایی را به تواتر بشنویم، نه اینکه به طور محدود و برای جای خاصی خبر ساخت یک شناور رسانهای گردد که به نظر متخصصان چندان هم ساخت آن حرفهای به نظر نرسد. ما باید صنایع دریاییمان را با توجه به تخصص و توان مهندسان توانمندمان پیش ببریم؛ نه براساس شوآف و نمایش که نتیجه کار اصلاً مورد توجه جامعه حرفهای دریایی قرار نمی‌گیرد و به عبارتی شاید گفت سرمایههای کشور به درستی استفاده نمیشود.

اقتصاد سرآمد: شما در انتخابات پیش رو شرکت می کنید؟
محمدحسن فاضل: بنده مایل به شرکت و پذیرفتن مسئولیت هستم، اما به دلیل برخی مسائل نمیتوانم. من خیلی دوست دارم عضوی باشم که بتواند کمک کند؛ ولی شرایط جاری، این فرصت را ممکن نمی‌کند.
 انجمن مهندسي دريايي باید محفل فارغ التحصیلان رشته های دریا باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه