تحلیل عملکرد بادگیر به عنوان سیستم سرمایشی پایدار؛

خانه گلستان بندر کنگ


محسن کنگی نژاد، آرش نجفی- در متن بادگیر یکی از عناصر معماران است که با رویکرد اقلیمی در معماری بومی مناطق گرم و خشک و مناطق گرم و مرطوب ایران احداث گردیده و به صورت کانالی عمودی در سیمای برخی از شهرها خودنمایی می‌کند. 

مدل سازی عددی
سه روش برای حل مسائل مرتبط با مکانیک سیالات وجود دارد عبارتند از روش‌های تجربی، تحلیلی، عددی، پیشرفت روش‌های عددی در علوم گوناگون طی چند دهه اخیر، قابل توجه بوده است. با توجه به بالا بودن هزینه روش‌های تجربی و ضعف روش‌های تحلیلی در حل مسائل امروزه محقین به استفاده از روش‌های عددی روی آورده‌اند. جهت دستیابی به رفتار جریان عبوری، هندسه بادگیر با استفاده از نقشه‌های موجود در نرم افزار gambit ایجاد گردید. سپس این هندسه را به نرم‌افزار fluent منتقل می‌کنیم. این نرم افزار اوج هنر برنامه‌نویسی برای مدل کردن جریان سیال و انتقال حرارت در هندسه‌های پیچیده می‌باشد. در این مقالهk-e  به عنوان مدل آشفتگی انتخاب کرده‌ایم این مدل k-e یک مدل نسبتا کامل و عمومی ولی خیلی گران می‌باشد که برای تشریح آشفتگی به کار می‌رود.
به منظور بررسی الگوی جریان باد فرض شده است که بادی با سرعت 6،5 متر بر ثانیه وارد بادگیر می‌شود که نتایج زیر حاصل می‌شود.

نتیجه گیری 
با توجه به نتایج و اشکال بدست آمده در این تحقیق می‌توان نتایج زیر را از این مطالعه عددی برداشت نمود.
۱- بیشترین بردارهای سرعت در ورودی بادگیر و کف اتاق اتفاق افتاده است.
۲- با توجه به الگوی جریان به‌دست آمده در بادگیر می‌توانیم به عملکرد مناسب این سیستم به منظور تهویه فضای داخل خانه پی برد.

خانه گلستان بندر کنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه