راهکارهای نوین جذب گردشگران ورزشی به شهر بندر کنگ


صادق زحمت‌زاد خوری - امروزه صنعت گردشگری (توریسم) در دنیا یکی از منابع مهم درآمد و در عین حال، از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده‌ترین صنعت خدماتی جهان حایز جایگاه ویژه‌ای است. از این رو، بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده در پی‌افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این صنعت هستند.  با توجه به اهمیت ماندگاری گردشگران مشگین شهر بندر کنگ براقتصاد شهر و وابستگی آن با عوامل اقتصادی، اجتماعی ویژگیهای سفر ویژگی‌های مقصد گردشگری و.... لازم و ضروری است، این عوامل شناسایی شود و تأثیر آن‌ها بر ماندگاری گردشگران و مسافران مورد بررسی قرار گیرد تا سیاست گذاران در عرصه گردشگری شهر بندر کنگ بتوانند برنامه‌های مناسب و کارآمدی را در راستای افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران و رونق اقتصاد گردشگری در شهر بندر کنگ ارائه دهند. در این میان، شهر بندر کنگ در کنار توان بالای طبیعی و انسانی موجود، موقعیت بسیار مناسبی برای جذب حداکثری گردشگر فراهم کرده است، اما با توجه به مطالعات، کاهش ماندگاری گردشگران یکی از مهم‌ترین تهدیدهای پیش روی گردشگری شهر بندر کنگ است، براساس این یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف موجود در این شهر، تمایل کم گردشگران به اقامت در آن است. 
گردشگری ورزشی، تاثیر مثبت و معناداری بر توسعه شهری پایدار در اماکن ورزشی دارد. همچنین مولفه‌های توسعه شهری پایدار (توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و پایداری زیست محیطی) در اماکن ورزشی موثر است.
در دهه‌های اخیر گردشگری ساحلی ورزشی رشد قابل توجهی داشته و مزایای اقتصادی فراوانی را برای جوامع میزبان به همراه آورده است. سواحل با توجه به نزدیکی به کانون‌های جمعیتی، اقلیم مناسب و دسترسی آسان در ایام تعطیلات، به خصوص در فصل تابستان می‌توانند گردشگران بسیاری را به خود جذب کنند. در نظر گرفتن تنوع کیفی طبقات اجتماعی در این گونه گردشگری و مهیا نمودن زمینه فعالیت‌های تفریحی مربوط می‌تواند بهره‌برداری منابع ساحلی را به سطح بالایی برساند. گردشگری دریایی و ساحلی یکی از نواحی با سرعت زیاد رشد در میان صنایع بزرگ دنیاست. علیرغم افزایش آگاهی از مزیت‌های محیطی و اقتصادی گردشگری ساحلی و دریایی، تنها در طی سالیان اخیر که تحقیقاتی در این زمینه آغاز گردیده است.
امروزه فعالیت‌های تفریحی و گردشگری به عنوان صنعتی پویا و در حال رشد معرفی شده است. افزایش زمان اوقات فراغت و درآمد، سهولت در انجام سفر، تمایل شدید افراد جامعه به تمدد اعصاب و نیازمندی‌های شخصی باعث بوجود آمدن تفریحات جدید و جذابی شده که در دهه‌های قبل وجود نداشته است. منابع و جاذبه‌های گردشگری در تمامی بخش‌های برنامه‌ریزی و مدیریتی صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگی‌ها و مشخصه‌های منابع و جاذبه‌ها در یک کشور یا منطقه، اساس توسعه گردشگری را مهیا می‌سازد. بنابراین برای فراهم کردن بستر مناسب جهت توسعه امر، گردشگری، شناسایی جاذبه‌ها در مرحله اول و برنامه‌ریزی برای توسعه آن‌ها در مراحل بعدی امری ضروری به نظر می‌رسد. یکی از زمینه‌های رشد و توسعه صنعت گردشگری در یک منطقه، فراهم نمودن تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز گردشگران می‌باشد که با توجه به نوع جاذبه و ویژگی‌های آن متفاوت می‌باشد. تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز گردشگری ساحلی شامل فعالیت‌های گردشگری مانند قایق‌سواری تفریحی، گردشگری طبیعی مبتنی بر ساحل و دریا، گشت‌زنی دریایی، قایق‌سواری، ماهی‌گیری تفریحی و غواصی است. 
معرفی ماریناها (بندرگاه تفریحی)
مارینا دو در لغت به معنی تفرجگاه ساحلی، لنگرگاه یا حوضچه مخصوص توقف قایق‌های تفریحی و در بعد فیزیکی به معنای قسمتی از دریا، خلیج یا رودانه طبیعی یا مصنوعی می‌باشد که مردم در آن‌جا می‌توانند با قایق‌های کوچک و تفریحی به تفریح، سکونت، ورزش و انواع فعالیت‌های مطلوب خویش بپردازند. این فضاها به شکل امروزی یکی از آخرین دستاوردهای قرن بیستم و از جمله فضاهای تفریحی و گردشگری هستند که مورد توجه اکثر کشورهای صاحب منابع و در حال توسعه قرار گرفته است. با مروری اجمالی برتجارب کشورهای پیشرفته و بررسی و تحلیل اماکنی که این نوع تفریحگاه‌ها در آن شکل گرفته‌اند، توجه به این نکته معطوف می‌گردد که در اکثر موارد این نوع تفریحگاه‌ها در جزایر و مناطقی شکل گرفته‌اند که محور اصلی اقتصاد آن نواحی، حول توسعه گردشگری و جذب توریست پایه‌گذاری شده است. 
راهکارهای نوین جذب گردشگران ورزشی به شهر بندر کنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه