ارائه دستاوردهاي توليدكننده های محصولات خاوياري درهشتمين همايش ملي خاويار

ايران داراي رتبه بين المللي در پرورش ماهيان خاوياري در جهان

  گروه شیلات – امید اسماعیلی - هشتمين همايش ملي خاويار، نمايشگاه و صنايع وابسته همزمان با 18 جولاي 27 تيرماه 1402 كه با شعار خاويار ايراني يك مزيت جهاني در مجموعه فرهنگي غدير تهران برگزار شد.
در اين همايش معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران، معاونين و كارشناسان اين سازمان، مديرعامل شركت مادرتخصصي كشاورزي، سفراي كشورهاي بلاروس، اندونزي، ونزولا و نمايندگان سفارتخانه هاي روسيه، عراق، ژاپن، موسسات تحقيقات علوم شيلاتي خاوياري، اتحاديه ها و توليدكنندگان ماهيان خاوياري و ... حضور یافتند و شركت هايي همچون الي سلامت، دياموند خاويار، هوجن خاويار، هيركان خاويار، گوار كوير آرتميا، كاسپين كيان پاد، باراريابي مرواريد پنبه ريز، كشت و صنعت ميان بندان و خاويار مرواريد قرق تالش و ... به عرضه محصولات توليد شده در حوزه خاويار، خوراك ماهيان خاوياري، بسته بندي و تهيه محصولات آرايشي و بهداشتي از خاويار پرداختند.
معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران ضمن بازديد از اين نمايشگاه رهنمودهاي لازم را براي توليد تجاري برخي محصولات عنوان كرد.
سفراي شركت كننده در اين همايش با شركت هاي فوق آشنا شده و از نزديك در جريان فعاليت هاي آن ها قرار گرفتند.
همچنين توليد تجاري برخي محصولاتي كه براي نخستين بار در اين نمايشگاه عرضه شده بود مورد تاكيد معاون وزير جهادكشاورزي قرار گرفت.
در پايان بخش اول از حاميان اين همايش با اهداي تنديس تقدير شد و در ادامه در پنل هاي تخصصي با موضوعات تجارت جهاني خاويار و اهميت آن، بهينه سازي توليد بچه ماهي و ديدگاه ها و پتانسيل هاي شركت هاي موجود بحث و بررسي شد. 
توليد 20 هزار تن گوشت و 200 تن خاويار پرورشي تا افق برنامه هفتم توسعه
در هشتمين همايش ملي خاويار، نمايشگاه و صنايع وابسته كه با شعار خاويار ايراني يك مزيت جهاني بر توليد 20 هزار تن گوشت و 200 تن خاويار پرورشي تا پايان برنامه هفتم توسعه تاكيد شد.
سيدحسين حسيني، رئيس سازمان شيلات ايران در این همایش، كل توليدات شيلاتي را 1361 هزار تن برشمرد و افزود: توليدات آبزي پروري  599 هزار تن، صيد و صيادي 762 هزار تن است و ارزش صادرات آبزيان و محصولات شيلاتي605  ميليون دلار برآورد شده در حالي كه تراز تجاري آبزيان و محصولات شيلاتي 565  ميليون دلار است.وي از رهاسازي بچه ماهي و ميگو به منظور بازسازي ذخايرخبر داد و گفت: تاكنون 335  ميليون قطعه  بچه ماهي رهاسازي شده است.
حسيني ارزش كل توليدات آبزيان و محصولات شيلاتي در سال 1401 بيش از   113 هزار ميليارد تومان برآورد كردو ادامه داد: اين رقم   نسبت به سال قبل  بيش از 350 درصد رشد دارد.
رئيس سازمان شيلات ايران تصريح كرد: در سال 1401 حدود 4646 تن گوشت ماهيان خاوياري و 18 تن خاويار پرورشي در كشور با  ارزشي بالغ بر  2500 ميليارد تومان توليد شده است.حسيني ادامه داد: سهم توليد ماهيان خاوياري پرورشي از كل توليد آبزيان تنها 0.3 درصد است در حاليكه 2.21 درصد از ارزش توليدات شيلاتي را به خود اختصاص مي دهد.
  وي افزود: با توجه به ممنوعيت صيد و صادرات ماهيان خاوياري  تكثير و پرورش ماهيان خاوياري در كشور مورد توجه سازمان شيلات ايران قرار گرفت و در يك دهه گذشته در كشور رشد قابل قبولي را نشان مي دهد.
حسيني ادامه داد: پرورش ماهيان خاوياري از سال 1388 به صورت تجاري به صنعت آبزي پروري كشور معرفي شده و از 363 تن در اين سال به بيش از 4600 تن در سال 1401 رسيده است يعني بيش از 1100 درصد رشد داشته است.رئيس سازمان شيلات ايران درباره برنامه توليد ماهيان خاوياري در سال افق برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه داريم كه 20 هزار تن گوشت ماهي خاوياري و 200 تن خاويار تا پايان برنامه هفتم توسعه توليد داشته باشيم.
حسيني درباره مشوق هاي قابل ارائه توسط سازمان شيلات به بهره برداران اين صنعت گفت: معرفي براي اخذ مجوزهاي لازم براي سرمايه گذاري، دريافت تسهيلات بانكي به ميزان 80 درصد سرمايه گذاري طرح ، تامين و تخصيص اراضي مستعد براي اجرايي شدن طرح هاي اولويت دار، مشاوره كارشناسي و حمايت از طرح در طول اجرا و بهره برداري در چهارچوب قانوني، پرداخت تسهيلات بلند مدت با مدت تنفس و نرخ بهره كمتردر جهت تداوم توليد، پرداخت بخشي از حق بيمه آبزيان توسط دولت به عنوان يارانه بيمه (حداقل 50 درصد)، ارائه تسهيلات كم بهره سرمايه در گردش براي خريد نهاده هاي مورد نياز و ارائه  مشوق هاي صادراتي از برنامه هاي اين سازمان براي حمايت از بهره برداران ماهيان خاوياري است.

راه اندازي بورس خاويار
 در شهرموزه كياشهر
پروژه اي ايجاد شهرموزه خاويار در بندر كياشهر در دستور كار است كه امكان بورسي شدن خاويار در اين منطقه نيز وجود دارد.
دكتر مجابي، مديرعامل شركت مادرتخصصي كشاورزي در این آیین گفت: سياست كلي نظام بر اقتصاد دريامحور است كه در صحن علني مجلس مورد تصويب قرار گرفته است كه بر اين اساس مباحث شيلاتي را با قدرت دنبال مي كنيم. وی افزود: در برنامه هفتم توسعه توجه به امنيت غذايي در دستور كار بوده و در اين راستا شركت مادرتخصصي خدمات كشاورزي از طرح هاي توسعه اي حمايت مي كند.وي ادامه داد: توجه به زنده ماندن ماهيان مولد مورد تاكيد است و در اين راستا خريداري 3 دستگاه آمبولانس براي جابه جايي ماهيان خاوياري كه با روش ميكروسزارين خاويارشان استحصال شده در دستور كار است.
مجابي با اعلام آنكه حفظ برند خاويار ايراني ضروري است گفت: پروژه هايي با مشاركت بخش خصوصي براي ايجاد شهرموزه خاويار در بندر كياشهر در دستور كار است.وي ادامه داد: علاقمندان و فعال حوزه خاويار مي توانند در اين پروژه همكاري كرده و تمامي فعاليت هاي مربوط به اطلس، بازسازي و توليد ماهيان خاوياري در اين پروژه ديده شده است.
وي در پايان گفت: امكان ايجاد و راه اندازي بورس خاويار در اين منطقه وجود دارد كه اميدواريم بتوانيم جايگاه خوبي را براي خاويار درياي خزر متصور شويم.

مزارع پرورش ماهيان خاوياري ایران 
در حال توسعه است
ناصر كرمي راد، مدير كل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزيان شيلات ايران نیز در این همایش با بیان این که از سال ۲۰۱۰ كه صيد تجاري ماهيان خاوياري در درياي خزر ممنوع شد مزرعه پرورش آن ها از شمال تا جنوب كشور توسعه پيدا كرد گفت: خاويار شناسنامه ايران در جهان است. در واقع از گذشته اين محصول با نام ايران تا امروز جايگاه خود را حفظ كرده است.وي با بيان اينكه هر كالاي لوكسي با كلمه خاويار همراه است، افزود: پيش تر تجارت خاويار با صيد پيش مي‌رفت اما از سال ۲۰۱۰ ميلادي كه صيد تجاري ماهيان خاويار درياي خزر ممنوع شد توليد و پرورش آن آغاز شد.
وي ادامه داد: در دهه ۶۰ زنگ خطر براي ماهيان خاويار درياي خزر به صدا درآمد از اين رو از ۳ دهه قبل مولدسازي ماهيان خاوياري كليد خورد. بنابراين امروز مزرعه پرورش ماهيان خاوياري از شمال تا جنوب ايران در حال انجام و توسعه است.مدير كل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزيان شيلات ايران تصريح كرد: سال ۱۳۹۲ فاز نخست توسعه ماهيان خاوياري آغاز شد و در آن سال كسي باور نداشت بتوانيم ۱۰۰ تن ماهيان خاوياري معادل ۱۰ هزار تن گوشت اين نوع ماهي را در كشور پرورش دهيم.
كرمي راد اظهار كرد: در فاز دوم برنامه ويژه براي توسعه اين ماهيان در نظر داريم كه در كنار صيد تجاري، توسعه متوازن توليد ماهيان خاويار در كشور به شكل پايدار حفظ شود.وي با بيان اينكه خاويار ايراني يك مزيت جهاني است، گفت: هر مجموعه كه توليد را آغاز مي‌كند بايد بازار آن را هم فراهم كرده باشد كشور در حوزه توليد ماهيان خاوياري و تجارت آن بازار جهاني را در اختيار دارد.
ايران داراي رتبه بين المللي در پرورش ماهيان خاوياري در جهان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه