بورس، چهارشنبه به تنظیمات کارخانه برگشت؛ « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

«بورس» هفته گذشته گیج می‌زد!

گروه بازار سرمایه - مسعود وطنخواه - بورس هفته گذشته در هاله‌ای از ابهام بود صعود ارز در بازار آزاد و ترس از روزهای مه‌آلود پیش‌رو همراه با تغییر ذائقه لحظه‌ای معامله‌گران سبب نوعی بلاتکلیفی شد و به زبان خودمانی، بورس هفته گذشته گیج می‌زد.
سه روز اول هفته متاثر از مناقشه باریکه غزه و ترس کشانده‌ شدن جنگ به کشورهای دخیل مستقیم یا غیرمستقیم از جمله ایران بود. گمانه‌زنی‌هایی که سبب بالا رفتن نرخ ارز در بازار آزاد تا محدوده نزدیک 53هزار تومان هم شد. البته از میانه هفته و با اطمینان از رغبت به خویشتنداری کشورهای دیگر و درگیر نشدن ایران در مناقشه، ارز نیز در بازار آزاد ‌شروع به کاهش کرد.
با افزایش نرخ ارز در میانه هفته، طلا نیز با رشد همراه شد و به تبع آن صندوق‌های طلا نیز از این صعود مستثنی نشدند که همین امر، سبب کوچ قسمتی از سرمایه‌ها از سهام به صندوق‌های طلا شد.

تعادل از میانه هفته
سه‌شنبه گذشته، در ساعت‌های اولیه وضع تقاضا بهتر از عرضه بود. سهام شرکت‌هایی که روزهای گذشته صف فروش و حتی تعدادی بدون خریدار بودند با شروع معاملات سه‌شنبه به تدریج به حالت عادی و حتی تعدادی سبز رنگ هم شدند. در میانه روز معاملات اندکی خریداران عقب‌نشینی کردند، اما دوباره و در ساعت پایانی افزایش تقاضا در بورس مشهود بود.

چهارشنبه؛ بازگشت بورس به تنظیمات کارخانه
سبزپوشی در روز سه‌شنبه به دلیل کاهش قیمت در روزهای شنبه تا دوشنبه بود که سبب شد نوسان‌گیران یا همان سفته‌بازان نیز وارد بازار شوند، اما این رشد یک روز بیشتر دوام نیاورد و از میانه روز چهارشنبه، بورس وارد همان مدار قبلی خود یعنی رکود چند ماهه شد به عبارت دیگر، بورس به تنظیمات کارخانه بازگشت.
از یک‌سو، دیگر خبری از صف‌های فروش احساسی در سه روز اول هفته و رقابت در عرضه نبود و از سوی دیگر، سبزپوشی و عطش خرید روز سه‌شنبه دیده نمی‌شد.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation): انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است. موردی که در بازارهای مالی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و حضور این گروه از سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدتی اجتناب‌ناپذیر و حتی به عقیده گروهی به سود بازارهای مالی است.

ضرباهنگ شاخص کل بورس 
در هفته گذشته
شاخص کل بورس که آغاز معاملات در اولین روز هفته گذشته در تراز 2میلیون و 67هزار واحد بود. اولین روز هفته گذشته با کاهش 16هزار واحدی در سطح 2میلیون و 52هزار واحد ایستاد.
روز یکشنبه نیز شاخص کل حدود 52هزار واحد کاهش یافت و در سطح 2میلیون و 1هزار واحد ایستاد.
دوشنبه تنها 4هزار واحد افزایش یافت، اما سه‌شنبه و چهارشنبه در مجموع 14هزار واحد رشد تجربه کرد و در تراز 2میلیون و19هزار واحد ایستاد.

 ارزش معاملات خرد و جریان پول حقیقی
شنبه 617میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد حدود 4.3میلیارد تومان بود. خروج پول برای دومین روز معاملات با کاهش به 1.5میلیارد تومان رسید، اما ارزش معاملات خرد با رشد به 5.6میلیارد تومان رسید.
360میلیارد تومان خروج پول حقیقی برای روز دوشنبه گذشته بود و ارزش معاملات خرد نیز به 4.3میلیارد تومان رسید.سه‌شنبه تنها روزی بود که هفته گذشته ورود پول حقیقی ثبت شد و ارزش معاملات خرد به 3.5میلیارد تومان رسید.
چهارشنبه و پس از عرضه‌ها از سوی نوسان‌گیران، 78میلیارد تومان خروج پول به وقوع پیوست و ارزش معاملات خرد به 3.3 میلیارد تومان رسید.
به جز اولین روز هفته که ارزش معاملات خرد بالاتر از 5میلیارد تومان بود در بقیه روزها، ارزش معاملات خرد در محدوده 4 3میلیارد تومان بود. کارشناسان ارقام کمتر از 10 میلیارد تومان را یکی از نشانه‌های رکود در بورس عنوان می‌کنند.
به مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند. حال اگر از ارزش کل معاملات، معاملات بلوکی صورت گرفته را کم شود، ارزش معاملات خرد حاصل می‌شود. معاملات خرد به زبان ساده، همان معاملات عادی هستند که توسط سهامداران خرد و با محدودیت‌های قیمتی و حجمی انجام می‌شوند.

احتمال کاهش سود گروهی از شرکت‌های معدنی، فلزی و پتروشیمی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، معافیت مالیاتی صادرات مواد معدنی خام و نیمه‌خام را لغو کردند. به عبارت دیگر، معافیت مالیات برای فروش‌های صادراتی که مشوق و یک پاشنه آشیل برای این شرکت‌ها بود با اجرایی شدن این مصوبه حذف می‌شود و هزینه مالیات صادرات نیز به بهای تمام‌شده این شرکت‌ها اضافه می‌شود.
بهای تمام‌شده یکی از شاخص‌های عملکردی است که به بیان هزینه‌هایی که برای تولید یا ارائه خدمت صرف می‌شود، می‌پردازد. با اطلاع دقیق از آن میتوان تصمیم‌هایی مثل تعیین دستمزد، میزان قیمت، کاهش هزینه و توان رقابت در بازار را به درستی اتخاذ کرد.
معافیت مالیاتی برای شرکت‌های معدنی یکی از مشوق‌هایی بود که سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را کمی جذاب کرده بود. حذف معافیت مالیاتی برای صادرات از یک‌سو و هزینه‌های تامین و بازسازی بالاتر از حد معمول و دور زدن تحریم‌ها از سوی دیگر، چه‌بسا دیگر صادرات نیز برای این شرکت‌های معدنی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

لغو مالیاتی برای گروهی از پتروشیمی‌ها
مصوبه تصویب‌شده دامن گروهی از پتروشیمی‌هایی که قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن تولید می‌کنند نیز گرفته است. پس از افزایش قیمت گاز که منجر به تعطیلی چند واحد پتروشیمی به دلیل صرفه‌اقتصادی نداشتن ادامه فعالیت که در ادامه هیات‌ دولت عقب‌نشینی کرد. اکنون این مصوبه، چالش جدیدی را پیش‌روی این شرکت‌ها قرار داده است.

لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد معدنی خام و نیمه‌خام
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای معافیت مالیاتی صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی به صورت خام و نیمه‌خام را لغو کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح چهارشنبه ۱۹ مهر ماه و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند (ث) ماده ۴۸ لایحه را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه، معافیت مالیاتی درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی و محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی (از جمله بیلت، بلوم، اسلب، قیر، متانول، اوره و پلیاتیلن) به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور لغو می‌گردد.
آئین‌نامه اجرایی این بند ظرف یک ماه پس از برنامه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نفت و سازمان پیشنهاد و به تصویب هیات‌ وزیران می‌رسد.
«بورس» هفته گذشته گیج می‌زد!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه