«اقتصادسرآمد» به شوراي سیاستگذاری ائمه جمعه پیشنهاد می دهد

«تو جه به در يا» را «تبيين» کنید

گروه اقتصاددریاپایه - ایرج گلشنی - مقام معظم رهبري-مدظله‌العالي- با صراحت، صداقت و شهامت هميشگي در باره اقتصاددرياپايه فرموند: «هنوز توجه كافي به دريا نشده است». ما در «روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد» جست‌وگر دليل بي‌توجهي‌هايي هستيم كه رهبرمان به آن اشاره داشتند. دلايل بي‌توجهي به دريا و اقتصاددريا پايه بسيار است تا جايي كه فرموده رهبري در باره مَكُران كه تحت عنوان «گنج پنهان» بسيار با معنا و جهت‌دهنده بوده و هست، چندين سال است كه بر زمين مانده است و يكي از دلايل بزرگ «بي‌توجهي به دريا» را نمايان مي كند. 

دلايل بي‌توجهي
از زماني كه رهبر انقلاب اسلامي به «گنج پنهان» اشاره و تاكيد داشتند، تا امروز سال‌هاي زيادي مي گذرد؛ اما هيچ اقدام موثر و قابل قبولي رخ نداد. طي دو سال اخير، دولت سيزدهم به اين فرمايشات توجه خاصي كرد، اما اقدام خاصي نتوانسته تا كنون به انجام برساند. همچنين مجمع تشخيص مصلحت نظام، در چارچوب سياست‌هاي كلان اقتصاد درياپايه در سال اخير، تلاشي هر چند قابل نقد، انجام داد؛ اما در عمل اتفاق خاصي نيفتاده است. تشكيل شوراي توسعه مَكُران و اكنون زمزمه تشكيل سازمان توسعه مَكُران هست، اما در عمل، همه چيز در حد حرف و اشاره و وعده است. همه اين‌ها در حالي است كه هم از فرموده رهبري در باره توجه به دريا زمان زيادي مي گذرد و هم توسعه دريايي ايران نسبت به وضعيت جهاني و رقباي منطقه‌اي بسيار عقب مانده است و هم توسعه دريايي چيزي نيست كه يك سال و دو ساله به سرانجام برسد؛ بنابراين، هر لحظه كه تاخير مي كنند، رقبا بيشتر جلو مي‌افتند و عمق عقب‌ماندگي ما در حوزه دريا بيشتر و بيشتر مي‌شود. همه اين‌ها نتيجه بي توجهي است. بي‌توجهي كه مسبب آن، همه بخش‌ها و موثران جامعه براي «تبيين فرمايشات رهبري و مطالبه تحقق فرمان ايشان» است. بسيارند اشخاص يا پايگاه‌هايي كه حتا مسئوليت خود در اين باره را يا نمي‌دانند و يا به خوبي به انجام نرسانده‌اند كه يكي از اين‌ها كه مورد هدف اين نوشتار است، تريبون‌هاي نماز جمعه و جماعات است.

تريبون نماز جمعه و جماعات
تريبون بسيار موثر و مهم نمازجمعه، يكي از بخش‌هايي است كه در مورد توجه به دريا، كم كاري كرده است. اين تريبون مهم سياسي- فرهنگي و ديني، در كشور ما رفيع‌ترين تريبوني است كه وظيفه «تبيين» را به عهده دارد. اما شايد چنين مي‌انديشد كه مقوله تبيين فقط به مسائل فرهنگي-ديني-سياسي بر مي‌گردد و مسائل اقتصادي را در بر نمي‌گيرد! در حالي كه تصور ما اين است كه «تبيين» در همه امور مد نظر مقام معظم رهبري بوده و هست. وقتي مي‌فرمايند كه «به دريا توجه كافي نشده است»، منظور رهبری انقلاب، همه دستگاه‌ها و جريان‌ها و تريبون‌هاست و فقط بخش كوچكي از دستگاه هاي اجرايي مد نظر ايشان نيست. 

صف اول تبيين
تريبون نمازجمعه و جماعات، صف اول «تبيين» هستند. اوج تبيين در بلنداي همين تريبون هاست. آن‌ها جلودار و پرچم‌دار تبيين هستند و مابقي تريبون‌ها و رسانه‌ها چشم و گوش به آن تريبون موثر دارند. اگر نكته اي در نماز جمعه تبيين شود، تمام چشم و گوش رسانه‌ها به آن متوجه خواهد شد و چيزي كه از چشم نماز جمعه بيفتد، از چشم ديگران هم مي‌افتد. يكي از اين تبيين‌ها به حوزه دريا و اقتصاد دريا پايه بر مي گردد. موضوع مهم و اساسي «گنج پنهان» در نماز جمعه تبيين نشده است و به همين روي، براي جامعه اهميت آن جلوه‌گر نشده است. 
تريبون هاي نماز جمعه و جماعات، در صف اول جهاد تبيين هستند و پيشاهنگ اين حركت ديني-انقلابي هستند. وظيفه آن‌ها تبيين نكات موثر و اساسي است و مي دانيم آن چه رهبر انقلاب مي‌فرمايند، نه فقط يك بيان اساسي، بلكه راهبرد بلند مدت نظام اسلامي و كشور ايران است؛ از اين رو، اين نكات مهم ايشان بايد به نحو جدي و واقعي، تبيين شود. بيان شود. بحث شود. هشدار داده شود و مطالبه شود. مطالبه گري از تريبون نماز جمعه و جماعات، اثر بالايي دارد. 

شوراي سیاستگذاری ائمه جمعه 
ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، به شوراي سیاستگذاری ائمه جمعه پيشنهاد مي‌كنيم و درخواست داريم كه نكات مورد توجه مقام معظم رهبري در باره اقتصاد درياپايه را مورد بررسي قرار دهند و «تبيين آن نكات را در خطبه‌هاي نماز جمعه» مورد بحث و بررسي قرار دهند. ما بر اين باوريم كه بخشي از يك خطبه – دقايقي از يك خطبه- در سطح كشور، مي تواند به حد بسيار زيادي در تحقق منويات رهبر عزيزمان در باره «گنج پنهان» و «اقتصاد درياپايه» موثر واقع شود. چند دقيقه از يك خطبه مي تواند، تلنگر بزرگي براي مسئولان اجرايي، كارشناسان و انديشه‌هاي جهادي-انقلابي براي «توجه به دريا» باشد. 
اين شورا بايد عنايت داشته باشد كه «هنوز توجه كافي به دريا نشده است» و اين توجه به درياست كه يكي از منويات و مطالبه‌هاي رهبر معظم انقلاب است كه بر ما تكليف شرعي ايجاد مي‌كند. اين است كه هر كس در هر جايي هست، و در هر حدي كه مي تواند براي توجه به دريا اثرگذار باشد، بايد اثر خود را بگذارد. تريبون هاي نماز جمعه به نظر ما هنوز تكليف خود در اين باره به انجام نرسانده‌اند. تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد بسيار مشتاق اند همان گونه كه توجه به دريا و توصيه‌ به اقتصاد درياپايه از زبان رهبری معظم مي شنويم، از تريبون‌هاي نماز جمعه هم بشنويم. حداقل ماهیانه يك بار در حد چند دقيقه.

امام جمعه هرمزگان 
در اين وادي، تنها كسي كه در اين مسير اخيرا گامي برداشته است، حجت الاسلام دکترعبادي زاده- نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس – است كه دست نوشته های ایشان در روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد منتشر شده است، مبحثي از مباحث اقتصاددرياپايه اظهارنظر كرده بود و جامعه دريايي را خوشحال كرد زيرا متوجه شدند كه يك امام جمعه به اين مساله توجه نشان داده است. اثر قوي و مفيدي داشت. اگر در سطح كشور، تريبون‌هاي نمازجمعه كشور، به مسئله دریاپایه و این که ایران یک کشور دریایی است و هفتگی و ماهیانه چند دقيقه به منويات رهبري در باره اقتصاد درياپايه توجه كنند، اثر شگرفي در توسعه فرهنگ دريايي ايران خواهد داشت. 
«تو جه به در يا» را «تبيين» کنید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه