جزایر مهم خلیج فارس


همایون الهی- مجموع جزایر شناخته شده در خلیج فارس حدود ۱۳۰ جزیره با مساحت‌های متفاوت می‌باشد.
فاصله آن تا جزیره هرمز ۲۰ کیلومتر، جزیره قشم ۱۰ کیلومتر، بندرعباس ۳۵ کیلومتر، هنگام ۵۱ کیلومتر و تا جزیره تنب ۱۲۶ کیلومتر است. اهمیت اصلی جزیره لارک به این جهت است که علاوه بر قرار داشتن در تنگه هرمز، تنها جزیره ایرانی است که در آب‌های عمیق این تنگه جایی که نفتکش‌های عظیم از آن عبور می‌کنند، قرار دارد. جزیره لارک حدود ۱۱ کیلومتر طول و حدود 5/7 کیلومتر عرض دارد و مساحت آن حدود ۷۷ کیلومتر مربع است. این جزیره دارای جمعیت بسیار کمی است که از راه ماهیگیری زندگی می‌کنند. 
این جزیره به دو بخش لارک کوهی (جدید) و لارک شهری (قدیم) تقسیم شده است. 
مهمترین معادن جزیره لارک عبارتند از: معدن نمک، گل‌سرخ، گوگرد، سنگ سفید ساختمانی و سنگ آهن.
ت - جزیره هنگام 
فاصله جزیره هنگام تا بخش جنوب شرقی جزیره قشم ۱۳۸۹ متر، تا لارک ۵۲ کیلومتر، بندرعباس ۸۱ کیلومتر و تا جزیره هرمز ۷۲ کیلومتر می‌باشد. این جزیره نزدیک ۱۰ کیلومتر طول و ۶ کیلومتر عرض داشته و مساحت آن حدود ۵۰ کیلومتر مربع است. به علت عمق مناسب آب‌های ساحلی آن، در برخی نقاط بین ۱۰ تا ۱۵ متر، محل مناسبی برای پهلو گرفتن کشتی‌ها بوده است. 
جمعیت این جزیره تا سال ۱۳۰۴ شمسی بیش از ۵۰۰۰ نفر بوده ولی در سال ۱۳۲۹ شمسی جمعیت آن به حدود ۱۵۰۰ نفر کاهش یافت. این جمعیت در سال ۱۳۳۸ به ۵۰۰ نفر رسید. بالاخره جمعیت آن در سال ۱۳۵۵ شمسی به ۳۹۴ نفر رسید. 
در جزیره هنگام معادن زیر وجود دارد: نمک متبلور، آهن، سرب، خاک سرخ و گچ .
ج – جزاير تنب بزرگ و تنب کوچک
«تنب مار»، «تل مار»، «مارو» نام‌های دیگر تنب بزرگ و «تمبو»، «نابیو تنب» و «بنی تنب» نام‌های دیگر تنب کوچک هستند. به این علت نام آن‌را تنب مار گذاشته‌اند که در آب‌های اطراف و داخل جزیره مارهای فراوانی وجود دارند. 
فاصله دو جزیره حدود ۱۳ کیلومتر است. هر چند جزایر تنب از دهانه تنگه هرمز دور هستند ولی به لحاظ موقعیت نظامی برای ایران این جزایر در خط مقدم دفاعی از تنگه هرمز بسیار ارزشمند هستند.
الف - جزیره تنب بزرگ: مساحت آن حدود ۱۱ کیلومتر مربع می‌باشد و از شمال به قشم، از غرب به جزیره تنب کوچک، از جنوب به جزیره ابوموسی و رأس الخیمه و از شرق به عمان محدود است. فاصله آن تا جزیره قشم ۱۷ مایل (5/31کیلومتر)، تنب کوچک 5/7 مایل (89/13 کیلومتر)، بندرعباس ۹۷ مایل (۱۸۰ کیلومتر) و تا بندر لنگه ۳۰ مایل (۵/5۵ کیلومتر) از رأس الخیمه (جزیره حمرا) بیش از ۴۶ مایل یا ۸۲ کیلومتر، از باسعیدو ۲۸کیلومتر، ابوموسی ۴۶ کیلومتر، فارو ۷۴ کیلومتر، جزیری سری ۸۳ کیلومتر، هنگام ۷۰ کیلومتر و تا ساحل ایران ۲۴ کیلومتر است. این جزیره به شکل دایره‌ای با قطر 5/2کیلومتر می‌باشد. جمعیت این جزیره در سال ۱۳۷۱ برابر ۳۵۰ نفر بوده است. 
ب - جزیره تنب کوچک: مساحت آن حدود ۲کیلومتر مربع می‌باشد و در جنوب بندر لنگه و در غرب جزیره تنب بزرگ قرار دارد از شمال به بندر لنگه، از جنوب به جزیره بوموسی و از شرق به جزیره تنب بزرگ و از غرب به جزیره فارور و فارورگاه محدود است. فاصله آن تا بندر عباس ۱۰۵ مایل (5/194 کیلومتر)، جزیره تنب بزرگ 5/7 مایل (89/13 کیلومتر)، بندرلنگه ۲۷ مایل (۵۰کیلومتر)، رأس الخيمه (جزیره حمرا)، ۵۰ مایل (60/92کیلومتر)، ابوموسی ۴۱ کیلومتر، فارور ۵۶ کیلومتر، جزیره سری ۷۰ کیلومتر و تا ساحل ایران ۲۷ کیلومتر می‌باشد. حداکثر عرض آن کمتر از یک کیلومتر است. این جزیره به علت فقدان آب خالی از سکنه است.
چ - جزیره ابوموسی 
جزیره بوموسی یا ابوموسی مانند سایر جزایر ایرانی از نظر استراتژیکی، سیاسی و اقتصادی برای ایران اهمیتی بسیار دارد. این جزیره در دهانه تنگه هرمز و در جنوب غربی جزیره قشم و سر راه کشتی‌های عبوری از خلیج فارس و در پائین‌ترین قسمت آب‌های ایران قرار دارد. فاصله آن از بندرلنگه و شیخ نشین شارجه تقریباً یکسان است و حدود ۸۰ کیلومتر می‌باشد. فاصله آن تا خرمشهر ۸۸۹ کیلومتر، بندر امام خمینی 5/852 کیلومتر، کویت ۸۳۴ کیلومتر، گناوه ۶۶۷ کیلومتر، خارک ۶۴۸ کیلومتر، بوشهر ۴۳۵ کیلومتر، قطر ۳۸۰کیلومتر، شارجه 5/6 کیلومتر، قشم ۱۸۵ کیلومتر، بندرعباس ۲۱۳ کیلومتر، جاسک ۳۷۰ کیلومتر، چابهار ۴۸۱ کیلومتر و تا عمان ۵۷۵ کیلومتر است. فاصله جزیره ابوموسی تا جزیره بنی تنب حدود ۴۰ کیلومتر، جزیره تنب ۴۶ کیلومتر، جزیره بنی فارور و فارور حدود ۶۴ کیلومتر، تا شارجه حدود ۸۳ کیلومتر (در منابع مختلف این فاصله را بین ۶۵ تا ۸۰ کیلومتر هم نوشته‌اند)، تا جزیره کیش ۱۲۲کیلومتر، تا جزیره هندورابی ۱۶۳کیلومتر، جزیره سری ۳۵ کیلومتر و فاصله آن تا بندر لنگه ۶۷ کیلومتر است.
جزایر مهم خلیج فارس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه