جزایر مهم خلیج فارس


همایون الهی- مجموع جزایر شناخته شده در خلیج فارس حدود ۱۳۰ جزیره با مساحت‌های متفاوت می‌باشد.
عرض جزیره را بین 5/3 تا ۵ و طول آن‌را بین ۴ تا ۵ کیلومتر آورده‌اند. برخی منابع وسعت این جزیره را ۱۲ کیلومتر مربع بیان نموده‌اند. 
جمعیت این جزیره بسیار محدود و در سال‌های مختلف نوسان داشته است به طوری که در سال ۱۲۸۹ جمعیت آن بین ۳۰ تا ۴۰ خانوار بوده است. این جمعیت در سال ۱۳۵۰ برابر ۵۰۰ خانوار، در ۱۳۵۲ برابر۶۰۰ خانوار شده است، ولی در دهه بعد کاهش یافته به طوری که در سال ۱۳۶۲ برابر ۲۰۰ خانوار و در سال ۱۳۶۵ برابر ۶۱ خانوار در آنجا زندگی می‌نمودند. 
آب‌های ساحلی جزایر ابوموسی دارای معادن نفت می‌باشد. در جزیره معدن خاک سرخ هم وجود دارد. تولید نفت در آب‌های این جزیره در سال ۱۳۵۸ شمسی سالانه حدود 0۰۰/1۰۰ بشکه بود که درآمد آن بین ایران و شارجه تقسیم می‌شود. 
طبق قرار داد نوامبر ۱۹۷۱ (۱۳۵۰ شمسی) بین ایران و شارجه، ابوموسی جزو حاکمیت دولت ایران است. جمعیت ایرانی جزیره را مردم غیربومی ایرانی که به عنوان مأمورین نظامی و عمرانی و دولتی به جزیره اعزام شده‌اند تشکیل می‌دهند، ولی جمعیت ۶۱۸ نفری بومی که در بخش جنوب غربی جزیره هستند به عنوان تابعین شارجه باقی مانده‌اند. یک مرکز شرطه تابع پلیس امارات در جزیره واقع است و هر هفته یک کشتی آب و مایحتاج برای مردم از طرف امارات به ابوموسی حمل می‌شود و مردم بومی ماهیانه مستمری قابل توجهی دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد که هدف امارات متحده عربی افزایش هر چه بیشتر ساکنین این جزیره است تا بتواند روزی ادعای مالکیت آن‌را بنماید. این جزیره همراه با جزایر تنب تکیه گاه‌های دفاعی خوبی برای تنگه هرمز و نقاط کنترلی و نظارتی مناسبی بر راه‌های دریایی خلیج فارس است و به همین علت از اهمیت استراتژیک بسیار زیادی برخوردار است.
د- جزیره شیخ آندرابی 
این جزیره که دارای ۱۰۰ متر عرض و ۲۰۰ متر طول است در فاصله بسیار کمی از بندر لافت تو در قشم قرار دارد. این جزیره غیرمسکونی است. نام آن از بقعه‌ای که معروف به قدمگاه شیخ آندرابی است، گرفته شده است.
ذ - جزیره فارور 
جزیره فارور یا فُرور در شمال جزیره سری و جنوب شرقی جزیره کیش و جنوب غربی بندر لنگه قرار گرفته است. طول و عرض جزیره متفاوت بیان شده است. عرض جزیره را حدود ۴ تا ۶ و طول آن‌را ۷ تا ۸ کیلومتر ذکر نموده‌اند. 
فاصله جزیره فارور تا جزیره فارور کوچک ۱۹ کیلومتر، جزیری سری ۴۳ کیلومتر، ابوموسی ۶۴ کیلومتر، کیش ۵۶ کیلومتر، بندر لنگه ۷۰ کیلومتر و جزیره تنب ۷۴ کیلومتر می‌باشد. این جزیره دارای سواحل عمیق و مناسبی برای لنگر انداختن کشتی‌هاست. در این جزیره معدن آهن وجود دارد. بین سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۳۰ شمسی حدود ۱۰۰ نفر در این جزیره زندگی می‌کردند ولی بعداً از جمعیت خالی شده است.
ر - جزیره سری 
جزیره سری یا سُری در غرب جزیره ابوموسی و شرق لاوان و جنوب بندر لنگه و جنوب غربی بندرعباس قرار دارد. طول جزیره ۷ کیلومتر و عرض آن حدود ۴ کیلومتر است. این جزیره در فاصله ۲۶ کیلومتری جزیره فارور کوچک، ۴۳ کیلومتری فارور بزرگ، ۲۶ کیلومتری ابوموسی، ۸۳ کیلومتری جزیره تنب و ۸۷ کیلومتری جزیره کیش قرار دارد. فاصله آن تا بندر لنگه ۸۹ کیلومتر و تا قشم ۲۰۱ کیلومتر می‌باشد. جمعیت جزیره سری طبق آمار سال ۱۳۵۵ برابر ۲۰۷ نفر بوده است. در جزیره سری معادن گچ و گل سرخ وجود دارد.
ز - جزیره کیش
نام قبلی جزیره، کیان و نام محلی آن قیس بوده است. جزیره کیش ۱۵ کیلومتر طول و ۸ کیلومتر عرض دارد. فاصله جزیره تا ساحل گوزه ۱۷ کیلومتر، تا جزیره هندورابی ۳۹ کیلومتر، فارور ۵۵ کیلومتر و تا سری ۸۷ کیلومتر می‌باشد. این جزیره با بندرلنگه ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. در فاصله بین جزیره کیش و سواحل جنوبی خاک ایران تنگه‌ای به عرض ۱۸کیلومتر قرار دارد که قابل کشتیرانی است. 
صید مروارید در گذشته یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی جزیره بوده است که امروز به صورت تولید مصنوعی مروارید هنوز مورد استفاده است. امروزه کیش به عنوان منطقه آزاد تجاری، به صورت مرکز توریستی و خرید ایرانیان درآمده است.
ژ- جزیره هندورابی
این جزیره در شرق لاوان و غرب کیش قرار دارد و نام قدیم آن داراب بوده است. طول جزیره حدود ۱۰ کیلومتر و عرض آن ۷ کیلومتر می‌باشد. فاصله جزیره هندورابی تا جزیره لاوان ۲۸ کیلومتر، کیش ۳۹ کیلومتر، فارور ۹۶ کیلومتر، سری ۱۲۰ کیلومتر، بندر لنگه ۱۳۳ کیلومتر و جزیره تنب ۱۶۹ کیلومتر است. جمعیت جزیره طبق سرشماری سال ۱۳۵۵ برابر ۵۰ نفر است. 
س - جزیره شتوار 
این جزیره که طول آن دو کیلومتر و در پهن‌ترین قسمت ۹۰۰ متر عرض دارد خالی از سکنه است. جزیره شتوار در ۱۳۸۹ متری جزیره لاوان و ۸۶ کیلومتری کیش و ۱۷۶ کیلومتری بندر لنگه قرار دارد.
جزایر مهم خلیج فارس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه