خنجر ناآگاهی بر گُرده گردشگری ِ هرمزگان

بندرعباس –  گروه استانها- عزت الله معمارباشی -  طی حدود سه سال گذشته اقدامات زیادی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری هرمزگان شده تا مسافران بتوانند لحظات مفرح و خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنند اما برخی افراد به دلیل اینکه از ارزش مادی و معنوی میراث فرهنگی، برداشت درستی ندارند با حَک کردن یادگاری‌هایی بر روی آثار تاریخی، به حوزه گردشگری هرمزگان صدمه زده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، از شرقی‌ترین تا غربی ترین نقطه این استان جاذبه‌های بسیاری برای دیدن و گردش دارد، از ساحل‌های زیبا و دست نخورده ماسه‌ای گرفته تا کوه‌ها، اشکال هندسی طبیعی، صخره‌ها،‌ کوه‌ها،‌ بنادر تاریخی و قدیمی و لنج‌ها تا زمین‌های کشاورزی و باغ‌های لیموترش و نخلستان‌های زیبای این استان تا بناهای تاریخی که بسیاری از آن‌ها شناخته شده نبوده‌اند و انگار عمدی در معرفی نشدن آن‌ها وجود داشته است با این وجود همه این ظرفیت‌ها در هرمزگان جاذبه‌های زیبایی برای دیدن و تماشا هستند.
این عمد که بدان اشاره شد به آن سبب است که برخی از افرادی که به برای تماشای این جاذبه‌های بسیار زیبا و کم‌نظیر به هرمزگان سفر می‌کنند با یادگاری نویسی روی دیوارهای بناهای تاریخی باعث تخریب و ایجاد جلوه‌هایی نامناسب از آن میراث ارزشمند می‌شوند و همین اتفاقات باعث می‌شود که نتوان آن جاذبه گردشگری را آنگونه که شایسته است به مردم معرفی کرد.
یادگاری نویسی‌ها شاید برای نویسندگانشان خوشایند باشد اما آثار ویرانگر آن‌ها پس از مدتی مشخص می‌شود و به تدریج جاذبه‌های این استان را به نابودی می‌کشاند تا جایی جاذبه می‌تواند تبدیل به دافعه گردشگری هرمزگان شود.
تعطیلی‌ها و خنکای هوا در فصلی که بیشتر نقاط کشور درگیر برف و باران است فرصتی شده که بسیاری از افراد در قالب تور یا به صورت دسته‌جمعی اتوبوس و خودرویی کرایه‌کرده و به صورت گروهی با خودروهای شخصی برای دیدن جاذبه‌های هرمزگان وارد این استان شوند.
اما در آن سوی قضیه کم‌توجهی به کنترل این سفرها که گاهی در قالب تور و گاهی در قالب سفرهای دسته‌جمعی و خانوادگی انجام می‌شود آثار ناخوشایندی بر پیکر جاذبه‌های گردشگری هرمزگان بر جا می‌گذارد که در گذر زمان متوجه این زخم‌ها خواهیم شد.
برای نمونه با سفر به گردنه عشاق و ساحل مُکَسر می‌توان یادگاری‌های افراد و زباله‌هایی را مشاهده کرد که توسط ناگردشگران در این مکان برجای مانده و علاوه‌بر تخریب مستقیم به صورت غیر مستقیم زندگی لاک پشت‌های آن منطقه و سایر موجودات را به مخاطره می‌اندازد.
وقتی کنترلی بر ورودی و خروجی به منطقه گردشگری وجود نداشته باشد و توصیه های لازم به گردشگران نشود و ظرفیت هر منطقه گردشگری مشخص نشده باشد هر کسی به راحتی می‌تواند نسبت به تخریب جاذبه گردشگری به صورت خواسته یا ناخواسته اقدام کند و باید خوشبین بود که بسیاری از تخریب‌های انجام شده ناشی از ناآگاهی این افراد بوده است. اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال آن ستاد اجرایی سفر هرمزگان بایستی ساز و کاری مشخص برای نظارت بر سفرهای گردشگری و حفظ جاذبه های گردشگری و رعایت اصولی اولیه فرهنگی در بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری داشته باشد تا برخی افراد نتوانند با چاقو بر پیکر این جاذبه‌ها خراش انداخته و رفته‌رفته آن زیبایی خدادادی و دست ساخته بشر را تخریب کنند، این چیزی است که اکنون در هرمزگان وجود ندارد.
شاید به همین دلیل باشد که فعالان صنعت گردشگری،‌ گردشگری انبوه و بدون نظارت را پیشنهاد نمی‌کنند و خاطره ناخوشایند برداشت خاک‌های رنگی هرمز در سال گذشته در خاطره‌ها وجود دارد و باید امیدوار بود مسوولان ستاد سفر هرمزگان و به خصوص اداره‌کل میراث فرهنگی هرمزگان در این شرایط، ابتدا زمینه لازم را فراهم کرده و سپس در پی تحقق هدف جذب ۱۰ میلیون گردشگر به این استان باشند .ایرنا
خنجر ناآگاهی بر گُرده گردشگری ِ هرمزگان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه