بهره‌برداری از پروژه احیای خلیج گرگان با اعتبار ۵۵۰ میلیاردتومانی ؛ « اقتصادسرآمد»  گزارش می دهد 

از حفظ محیط زیست بندر ترکمن  تا طبیعت گردی جزیره آشوراده

اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن بهره برداری شد
​​​​​​​گروه آب و زیست دریایی- امید اسماعیلی - با احیای خلیج گرگان و انتقال آب دریای خزر، بندر ترکمن که کاملا خشک شده بود از بحران فاصله گرفت به طوری که رونق گردشگری و صیادی با انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان بازگشت. این مهم به دنبال بهره‌برداری از خلیج گرگان که احیای آن از مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت مردمی به استان گلستان بود، به صورت رسمی با حضور رئیس جمهور آغاز شد.
در همین رابطه و در جریان سفر رییس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، پروژه احیای خلیج گرگان ولایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن به بهره برداری رسید.
اسفند ماه 1400 رییس جمهور در سفر استانی اول دولت مردمی راهی خلیج گرگان و جزیره آشوراده شد و پس از استماع نظر کارشناسان، دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان را صادر کرد.
چند روز بعد سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی کشور را محقق کرد.در ادامه با ترک تشریفات اداری و با ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا عملیات رسوب‌برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان برگردد.
طی ماه‌‌ها تلاش و پیگیری مستمر دولت ، وزارت راه و شهرسازی ، سازمان بنادر و‌ دریانوردی و مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء، لایروبی کانال‌های ارتباطی به ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد.
کانال آشوراده به طول 9 کیلومتر جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است.
با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می‌توانند به راحتی از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.
جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و ایجاد کانون ریزگرد ناشی از خشک شدن خلیج گرگان، ارتقای کیفیت و کاهش شوری آب خلیج گرگان، حفظ تمام ارگانیسم‌های زیستمند موجود در آن و احیای حوضچه بندر ترکمن و نصب و راه‌اندازی اسکله شناور جهت رونق گردشگری از دیگر مزایا و فواید احیای خلیج گرگان برای مردم منطقه و استان گلستان است.

خلیج گرگان با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیاردتومانی احیا شد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این رابطه گفت: اهمیت این پروژه از نظر زیست محیطی، رونق اقتصادی و امکان حیات دوباره در این خط بسیار حائز اهمیت است. احیای خلیج گرگان و اثرات مهم آن در سال های آینده بر همگان عیان خواهد شد و در این مهم دولت و مشخصا سازمان بنادر و دریانوردی در فعالیتی شبانه روزی زندگی را به خلیج گرگان که می توانست در سال های آینده با عدم رسیدگی تبدیل به شوره زار شود و ریزگردها نفس مردم را به شماره درآورد ، بازگرداند.

رفع مخاطرات ناشی از ریزگردها 
با احیای خلیج گرگان 
به گفته علی اکبر صفایی، خلیج گرگان که از طریق سه کانال آشواده، چپقلی و خزینی با دریای خزر در ارتباط بود در طی سال های ۱۳۷۲ تا زمان دستور لایروبی توسط رییس دولت سیزدهم از تراز منفی ۲۵.۵ به تراز منفی ۲۷.۵ کاهش یافت و همین موضوع سبب خشک شدن کانال خزینی و آشوراده شد و به سبب اهمیت موضوع و بر اساس سومین و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور احیای خلیج گرگان در طرح جامع مصوب ۵ ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳  در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.
صفایی افزود: بخشی از مهمترین اهداف اجرای پروژه لایروبی خلیج مهم گرگان شامل تسهیل تبادل آب بین  دریای خزر و خلیج گرگان، فراهم شدن امکان تردد انواع شناورها در این مسیر برای فعالیت های گردشگری دریایی، کسب و کارهای امور شیلاتی و اقدامات امنیتی، جلوگیری از سرعت خشک شدن خلیج گرگان و تبعات ناشی از ایجاد ریزدگردها، جلوگیری از افزایش شوری آب خلیج گرگان و ممانعت از ایجاد شوره زار، احیا و رونق صنایع و مشاغل دریایی برای معیشت مردم و جلوگیری از بیکاری است.
وی اظهار داشت: با آبگیری خلیج گرگان سطح آب خلیج ۴۰ سانتی متر افزایش پیدا کرد و پهنه آبی جدیدی به مساحت ۳۰۰۰ هکتار به مساحت خلیج اضافه شد که این مساحت خطرات جدی ناشی از تولید و پراکنده شدن ریزگردها و شورزارها را مرتفع خواهد کرد.
وی با اعلام اینکه طول کانال آشوراده و مسیرهای الحاقی به این پروژه ۱۱ کیلومتر،عرض کانال در پایین دست ۷۰ و در بالادست در سمت دریا ۴۴۰ متر و عمق کانال ۱.۵ متر است، اظهار داشت: کل حجم لایروبی شامل مسیرهای تردد بین اسکله چوبی مسافری بندر ترکمن و جزیره آشوراده، کانال فرعی بندر ترکمن و حوضچه بندر ترکمن و مسیر فرعی بین مسیر آشوراده و اسکله رستوران یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب است، تراورس کوبی دو طرف کانال، کاشت گیاه بومی سالیکورنیا در محل دایک های ایجادی به مساحت ۱۵۰ هکتار برای جلوگیری از ریزگردها بخشی از مشخصات این پروژه است که از ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد و امروز ۳۰ آذرماه در سفر رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.صفایی با تاکید بر اینکه جلب رضایتمندی مردم و آغاز فعالیت‌های دریایی، از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم است، خاطر نشان کرد: بررسی‌ها و کارشناسی های انجام شده حاکی از آن است که نتایج ناشی از لایروبی کانال آشوراده و خلیج گرگان برقراری اتصال آبی بین خلیج و دریای خزر و تسهیل تبادل آب، امکان تردد ایمن شناورهای سبک، کاهش شوری آب از ۴۵ در هزار به ۲۰ درهزار، رفع مخاطرات ناشی از ایجاد ریزگردها ، افزایش عمق کانال آشوراده به ۱.۵ متر و تردد امین و سهل شناورهاست.

احیای خلیج گرگان و جزیره آشوراده آرزوی دیرینه برای مردم گرگان 
در این رابطه علی فتحی، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر در خصوص احیای خلیج گرگان و جزیره آشوراده گفت: همان طور که شاهد بودیم بهره برداری از احیای خلیج گرگان یک آرزوی دیرینه برای مردم گرگان بود که به حقیقت پیوست.
وی افزود: در دور اول سفر رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ مبنی بر احیای کانال دستور لازم داده شد و از انتهای سال ۱۴۰۰ با فرمان وزیر فقید راه وشهرسازی رستم قاسمی در اسرع وقت اقدامات لازم انجام شد.
فتحی بیان کرد: در اجرای این طرح‌ها مهم‌ترین بحث همکاری دستگاه‌ها از جمله سازمان محیط زیست بود که همیاری و همکاری لازم را داشتند.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر توضیح داد: انتقال آب از دریای خزر از ۱۱ کیلومتر کانال در عرض ۴۵۰ متر به خلیج گرگان وارد شد.
وی یاد آور شد: در زمان خشکی تمام این خلیج خشک شده بود و حتی قایق هم نمی‌توانست برود به طوری که زمانی که این دستور داده شد امکان تردد با قایق وجود نداشت و با اجرای این کانال ۳هزار هکتار محوطه خلیج تحت پوشش آب قرار گرفته و در آینده به ۶هزار هکتار هم می‌رسد.
فتحی بیان کرد: مهم‌ترین بحث انتقال آب از دریای خزر بود که انجام شد اقدامات تکمیلی هم در دستور کار است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر بیان کرد: مطالعه مهندسی ارزش برای جلوگیری از خشک شدن دوباره این خلیج انجام شده و مسیر‌هایی که از بالا دست هدایت می‌شدند بررسی شده و مدیریت بهینه آب هم در این بخش انجام شد.معاون مهندسی سازمان بنادر بیان کرد: بحرانی که در این بخش وجود داشت خشک شدن بندر ترکمن بود که خوشبختانه این حوضچه احیا شد و این حوضچه کاملا بازیابی شد انتقال آب در امور بحث گردشگری انجام شد.
وی بیان کرد: این اقدام با همت قرارگاه سازندگی انجام شده و در کوتاهترین زمان اجرا شد و بیشترین پتانسیل این طرح بحث گردشگری و در کنار آن رونق صیادی است.
از حفظ محیط زیست بندر ترکمن  تا طبیعت گردی جزیره آشوراده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه