رییسی در سفر به استان ساحلی مازندران:

پس از آزادسازی حریم به دنبال آبادسازی سواحل هستیم

گروه دریامحور- فاطمه عباسی راد - جمعی از وزیران و رؤسای سازمان‌ها رئیس جمهور را همراهی کردند. دو دیدار مردمی، افتتاح طرح‌ها و پروژه‌ها، بازدید از بخش‌های و کارخانه‌ها، نشست با نخبگان و شورای اداری از جمله برنامه‌های این سفر دو روزه بود.
برای سفر دوم دولت به مازندران ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، این درحالی که در دور اول سفر استانی دولت به مازندران در بخش عمرانی ۱۷ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود ۷۱ درصد این مصوبات اجرایی شده است همچنین ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز برای مجموعه و واحدهای تولیدی و اقتصادی استان مصوب شده بود که بیش از این میزان تسهیلات پرداخت شد.

برنامه آبادسازی بعد از آزادسازی ساحل
حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در جمع مردم ساری در مصلای شهرستان با گرامیداشت ایام خجسته دهه کرامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) افزود: تاریخ استان مازندران نشان می‌دهد که مردمان این نقطه ارادتمند اهل بیت عصمت و طهارت بوده‌اند و همواره با طهارت زندگی کردند.
وی با بیان اینکه مردم مازندران برای دفاع از دین ارزش‌ها و وطن آماده هستند، گفت: دلیل صدق این ادعا شهدای عالیقدر هستند.
وی با اظهار اینکه جوانان مازندرانی در خط مقدم دفاع از کشور ولایت و انقلاب هستند، به خانواده معزز شهیدان ادای احترام کرد و با گرامیداشت ایام دهه کرامت افزود: راه کسب کرامت تقوا است و شهدای ما از جان و مال خود مایه گذاشتند.
رئیس جمهور با عنوان اینکه کرامت اکتسابی در راستای گره گشایی از مردم است، گفت: باید در طریق خودسازی و جامعه سازی حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه شهدا قبل از اینکه به مقام شهادت برسند به مقام کرامت رسیده‌اند و باید برای رفع نیاز کشور از جان مایه گذاشت، گفت: دفاع از انقلاب و نظام نیازمند ایفای نقش است.
حجت الاسلام رئیسی گفت: کشور ما و مازندران دارای ذخایر بسیاری است و مازندران قطب کشاورزی و صنعت و قطب اقتصاد دریا محور محسوب می‌شود.
حجت الاسلام رئیسی با عنوان اینکه مازندران در حوزه دانش بنیان پیشتاز است به احیای کارخانه‌ها اشاره کرد و گفت: با تلاش‌ها، ۳۹۵ کارگاه و کارخانه به چرخه تولید برگشت و موجب افزایش اشتغال شده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه آزادسازی سواحل گام خوبی برداشته شده است گفت: مسئله مهم بعد از آزادسازی آبادسازی است نه رهاسازی تا گردشگران و اهالی در این فضا به تفریح آسایش بپردازند.
رئیس جمهور با بیان این‌که ۸۳۰۰ مسکن در استان و در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است، گفت: مشکل اصلی در مازندران کمبود زمین در مرکز و برخی شهرهاست اما می‌توان این مشکل را حل کرد.

محیط زیست برای فعالیت صنعت توامان با حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری راهکار دهد
حجت الاسلام سید ابراهیم در جلسه شورای اداری مازندران با اشاره به بازدید از روستای خرماکلا و تولید ارزشمند محصولات، آن را تجلی توانمندی و باور ما می‌توانیم بیان کرد و گفت: این نمونه‌ای از مشارکت مردمی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه باید برای میدان دادن به مردم همت کنیم، افزود: متأسفانه سازمان‌های اداری به بروکراسی مبتلا هستند و باید این رویه تغییر کند.
وی خواستار رفع موانع فراروی سرمایه گذاری شد و گفت: چرا بر سر راه سرمایه‌گذاران مانع ایجاد می‌شود درحالی که باید در این زمینه موانع را از پیش روی برداریم.
حجت الاسلام رئیسی از محیط زیست خواست تا راهکاری ارائه کند تا هم صنعت و هم گونه‌های محیط زیست حفظ شود، تاکید کرد: محیط زیست باید راهکاری پیدا کند تا هم صنعت متوقف نشود و هم گونه‌های گیاهی و جانوری حفظ شود.
وی با اشاره به وجود ۲۴۰ هزار تعهد برای مسکن مهر در ابتدای دولت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۴۰ هزار مسکن تحویل مردم شد و مابقی نیز باید تکمیل شود و ما به عنوان دولت در این زمینه متعهد هستیم.
رئیسی به قانون اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید و هفت قانون موجود در این بخش از مدیران خواست که با نگاه حل مشکل به مسائل نگاه کنند.
وی با اظهار اینکه برای کار کارشناسی، بودجه، نیروی انسانی متعهد اهمیت قائل هستم، مهم‌ترین شرط موفقیت را مدیریت کارآمد دانست.
رئیس جمهور خواستار فعال شدن اقتصاد روستا برای مهاجرت معکوس شد و گفت: همچنین باید خرید محصولات کشاورزی را تضمین و کاری کنیم تا مهاجرت در روستا معکوس شود.
حجت الاسلام رئیسی اقتصاد دریا، روستا، صنعت، دیجیتال و حوزه‌های مختلف را مهم بیان کرد و خواستار فعال شدن آن شد و از مدیران و صاحبان قلم و بیان خواست تا امید را در جامعه زنده کنند زیرا آنچه که مردم می‌خواهند باز شدن گره‌هاست.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه برنج محصول مورد نیاز کشور است، خواستار شناسایی دقیق نیازها و تشخیص دقیق میزان تولید در کشور شد و گفت: تولید داخل اصل است و باید از آن حمایت شود.
رئیسی با بیان این‌که که برای استقلال اقتصادی باید حرکت و برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم، تصریح کرد: لازمه استقلال اقتصادی این است که در هر حوزه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشیم و زنجیره تولید برنج باید تدوین و نهایی و دلالی گری از این زنجیره حذف شود. اینکه کشاورز یک سهم و دلال چند سهم ببرد بسیار بد است.
وی به موضوع پسماند در مازندران اشاره کرد و گفت: مسئله محیط زیست در استان مهم است و اکنون شاهد آن هستیم که طرح‌های زباله سوز در گیلان مازندران در حال دنبال است و انتظار ما این است که طرح‌های زباله سوز راه افتد.
وی با بیان اینکه پسماند و زباله خانه‌ها و خانواده‌ها و مردم را رنج می‌دهد، گفت: رنج خانواده‌ها رنج ما است و مساله پسماند اولویت این سفر است و باید برای آن اولویت تعیین کرد.
رئیسی به مساله مرکبات اشاره کرد و گفت: کشورهای دوست همسایه حاضر هستند که مرکبات ما را بپذیرند و در عین حال باغداران نباید زیان کنند و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.
رئیس جمهور گفت: در رابطه با سواحل برنامه ما رهاسازی نبود بلکه آزادسازی و آبادسازی است و مردم باید از این مناطق استفاده کنند از این رو در این حوزه برنامه‌ریزی می‌شود.

سواحل باید در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد
احمد وحیدی، وزیرکشور در حاشیه سفر هیات دولت به مازندران و بازدید از شهرستان چالوس اظهار کرد: سواحل باید در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد و شهرداری‌ها آن را برای استفاده عموم آماده کنند، همچنین در سواحل خارج ازحوزه شهری نیز بخشداری‌ها موظف به ساماندهی هستند.

سالم سازی و بهسازی سواحل 
بسیار مهم است
وی با اظهار این‌که سالم سازی و بهسازی سواحل بسیار مهم است، خواستار توجه ویژه به آن شد و با اشاره به مشکل یکطرفه شدن جاده چالوس و بروز مشکلات برای مردم بومی منطقه افزود: رفع این مشکل، درخواست و مطالبه به حق مردم مرزن آباد و روستاهای بالادست است و پلیس راهور باید راهکار لازم را برای رفع این مشکل پیدا کند.
وی با بیان اینکه دولت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حل این مشکلات و بهسازی جاده چالوس در نظر گرفته است، ادامه داد: برای رفع ترافیک شهری چالوس باید شهرداری طرح توجیهی آماده و به سازمان ارائه کنند تا نسبت به بهبود آن اقدام شود.
وزیر کشور با اشاره به نیمه کاره بودن زیرگذر نواب چالوس گفت: دولت کمک می‌کند تا هر چه زودتر این پروژه تکمیل شود و علاوه بر این به ساماندهی رودخانه کمک خواهد شد.
وحیدی گفت: چالوس پذیرای خیلی عظیم مسافران و گردشگران است و تلاش می‌شود متناسب با شرایط موجود نسبت به ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها اقدام شود زیرا این شهرستان قدمگاه ۲۱ هزار شهید بوده و ارزش‌های معنوی آن بالا است.

تخریب محیط زیست چالش مازندران است
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورای اداری کلاردشت تخریب محیط زیست وتصرف عرصه‌های طبیعی را چالش مازندران بیان کرد و گفت: تصرف عرصه‌های طبیعی و ملی و تخریب محیط زیست چالش استان مازندران به شمار می‌رود توجه به محیط زیست و توسعه گردشگری را در منطقه مهم است.
وی بر مدیریت درست صنعت گردشگری در مازندران تاکید کرد و گفت: مجموعه دستگاه‌های حفاظتی و امنیتی نیز باید حساسیت بیشتری در این زمینه داشته باشند.
سلاجقه به مشکلات شهرستان کلاردشت اشاره کرد و گفت: کمبود پزشک، ضعف آنتن دهی تلفن همراه و بیکاری از مشکلات منطقه است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از فرهنگ‌های وارداتی در مازندران را قابل تأمل دانست و خواستار توجه ویژه مسئولان به این مسئله شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به نقشه همایش سرزمینی اشاره و اضافه کرد: اعتبارات بر این اساس توزیع می‌شود.

تعرض به دریا و ساحل مایه نگرانی است
علی سلاجقه در ادامه این سفر و در نشست نخبگان در عباس آباد تشدید قاچاق چوب، سیلاب، پسماند و جاده‌های کم عرض را از چالش‌های مهم مازندران ذکر کرد و خواستار برنامه ریزی برای حل این مشکلات شد.
وی با بیان اینکه مازندران به دلیل گردشگری بودن با چالش‌های ترافیک نیز مواجه است، گفت: دولت برای حل این مشکلات اعتبار ویژه اختصاص می‌دهد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هجوم و مهاجرت برای سکونت در سواحل استان‌های شمالی را خطر جدی دانست و گفت: تغییرات اقلیمی و بارش‌های سیل آسا، دامنه خزر را نیز در برگرفته است.
وی گفت: تغییرات اقلیمی و تعرض به دریای خزر برای تصرف ساحل تبعات جبران ناپذیری دارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

اجرای طرح حفاظت از مهاجرت آبزیان دریایی در ۱۱ رودخانه مازندران 
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: طرح حفاظت از مهاجرت آبزیان دریایی به مناطق بالادست در ۱۱ رودخانه شیلاتی مازندران اجرا شد.
سید محمد حسینی در حاشیه بازدید از طرح تکثیر طبیعی آبزیان دریایی در سایت بندر صیادی امیرآبادآباد بهشهر با اعلام اینکه حضور و مشارکت تشکل‌های صیادی پره در برنامه‌های ترویجی شیلات که به عنوان «همیار شیلاتی» عمل می‌کنند، نقش مهمی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های شیلاتی دارد، افزود: سالانه ده‌ها میلیون قطعه بچه ماهی به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان دریایی در مراکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی در استان مازندران تولید می‌شود.وی ادامه داد: در سال جاری این طرح در ۶۰ واحد با ساخت ۴۵ استخر در اراضی ساحلی مجاور شرکت‌های تعاونی صیادی پره اجرا شد.
حسینی گفت: چهار واحد استخر در حاشیه رودخانه‌های مهم شیلاتی احداث و طرح حفاظت از مهاجرت آبزیان دریایی به مناطق بالادست در ۱۱ رودخانه اجرا شده است و پیش بینی براین است امسال بیش از ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در دریا رها سازی شود.

۳۰ فروند کشتی جدید در راه ناوگان دریایی است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای تقویت ناوگان حمل ونقل دریایی، ۳۰ فروند شناور به ناوگان دریایی کشور در حال پیوستن است.
علی اکبر صفایی در بازدید از بندر امیرآباد به همراه رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس آمار عملکرد بندر امیرآباد شاهد رشد تخلیه و بارگیری کالا با کشورهای CIS هستیم و در سال گذشته حدود ۸ میلیون تن کالا در دریای خزر جابجا شده است و بر اساس آمار از رشد و توسعه خوبی برخوردار بوده‌ایم.
وی تصریح کرد: در سال گذشته تجارت خارجی بندر امیرآباد با کشورهای حوزه CIS از رشد ۴۶ درصدی برخوردار بوده است
صفایی با اشاره به جایگاه ویژه بندر امیرآباد در شمال کشور افزود: بندر امیرآباد به عنوان یک بندر استراتژیک در شمال کشور با توجه وسعت پسکرانه و اراضی پشتیبانی سهم قابل توجهی از مراودات کالا را به خود اختصاص داده است و به تناسب آن دیگر بنادر شمالی هم رشد خوبی در سال گذشته داشته است و امیدواریم با هدف گذاری انجام شده به ظرفیت اسمی بنادر در شمال کشور دست یابیم.

ثبت جهانی روستای کندلوس 
در حال ارزیابی نهایی است
معاون پارلمانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پرونده ثبت جهانی روستای کندلوس کجور در حال ارزیابی نهایی است.
جواد واحدی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان که گردشگری یکی از اولویت‌های مهم دولت به شمار می‌رود، گفت: مازندران یکی از قطب‌های گردشگری بوده و اولین موضوعی که در حوزه سفرهای دولت به آن توجه می‌شود، گردشگری است.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری باید تقویت و نظام مند شود، گفت: به دلیل مشکلات فراروی سرمایه گذاری در استان‌های شمالی و مازندران سخت است و باید برای آسان سازی و تسهیل در سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری گام برداریم.
وی درباره وضعیت مناطق نمونه گردشگری با اظهار اینکه برخی از آنها به زمینخواری و موضوعات دیگری کشیده شده است، گفت: از این رو مجبور شدیم در برخی از مناطق، مجوزها را ابطال کنیم و عرصه‌ها را به برگردانیم و اکنون طرح مناطق نمونه گردشگری روی هواست.

۱۱۷ مصوبه برای دور دوم سفر دولت به مازندران
محسن منصوری،معاون رییس جمهور در جلسه شورای اداری مازندران گفت: در دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران ۱۱۷ مصوبه با ۱۵۷ هزار میلیارد ریال پیشنهاد شده است.
وی با اظهار اینکه از ابتدای دولت تاکنون ۱۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در مازندران تزریق شده است، گفت: در سفر دوم ۱۵۷ هزار میلیارد ریال برای طرح‌های استان مصوب می‌شود.
وی با اشاره به ارزیابی مدیران استانی پیش و حین سفر استانی هیات دولت خطاب به رئیس جمهور گفت: با ارزیابی از مسیرهای مختلف از جمله دستگاه‌های اجرایی و حوزه‌های نظارتی ریاست جمهوری و مشورت با استاندار، پیشنهاد می‌کنیم که حد اقل ۱۰ نفر از مدیران استانی جای خود را به مدیران تازه نفس تر بدهند.
استاندار مازندران نیز با بیان اینکه مازندران قطب امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود، گفت: جوانان مازندران در المپیادهای جهانی بیش از ۳۴ مدال کسب کردند.
یوسف نوری از مردم مازندران با عنوان مردم مهمان نواز یاد کرد و افزود: در ایام خاص مردم استان از بیش از ۲۱ میلیون نفر میزبانی کردند.
استاندار مازندران به مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به استان اشاره کرد و گفت: این سفر ۱۷۱ مصوبه داشت که در ۱۹ حوزه کاری از کشاورزی‌ها تا فرهنگی و غیره بوده است و ۵۰ دستگاه اجرایی آن را اجرایی کردند.
استاندار مازندران گفت: با کمک مسؤولان ۷۱ درصد مصوبات سفر اول دولت به مازندران اجرایی و قطعی شده 
است.
 پس از آزادسازی حریم به دنبال آبادسازی سواحل هستیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه