«اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد

بازاربورس همچنان بر سازمشکل

گروه بازارسرمایه – مسعود وطنخواه - چهارشنبه هفته گذشته اصلاحیه پیشنهادی کمیسیون اقتصادی مجلس در باب بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ با رأی نمایندگان مجلس تصویب شد و اندکی از فشار فروش کاسته شد، اما فشار تقاضا کمتر از حد انتظار فعالان بازار سرمایه در روزهای معمولی بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، در مطلب سه‌شنبه گذشته با عنوان «بورس، حبس در بند قانون بودجه کشور» در روزنامه «اقتصاد سرآمد» درباره ترس سرمایه‌گذاران درباره این بند از بودجه کشور و نوع واکنش فعالان بازار سرمایه گفته شد که افزایش مالیات بر گروهی از شرکت‌های بورسی و در نظر گرفتن سقف معافیت مالیاتی از یک سو و احتمال تداخل این بند با معافیت‌های مالیاتی گذشته موجب نوعی سردرگمی فعالان بازار سرمایه شد با توجه به اینکه در بازار سرمایه آینده خرید و فروش می‌شود بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران از نتیجه و نوع بررسی در مجلس نوعی پانیک را در بورس سبب شد پانیکی که به تمام سرمایه‌گذاران حقیقی گسترش یافت.

تصویب اصلاحیه پیشنهادی کمیسیون اقتصادی مجلس
سرانجام صبح چهارشنبه گذشته و در زمان معاملات بورس اصلاحیه پیشنهادی کمیسیون اقتصادی مجلس در باب بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ با رأی نمایندگان مجلس، تصویب شد.
و معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌ها به دوباره به حالت قبلی خود بازگشت و دغدغه سرمایه‌گذاران در این باره رفع شد.
بر اساس این گزارش، بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به شرح زیر اصلاح می‌شود:
۱. مجموع معافیت ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمدهای حاصل شده برای عملکرد سال جاری کلیه مودیان به استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی مشخص موارد مندرج در مواد ۲، ۱۳۹، ۱۴۳، ۱۴۳ مکرر و ۲۸۰ قانون مالیات‌ های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها و قانون جهش تولید دانش بنیان برای اشخاص حقوقی تا ۷۵۰ میلیارد تومان و برای اشخاص حقیقی تا ۷۵ میلیارد تومان درآمد مشمول مالیات( سود خالص) قابل اعمال است.
۲. بند ن تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای عملکرد سال ۱۴۰۲ تنفیذ می‌شود.
تصویب اصلاحیه سبب شد اندکی از فشار تقاضا در ساعت پایانی چهارشنبه گذشته و مقدار منفی شاخص کل بورس کاسته شود، اما واکنش سرمایه‌گذاران کمتر از حد انتظار بود که این امر نشان می‌دهد مشکلات بورس تهران فراتر از بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳است.

نرخ بهره بالای 30درصد
گروهی از کارشناس‌های بورسی افزایش نرخ بهره بالای 30درصد را عامل دیگر رخوت بورس در این روزها بیان می‌کنند در بورس تهران افزایش نرخ بهره رابطه معکوس با جذابیت قیمتی سهام دارد. دوره‌های تاریخی مانند سال‌های 92 تا 96 که شاهد رشد قارچ‌گونه موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی بودیم تا زمانی که نرخ بهره در محدوده 30درصد بود عملا پویایی در بورس نبود.

P/E حساب‌های بانکی در محدوده 3.3
فعالان بازار سرمایه در زمان انتخاب شرکت مورد نظر برای خرید از نسبت P/E همراه با کاربرد تمامی شاخص‌ها، نسبت‌ها و اعداد و ارقام موجود در بازار بورس استفاده می‌کنند.اگر برای محاسبه ارزش سهام، نسبت P/E را در EPS آن شرکت، ضرب شود. اگر عدد به دست‌آمده بیشتر از قیمت فعلی سهام در بازار بورس باشد، می توان خرید آن سهام را مناسب دانست و پیش‌بینی نسبی در خصوص رشد آن داشت. در شرایطی که عدد به دست‌آمده از قیمت سهام در بازار بورس کمتر باشد، احتمالا خرید آن سهام سودآور نخواهد بود.
این روزها بیشتر شرکت‌ها در بازار سرمایه دارای نسبت P/E بیشتر از 4 هستند اگر نرخ سود 30درصدی در بانک‌ها که به سپرده‌های بالا و دارای مذاکره داده می‌شود را مدنظر قرار داده شود در واقع نسبت P/E حساب‌های بانکی در محدوده 3.3 است که با احتساب اینکه بورس با ریسک کاهش سرمایه همراه است و ریسک سپرده‌های بانکی کمتر از بورس است دلیل استقبال نشدن از شرکت‌های بازار سرمایه در این روزها بهتر مشخص می‌شود.

استقبال از تعدادی از صندوق‌های با درآمد ثابت
افزایش نرخ چانه‌زنی از سوی دارندگان نقدینگی برای بالا بردن نرخ سود سپرده سبب رقابت برای نرخ‌های بالاتر از سوی متقاضیان نقدینگی شده است این روند رقابتی در تعدادی از صندوق‌های با درآمد ثابت نیز در هفته گذشته مشهود بود. رقابتی که موجب شد حجم و ارزش معاملات در این صندوق‌ها به طور معناداری با دیگر صندوق‌ها افزایش یافت.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت حداقل بازده مورد انتظار را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند. افرادی که واحدهای این صندوق‌ها را خریداری می‏‌کنند‏، در واقع سرمایه‌گذارانی کم ریسک هستند. این افراد انتظار دارند سودی معقول با حداقل ریسک ممکن را به دست آورند. به همین علت مدیران این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، منابع مالی حاصل از فروش واحدهای این صندوق‌ها را عمدتاً به خرید اوراق بهادار بدون ریسک یا کم‌ریسک مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق خزانه و… اختصاص می‌‏دهند تا بتوانند سود مورد نظر را برای سرمایه‌گذاران محقق کنند.

شــرکت گوهرفام عرضه اولیه شد
آخرین روز کاری هفته گذشته شرکت گوهرفام با نماد «شفام» در بازار سرمایه عرضه اولیه شد.
عرضه اولیه (Initial Public Offering – IPO) به این معنا است که یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار عرضه کند. شرکت‌های خصوصی، دولتی و حتی شرکت‌های تازه تأسیس، برای افزایش رشد و توسعه کسب‌وکار خود نیازمند سرمایه هستند؛ بنابراین با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشی از سهام خود به عنوان IPO ، به تأمین سرمایه مورد نیاز خود می‌پردازند. به این ترتیب این شرکت‌ها سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس به فروش می‌گذارند و طی آن، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شود.
در عرضه شرکت گوهرفام به سرمایه‌گذاران واجد شرایط شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط، حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی ۶۲۵ هزار سهم تعیین شده بود.
در مرحله دوم نیز که از ساعت ۱۲:۰۰ آغاز و تا ۱۴:۰۰ به طول انجامید، هر شخص حقیقی و حقوقی امکان ورود سفارش تا سقف ۲۰۰ سهم 
داشتند.
در نهایت ۷۵۳ هزار و ۸۷۱ کد حقیقی و ۹۵۶ کد حقوقی اقدام به خرید سهام شفام با قیمت کشف‌‎شده کردند.
در عرضه اولیه شفام ۷۵۴ هزار کد حقیقی شرکت کردند و به هر کد ۱۳۲ سهم اختصاص پیدا کرد.
بر اساس اطلاعات درج‌شده در تارنمای این شرکت در شــرکت گوهرفام، طیف وســیعی از پوشــش‌های مرتبط با خودرو تحت اســتانداردهای پژو، رنو و خودروســازی‌هــای معتبــر دنیــا تولیــد می‌کند کــه در پوشــش بدنــه، قطعــات پلیمــری و تجهیــزات قابــل مونتــاژ انــواع خــودرو و نیــز تعمیــر و نگهــداری خودروهــای ســبک و ســنگین کاربــرد دارد. ایــن محصــولات شــامل «انــواع آســتر»، «رنگ‌هــای رویــه»، شــامل انــواع ســالید و متالیــک، کیلــر، انــواع حــال خــودرو و رنگ‌هــای قطعــات پلیمــری اســت.
 بازاربورس   همچنان بر سازمشکل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه