«اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد؛

بازار بورس جولانگاه نوسان‌بگیران

گروه بازارسرمایه - یعقوب شیدایی گماسایی - بورس در هفته گذشته باردیگر جولانکاه نوسان‌بگیرانی بود که از فرصت به‌دست‌آمده بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری کمال استفاده را بردند این گروه با سواری بر موج روانی حاصل از انتخاب مسعود پزشکیان اقدام به شناسایی سود یا تغییر چینش پرتفوی خود کردند و در مقابل بودند گروهی از افراد عادی که بدون داشتن استراتژی مشخص در این رفت و برگشت قیمتی و از ترس جاماندن از رشد قیمتی که انتظار داشتند با احساس خود خرید کردند در حالی که احساس در بورس جایی ندارد و در نهایت کار کارشناسی و تحلیل است که حرف آخر را در همه بازارها از جمله بورس می‌زند.
مقدار گردش ورود و خروج پول حقیقی در هفته گذشته ناهماهنگی را نشان می‌دهد روز شنبه 16تیرماه، ورود پول حقیقی2همت (هزار میلیارد تومان) ثبت شد ورودی که همراه با افزایش خوشبینی فعالان بازار سرمایه بود، اما این ورود پول حقیقی تنها یک روز بود و در ادامه روزهای بعد آمارها خروج پول حقیقی را نشان می‌دهد؛ به طوری که از یکشنبه 17 تا چهارشنبه 20تیرماه، به ترتیب 372، 453، 453 و 520میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد.
پول حقیقی به مجموع پول تحت اختیار اشخاص حقیقی در بازار سرمایه، گفته می‌شود. خروج پول حقیقی به معنای تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی است؛ یعنی اگر جمع ارزش فروش اشخاص حقیقی از جمع ارزش خرید آن‌ها بیشتر باشد، اصطلاحا گفته می‌شود پول حقیقی از بازار خارج شده است.
خروج پول که یکی از اصطلاحات رایج در بازار سرمایه است، به معنی خارج شدن پول از بازار سرمایه نمی‌باشد؛ زیرا سهام در بازار سرمایه معامله می‌شوند و به ازای فروش هر سهم، خرید نیز وجود دارد. بنابراین خروج پول به معنی تغییر مالکیت میان سهامداران حقیقی و حقوقی است. عموما بررسی خروج پول حقیقی از اهمیت زیادی برخوردار است و فعالان بازار سرمایه خارج شدن پول از بورس توسط اشخاص حقیقی را نشانه منفی در روند بازار می‌دانند. در کنار آن بررسی خروج پول حقوقی نیز می‌تواند عاملی تاثیرگذار در تحلیل بازار سرمایه باشد.
سرمایه‌گذاران در بازار بورس از ابزارهای متفاوتی برای رصد بازار استفاده می‌کنند. آن‌ها به وسیله این ابزارها اطلاعاتی که از بازار کسب می‌کنند، تصمیمات خود را برای به‌کارگیری استراتژی‌های معاملاتی اتخاذ می‌کنند. اما از آنجایی که تجزیه و تحلیل این اطلاعات فقط با یک عامل می‌تواند سبب اشتباه محاسباتی شود بهتر است فیلتر این داده‌ها با فیلتر دیگری نظیر ارزش معاملات خرد نیز سنجیده شود.
شنبه 16تیرماه، ارزش معاملات خرد 6 همت، یکشنبه 17تیرماه، ارزش معاملات خرد 8 همت، دوشنبه 18تیرماه، ارزش معاملات خرد 5.1 همت، سه‌شنبه 19تیرماه، ارزش معاملات خرد 3.7 همت و چهارشنبه 20تیرماه، ارزش معاملات خرد 3.7 همت بود به عبارت دیگر، روند خروج پول حقیقی با مقدار نزولی ارزش معاملات خرد در هفته گذشته نه‌تنها تایید می‌شود که ورود ارزش معاملات خرد به کانال 3همت باردیگر درباره رکود دوباره بورس هشدار می‌دهد.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.
درصورتی‌که از ارزش کل معاملات، ارزش معاملات بلوکی و معاملات عمده را کسر کنیم، ارزش معاملات خرد به دست می‌آید. برای رصد کردن بازار، باید ارزش معاملات خرد را بررسی کرده و ارزش کل معاملات را مدنظر قرار نداد. برای محاسبه‌ی ارزش معاملات خرد بازار، باید ابتدا ارزش معاملات بورس و فرابورس را از صفحه اول سایت tsetmc.com برداشت کنیم و با کم‌کردن دو معامله‌ی بلوکی و عمده به ارزش معاملات خرد دست یابیم. همچنین برای محاسبه‌ی ارزش معاملات بلوکی و عمده بهترین روش این است که از فیلترنویسی استفاده کنیم. با انجام این کار ما ارزش معاملات بلوکی و عمده را در اختیار داریم و تنها اقدامی که لازم است انجام دهیم کسر این مقدار از ارزش کل است.
گمانه‌زنی‌ها درباره نوع رویکرد رئیس‌جمهوری جدید، نوع چینش اعضای کابینه، برخورد با مشکلاتی نظیر کمبود برق و انرژی، نوع مدیریت نرخ سوخت و... همه از مواردی است که این روزها دغدغه فعالان بازار سرمایه است دغدغه‌ای که تاثیر مستقیم در نوع تصمیم‌گیری آنان دارد و همین امر سبب شده است که گروهی از سرمایه‌گذاران گزینه صبر را انتخاب کنند تا در آینده نزدیک و با مشخص شدن سیاست دولت جدید برای چینش پرتفوی سرمایه‌گذاری خود تصمیم بگیرند.
آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام در انتظار تعیین تکلیف کابینه دولت چهاردهم است، گفت: افزایش تعداد خریداران در بازار طی چند روز گذشته، نشان‌دهنده اتفاقات مثبتی است که در بازار رخ داد و می‌توان امیدوار به آینده این بازار تا پایان سال جاری بود.

 جلسه مشورتی سازمان بورس
نوسان در ارزش معاملات و کاهش ارزش معاملات خرد سبب شد که سازمان بورس نیز واکنش نشان دهد و جلسه مشورتی با گروهی از صاحب‌نظران تشکیل دهد.
جلسه شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور رؤسای فعلی و سابق سازمان، اعضای هیات مدیره و برخی از صاحبنظران بازار سرمایه برگزار شد.جلسه شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار پنجشنبه 20تیرماه، با حضور رؤسای فعلی و سابق سازمان، اعضای هیات مدیره و برخی از صاحب‌نظران بازار سرمایه در محل این سازمان برگزار شد.
در این جلسه موضوعات مرتبط با «صندوق‌های سرمایه‌گذاری» و «تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حسین عبده ‌تبریزی، شاپور محمدی، محمد علی دهقان دهنوی، حسن قالیباف اصل، روسای سابق این سازمان، نوری بروجردی، معاون اقتصادی دادستان کل کشور، رسول سعدی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، علی رحمانی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار و میثم حامدی، مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی حضور داشتند.
 بازار بورس جولانگاه نوسان‌بگیران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه