غرب‌گراها و تحولات افغانستان


به راستی اگر جمهوری اسلامی در این ۲۰ سال گذشته، طبق نظرها و تحلیل‌ها و تجویزها و مطالبات جریان غرب‌گرا و در رأس این جریان، طبق نظر اصلاح‌طلبان عمل می‌کرد، آیا امروز ملت ما و کشور ما، حال و روزی بهتر از افغانستانی‌ها و عراقی‌ها ‌داشتند؟
 یدالله جوانی طی یادداشتی در فارس نوشت: جریان‌های غرب‌گرا، سکولار و لائیک در ایران و منطقه، به شدت نگران تبیین دقیق و درست تحولات افغانستان برای مردم هستند. برای این جریان‌ها، پذیرش این واقعیت که غرب، ناتو و به ویژه آمریکا در کشور همسایه شرقی ایران، پس از ۲۰ سال هزینه‌های سنگین با تحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیر، متحمل یک شکست راهبردی شد، بسیار دردناک است. 
برای غرب‌گراهای داخلی که همواره از آمریکا به منزله یک قدرت شکست‌ناپذیر یاد می‌کردند، بسیار سخت و دشوار است که به ماهیت خروج این کشور از افغانستان که در واقعیت یک «فرار خفت‌بار» بود، حتی لحظه‌ای بیندیشند! اسناد، نوشته‌ها، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و توئیت‌های فراوانی از این جریان‌ها در اختیار است که آنان در ۲۰ سال گذشته، همواره سیاست مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا را یک سیاست نادرست دانسته و همراه شدن با آمریکا را تنها راه پیشرفت و تأمین منافع و امنیت ملی ایران معرفی می‌کردند. 
منطق جریان‌های غربگرا، در موضوع ضرورت مذاکره با آمریکا و تأکید بر انجام این مذاکره در موضوعات گوناگون حتی مذاکره موشکی، همانا اعتقاد به، «قدرت برتر بودن آمریکا»، «شکست‌ناپذیر بودن آمریکا» و «آینده‌ساز بودن آمریکا» بوده و هست. زمانی که پس از حادثه مشکوک یازده سپتامبر و فرو ریختن برج‌های دوقلو، آمریکایی‌ها بر اساس یک سیاست مکیاولی، طرح اشغال نظامی منطقه غرب آسیا را با لشکرکشی به افغانستان و سپس عراق آغاز کردند، جریان‌های غرب‌گرا در ایران، حتی حفظ تمامیت ارضی کشور را در گرو...
صفحه 2
غرب‌گراها و تحولات افغانستان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه