رئیسی در دفاع پایانی از کابینه پیشنهادی سیزدهم:

مردم تاب اختلاف دولت و مجلس را ندارند

رئیس‌جمهور گفت: معرفی وزرای پیشنهادی براساس شاخص هایی بود که نسبت به آن شاخص‌ها به مردم قول داده بودم و تلاش شد با همین شاخص‌ها باشد مانند کارآمدی، تخصص، مردم داری، فساد ستیزی و صداقت که محور همه این ها کادآمدی است یعنی بررسی صلاحیت علمی و عملی وزرا مورد تایید ما بوده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد از ایلنا، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دفاع پایانی خود از کابینه پیشنهادی سیزدهم گفت: ابتدا لازم می‌دانم که هفته دولت را گرامی بدارم و به ارواح مطهر همه شهدای دولت و مجلس درود بفرستم و یاد شهدای بزرگوار رجایی و باهنر را گرامی بدارم و برای همه خدمتگذاران دولت آرزوی توفیق و سعادت کنم.  این روزها پزشکان و پرستاران مجاهدانه از جان مردم صیانت می‌کنند و همه ما باید متشکر باشیم از کادر درمان و خدا شهدای سلامت را غریق رحمت واسعه خود کند.
وی ادامه داد: جا دارد که از مجلس، کمیسیون‌های محترم، تک تک نمایندگان و هیات رئیسه تقدیر کنم که قریب دو هفته زمان گذاشتید برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چرا که در آیین نامه تصریح ندارد که در کمیسیون‌ها بررسی شود و من تقدیر می‌کنم و کار خوبی بود. این جلوه‌ای از مردم سالاری دینی است که نمایندگان با حساسیت صلاحیت کاندیداها را بررسی می‌کنند و این حساسیت برای وزرا و عموم مردم مشخص می‌کند که حساسیت وکلا نسبت به اداره کشور چیست و بیان این حساسیت ها کار مفیدی است.  رئیس جمهور گفت: من اشاره کنم به مساله معرفی اعضای کابینه خدمت نمایندگان؛ فرآیند معرفی وزرای پیشنهادی را در جلسه گذشته بیان کردم حال به دلیل اینکه برخی نکات مطرح شد اشاره می‌کنم که معرفی وزرای پیشنهادی براساس شاخص هایی بود که نسبت به آن شاخص‌ها به مردم قول داده بودم و تلاش شد با همین شاخص‌ها باشد مانند کارآمدی، تخصص، مردم داری، فساد ستیزی و صداقت که محور همه این ها کادآمدی است یعنی بررسی صلاحیت علمی و عملی وزرا مورد تایید ما بوده است.‎رئیس دولت سیزدهم گفت‫:‬ در این سایتی که اعلام کردیم که از جانب نخبگان استقبال شد دو وزیر اسمشان نبود چرا که مجموعه امنیتی هستند و برای وزارت دفاع و اطلاعات با نخبگان وزارت خانه‌ها مشورت کردم اما برای وزرای دیگر نام وزرا ۲۰ تا ۶۰ بار از سوی مردم مطرح شد و باقی را هم در رده‌های مدیریتی بعدی استفاده خواهیم کرد و این یک بانک اطلاعاتی است. ‎وی افزود: علاوه بر فرآیند بررسی در کارگروه‌ها، استعلام از مراجع قضایی در دستور کار بود و استعلامات موجود است و جا دارد از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و دیوان محاسبات تشکر کنم. ‎رئیس‌جمهور گفت: صلاحیت وزرای محترم نسبت به سلامت نفس و شرایط لازم برای سالم بودن از هرگونه شائبه فساد شرط مطلق ما است. این شرط هم شرطی نیست که بشود از آن گذشت، لذا سلامت وزرا مورد تاکید بوده است.  این شرطی نیست که ابتدا ضرورت داشته باشد و فرد پس از رای اعتماد مورد تائید نباشد و این را نمایندگان بدانند هر زمان معلوم شود افرادی که با دولت همکاری می‌کنند سلامتی ندارند بدانید سلامت یک امر مهم و محوری است و کوچکترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد و ما سلامت نفس و دوری از فساد را از شرایط اساسی می‌دانیم. این شرط همواره باید مورد توجه باشد.
‎رئیسی با اشاره به اینکه من در مورد مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد و شرط ضمنی مردم برای رای به من مبارزه با فساد است، گفت: اگر گزارشی به من برسد که شخصی مرتکب فساد شده در برخورد با او درنگ نخواهم کرد. لیکن صرف یک اتهام و نکته‌ای که در نامه‌ای نوشته شود و در جایی مکتوب شود، کفایت نمی‌کند، وقتی به سند متقن رسیدیم قطعا برخورد خواهیم کرد.رئیس دولت سیزدهم در ادامه بیان کرد: نسبت به هیچکدام از وزرای پیشنهادی هیچ اتهام مستقر شده و قطعی شده وجود ندارد. مواردی مطرح بوده نسبت به شخصی و این.ها مورد بررسی قرار گرفته است شاید حتی در یک مرحله به رأی هم منجر شده باشد اما اتهام مستقر شده‌ای وجود ندارد. شاید این سخن را بارها از من شنیدید که «ما در برخورد با فساد خط قرمز نداریم» یک نکته باید مورد توجه باشد و آن اینکه خط قرمز ما در مبارزه با فساد بی استناد سخن گفتن است. در دستگاه قضا هم گفته بودم که خط قرمز ما این است که کسی غیر متفن صحبت کند.
وی افزود: در همین موضوعی که مطرح شد با دوستان در اطلاعات و اطلاعات سپاه تماس گرفتم که این مساله را رسیدگی کنند، از من پرسیدند که حاج آقا اثرش چیست؟ من گفتم که قسم نخورده‌ام که کسی را معرفی که مشکلاتی دارد و خطایی کرده یا مناسب نیست. مجلس و مردم از من انتظار دارند. البته این را نسبت به همگان معتقدیم نه فقط وزیر.
رئیسی همچنین ابراز داشت: نکته دیگری که باید عرض کنم اینکه در روند بررسی‌هایی که ما نسبت به وزرا داشتیم آقای قالیباف به دلیل ارتباطی که با هم داریم و جلساتی که هفتگی داریم، در جریان روند کار بودند. من قبل از اینکه لیست نهایی قطعی شود، برای هر حوزه دو، سه نفر اسامی را دادم که به عزیزان روسای کمیسیون‌ها بدهید و بگویید که یا در جلسه مطرح کنند یا به هر ترتیب در مورد آن‌ها اعلام نظر کنند.وی افزود: من همکاری با مجلس را امری مهم می‌دانم، مردم تاب اختلاف بین دولت و مجلس را ندارند، مردم دیگر طاقت تکرار اختلافات تلخ گذشته را ندارند.رئیس جمهور با اشاره به گزارش‌ها و صحبت‌های نمایندگان پیرامون مشکلات روزمره مردم، تصریح کرد: در این روزها عزیزان نماینده گزارش‌هایی از وضعیت کرونا یا وضعیت اقتصادی مطرح کردند که از سر دلسوزی بود، گفت: این شرایط می‌طلبد که کار دولت ان‌شاءالله سریعا آغاز شود. این شرایطی که موجب بیماری همه‌گیر شده همه مردم و همچنین شما و ما را رنج می‌دهد؛ ان‌شاءالله با استقرار دولت بتوانیم این شرایط را تغییر دهیم.وی ادامه داد: همه این وزارت خانه‌ها مهم هستند و شما نیز بر اهمیت آن‌ها اشاره کردید، اما بخش‌هایی که امروز جان و نان مردم در حوزه مسئولیت آن‌ها است مانند وزارت بهداشت، صمت، رفاه و ... و در خط مقدم خدمت هستند؛ لذا می‌خواهم تاکید کنم که وزرای محترم ا‌ن‌شاء‌الله با رأی اعتماد شما بدون فاصله و سریع مشغول کار شوند.رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: خواسته من این است که همه وزرای پیشنهادی که برنامه‌های خود را ارائه کردند با رأی جدی و قاطع مورد اعتماد قرار گیرند تا بتوانند کار خود را دنبال کنند که در ادامه مجلس در جریان کارها و مردم در جریان نتایج قرار گیرند.
رئیس دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود ضمن دفاع از وزرای جوان حاضر در کابینه پیشنهادی، گفت: نکاتی مطرح شد درخصوص وزرای جوان که سن و سال کمتر یا تجربه کمتری دارند. من عرض کردم که صلاحیت علمی و عملی وزرا را اگر شخصا احراز نمی‌کردم به شما معرفی نمی‌کردم. منتها شما یک کسی را نگاه می‌کنید که مثلا سی سال در وزارتخانه‌ای بوده خب این فرد سابقه لازم را دارد اما کسی ده سال یا کمتر سابقه داشت احراز آن سخت است.
مردم تاب اختلاف دولت  و مجلس را ندارند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه