رئیس کانون بانک های خصوصی: این که می‌گویند بانک ها اقتصاد را زمین زده اند، جفا به شبکه بانکی است

سلاح ورزی: از دولت می خواهیم دستش را از نظام پولی کوتاه کند

گروه بانک بیمه بورس - سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی، به عنوان بزرگترین رویداد علمی در حوزه علوم انسانی و به طور خاص در زمینه بانکداری اسلامی، مقارن با تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا در هفته بانکداری برگزارشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، کوروش پرویزیان در این همایش در پاسخ به اظهارات حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که گفت «من مخالف بانک خصوصی نیستم بلکه مخالف نظام بانکی ای که در آن بانک خصوصی باشد اما بانک مرکزی قوی برای نظارت بر آنها وجود نداشته باشد، هستم»، گفت: آقای حسین زاده بحرینی در مجلس اعلام کرد که من به آقای روحانی نامه دادم مبنی بر اینکه بانک‌ها مخل اقتصاد هستند و دولت‌های یازدهم و دوازدهم را بانک‌ها زمین زدند. این حرف دقیق نیست و نباید در مجلس گفته می‌شد.وی افزود: آیا با وجود تعدد دستگاه‌های نظارتی باز هم شما قائل هستید که قدرت بانک‌ها اقتصاد کشور را زمین بزند؟ این جفا به شبکه بانکی است.رئیس کانون بانک‌های خصوصی ادامه داد: زمانی سرمایه یکی از بانک‌های خصوصی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود اما پس از آنکه قیمت ارز تغییر کرد مجلس اجازه تجدید ارزیابی سرمایه به بانک‌ها و شرکت‌های بورسی را داد که قانون خوبی است و در حال حاضر سرمایه بانک‌های بورسی از این محل قابل افزایش است.
رفتار قانونگذار در مواجهه با نظام بانکی 
متناقض است
پرویزیان گفت: منظورم این است که اهداف بانک مرکزی به گونه‌ای طراحی شود که با بهینه کردن یک هدف، هدف دیگر حذف نشود اما آنچه در حال حاضر در حوزه بانکی وجود دارد و بانک‌ها به عنوان اجرا کنندگان مقررات و قوانین حاکم بر شبکه بانکی با آنها روبرو هستند، این است که تناقضات در رفتار قانونگذار برای شبکه بانکی به شدت به چشم می‌آید و قوانین به صورت سازمان یافته برای شبکه بانکی در حال ایجاد مشکل هستند.وی ادامه داد: تکالیفی که قانونگذار در سال جاری برای بانک‌ها قائل شده، ۶ برابر تسهیلات تکلیفی سال ۹۹ است. ما صرفاً تبصره‌های ۱۸ و ۱۶ قانون بودجه را محاسبه کردیم که براساس آن ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی به عهده بانک‌ها گذاشته شده است. تمام اقتصاددانان می‌گویند تسهیلات تکلیفی با کارآمدی بانک در تناقض است.
سلاح ورزی: دست دولت باید از نظام پولی 
کوتاه شود
حسین سلاح ورزی نیز در این همایش اظهار داشت: تصور غالب این است که مطالبه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی دریافت وام ارزان و راحت است اما تجربه ۴۰ ساله نشان داده که این موضوع راهکار پشتیبانی از تولید نیست. سیاست گذاری غلط در طول سالیان گذشته باعث شده بین بخش خصوصی رقابت برای رانت به وجود آید و فعالان به دنبال گرفتن سوبسید انرژی یا وام راحت باشند.نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: واقعیت این است که ما از شبکه بانکی انتظار زیادی نداریم؛ انتقادات و توقعات ما بیشتر متوجه بانک مرکزی، دولت و نظام حکمرانی پولی است. اگر منطقی فکر کنیم تصورمان این است که بانکداران واقعی مثل بقیه فعالان اقتصادی قربانی سیستم بد حکمرانی پولی هستند.
سلاح ورزی گفت: توقع ما در رابطه با دولت ها، مجلس ها و بانک مرکزی این است که در سیستم پولی دخالت نکنند. اگر به دنبال رشد کسب و کارهای مولد هستند باید بدانند که کسب و کارها نیاز به وام ارزان و تکلیفی ندارند. امروز وضعیت به شکلی شده که بسیاری از بانک ها حاضر به دادن تسهیلات به کسب و کاهای سالم هم نیستند زیرا معتقدند پس گرفتن مطالبات سخت است.
وی افزود: در بازار پول کشور و سیستم بانکی مرتب تصمیمات گرفته می شود که به جای باز کردن دست و بال بانک ها برای دادن وام بر اساس سیستم اعتبارسنجی، بانک ها را بیش از قبل دچار احتیاط می کند.نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از دولت می خواهیم دستش را از نظام پولی کوتاه کند. اگر به جایی برسیم که به صورت هفتگی بیلان خرج و دخل دولت، ترازنامه بانک مرکزی و ترازنامه نظام بانکی را منتشر کنیم و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در این رابطه پاسخگو باشند، یگ گام رو به جلو است.وی افزود: به جای مقررات زدایی، بانک مرکزی باید سامانه زدایی کند. در مباحث مربوط به صادرات و واردات سامانه نیما، سنا، درنا و بازار متشکل ارزی داریم. من به عنوان فعال اقتصادی هنوز نفهمیدم این نیما با سنا چه تفاوتی دارد. هیچ وقت گزارشی منتشر نشده که این سامانه ها چه تاثیری روی بازار ارز گذاشته اند. سامانه نیما از بدو پیدایش اختلافی با بازار داشت و نه تنها موثر نبود بلکه غیرموثر و مانع هم بود.
مراقب باشیم در بانکداری و بیمه
 ظلم اتفاق نیفتد
همچنین آیت الله سید مصطفی محقق میرداماد در همایش بانکداری اسلامی تاکید کرد: بانکداری برای اجرای عدالت انجام می‌شود و بر اساس آن بانک‌ها سرمایه‌های خرد مردم را جمع می‌کنند و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند تا چرخ تولید فعال شود و از جانب سود حاصل از آن، به مردم وام و تسهیلات پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: در کدام بخش این چرخه به وام گیرنده ظلم می‌شود؟ آیا نباید در شرایطی که ارزش پول ملی هر سال در حال افت و کاهش است، به زیان و از دست رفتن ارزش سرمایه بانک‌ها اندیشید؟محقق میرداماد اضافه کرد: مگر می‌شود زندگی مردم را بدون بانک و بیمه اداره کرد، فقیه باید این مشکلات را برطرف و راه حال آسان پیش روی مردم قرار دهد.محقق میرداماد اعلام کرد: حکمت و مقصد ربا ظلم است، چون ظلم است حرام است. در این مساله، اساتید و اقتصاد دان های کشور بفرمائید چه کاری در بانکداری ظلم است؟ بانکداری برای اجرای عدالت انجام می‌شود و سرمایه‌های کوچک را جمع و هنگفت می‌کند و سرمایه هنگفت را به تجار فعال و تولیدکنندگان می‌دهد که آنها حرکت اقتصادی پیش ببرند. مگر نه اینکه این عین عدالت است؟ اینکه ظلم نیست اینکه عین عدالت است.
محقق میرداماد ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم بانک پولی را که از مردم می‌گیرد، به قصد ضمانت بگیرد و وام گیرنده پس از پس دادن آن پول باید عین آن با مقدار افت پول را پرداخت کند، اگر کسی هم پولی را گرفت و در تاریخ مقرر پس نداد باید زیانی که وارد شده است پرداخت کند و اگر نکند ظلم است.
سلاح ورزی: از دولت می خواهیم دستش را از نظام پولی کوتاه کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه