به بهانه تصمیم اخیر شورای رقابت «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

تصمیمات آنی بلای جان صنعت خودرو

گروه خودرور - شورای رقابت به تازگی مصوبه ای در خصوص پیش پرداخت هنگام ثبت نام خودرو داشت. شورای رقابت مصوبه جدیدی درباره پیش‌فروش خودرو تصویب کرد که بسیاری معتقدند این مصوبه در عمل به نفع خریداران است و تاخیر خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را کاهش می‌دهد. اما این مصوبه جدید چه می‌گوید؟. براساس مصوبه جدید شورای رقابت «در زمان پیش‌فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نمی‌شود و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی است.»
به گزارش اقتصادسرآمد، اما این مصوبه به چه معناست؟ در طرح پیش‌فروش خودرو، متقاضیان باید مبلغی از قیمت خودرو را به‌عنوان قیمت اولیه پرداخت کنند. اما قیمت نهایی خودرو در طرح‌های پیش‌فروش مشخص نیست و زمان تحویل (اصولا یک سال بعد) مشخص می‌شود. از سوی دیگر با توجه به تورم بالا در اقتصاد ایران، قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل آن افزایش قابل توجهی دارد و افراد مجبورند قیمت روز خودرو را به خودروساز بپردازند. اما در مصوبه جدید شورای رقابت این مشکل به نوعی حل می‌شود. 
کارشناسان معتقدند که این مصوبه شورای رقابت یک امتیاز مهم برای خریداران خودرو است. اما احتمالا برای خودروسازان چندان خوشایند نباشد. چون برخی معتقدند یکی از دلایل تاخیر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده این است که آنها منتظرند قیمت خودرو افزایش پیدا کند. اما با این مصوبه هر تاخیری به ضرر خودروسازان تمام می‌شود. چون پیش‌پرداخت اولیه مشمول تورم نمی‌شود.این مصوبه جدید شورای رقابت، تاخیرهای مکرر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را کاهش می‌دهد.
البته این شورا اعلام کرده که این مصوبه فقط مربوط به خودروهایی است که به صورت انحصاری از سوی این شورا مشمول قیمت‌گذاری هستند و بقیه خودروها را شامل نمی‌شود. همچنین  برپایه این مصوبه، خودروسازان در خصوص خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش ندارند. با این اوصاف برزخ خودرو ساز وخریدار گویی در ایران به قیامت ختم نخواهد شد.
تصمیمات آنی و مقطعی بلای جان صنعت خودرو
کیمیا نجفی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد با بیان این مطلب که تصمیمات آنی و مقطعی بلای جان صنعت خودرو ایران شده است، به  خبرنگار ما گفت: تصمیم گیری در ارتباط با خودرو باید به نحوی باشد که که تا شورای رقابت از افزایش قیمت صحبت می‌کند بلافاصله قیمت‌ها تغییر کند و سیاست خودرویی در کشور دچار تغییر شود.
وی درباره مصوبه اخیر شورای رقابت که در آن خریداران در بخشی از قیمت خودرو سهیم خواهند بود، تصریح کرد: در این مصوبه به نظر می‌رسد به عکس گذشته دغدغه جدی خریداران خودرو را مورد بررسی قرار داده اند و مصرف‌کننده با توجه به مبلغ پیش‌پرداختی که در ازای خرید خودرو به شرکت‌های خودروسازی پرداخت می‌کند، در قیمت تمام شده خودرو سهیم خواهد بود.
نجفی افزود: به نظر می‌رسد این مصوبه از تاریخ ابلاغ آن قابل اجراست و شامل گذشته نمی‌شود. البته سود مشارکتی که شرکت‌های خودروسازی به مصرف‌کنندگان پرداخت می‌کردند در چارچوب تصمیم‌گیری خود خودروساز است، به نحوی که شاید برخی از خودروسازان برای تشویق خرید سودی را برای خریداران در نظر بگیرند. اما سوال اینجا است اگر کسی سود مشارکت دریافت کند این مصوبه شام حا اوخواهد شد؟ .
این تحلیل گر صنعت خودرو با تاکید بر این‌که در سال گذشته گزارش‌های زیادی از سوی خریداران خودرو در دست است که دچار خسران شده و راهی برای جبران ندارند، افزود: با کنار گذاشتن مقطعی شورای رقابت شکایات مصرف‌کننده به جایی راه نیافت و مبالغ با احتساب تورم در روز تحوبل از خریداران دریافت شد.
وی با اشاره به برخی تصمیمات شورای رقابت درچند روز اخیر،اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر کسی برای یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی، ۵۰ میلیون پیش‌پرداخت به خودرو ساز تحویل داده است مطابق مصوبه شورای رقابت یک دوم مبلغ خودرو را پرداخت کرده و باید متناسب با نرخ تورم فقط باقیمانده قیمت خودرو را پرداخت کند.وی مصوبه شورای رقابت را ایجاد فضا برای آزاد سازی قیمت خودرو ندانست و افزود: براساس اعلام کارشناسان صنعت خودرو مصوبه اخیر شورای رقبت تنها برای کاستن از دغدغه خریداران خودرو بوده و آزادسازی نرخ خودرو در ان دیده نشده است.جلسه 472 شورای رقابت  اخیرا درباره پیش فروش خودرو و بررسی لازم انجام و مصوبه ای را ابلاغ کرد.
در این ابلاغیه آمده است اعضای شورای رقابت در زمینه پیش فروش خودرو توسط خودروسازان به استناد ماده  چنجاه و هشت فانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارقانون اساسی با اکثریت آراء مقرر شد تا خودروهایی که به صورت انحصاری از سوی این شورا مشمول قیمت گذاری هستند، در زمان پیش فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ گونه تورم احتمالی نخواه د شد و فقط یقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد شد.
برپایه این مصوبه خودروسازان در خصوص خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت. اخرین بار سیزده اریبهشت سال جاری بود که رساس مصوبه شورای رقابت قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشورمان افزایش یافت. حل جای این پرسش است که خودروساز چرا برای تامین بخشی از ضرر و زیانی که از آن یاد می‌کند دست در جیب مردمی می برد که خورو بی کیفت آن ها را برای تامین معاش خانواده خود می خرد؟!.
تصمیمات آنی بلای جان  صنعت خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه