میزان پایبندی چین در خرید نفت ایران اجبار یا انتخاب،« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

لبنان؛ ونزوئلای جدید ایران!

گروه نفت و انرژی - ارسال یک محموله سوخت ایران به‌ لبنان و از سر گیری صادرات سوخت به‌ افغانستان روزها در صد اخبار قرار دارند از طرفی حجم بالایی از نفتی که کشتی‌ها برای فروش به‌چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده جهان حمل می‌کنند فعلا به ‌در بسته خورده است. از زمان تحریم ایران توسط ‌آمریکا در سال ۲۰۱۸، چین بزرگ‌ترین مشتری نفت کشور بوده هرچند حجم صادرات به‌شدت کاهش پیدا کرده است. در برهه‌ای هم فروش نفت و فرآورده‌ها به‌متحد قدیمی ایران یعنی ونزوئلا توانست بخشی از ظرفیت خالی مانده کشور را به‌خود اختصاص دهد. با این حال، در روزهای گذشته خبری مبنی بر ارسال یک محموله سوخت به‌لبنان به‌گوش رسید که به‌نظر می‌رسد احتمال ادامه فروش به‌این مقصد هم وجود دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، علاوه بر این، صادرات سوخت به‌افغانستان به‌دلیل قدرت گرفتن طالبان و نگرانی‌های‌ امنیتی به‌شدت کاهش یافته بود،‌ اما حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز و پلتس اظهار کرد که روند صادراتی از مبادی مرزی از سر گرفته شده است و ابراز ‌امیدواری کرد با خروج نیروهای ‌آمریکایی از همسایه شرقی، نگرانی‌ها برای عدم‌نقض تحریم‌ها تا حد زیادی برطرف شود، هرچند هنوز معلوم نیست ‌امنیت کافی در افغانستان برای روابط تجاری برقرار شود یا خیر.
از سوی دیگر، به‌دنبال اینکه دولت چین در حال بازرسی از پالایشگاه‌های خصوصی این کشور برای موارد مالیاتی و محیط‌زیستی است، میزان واردات نفت آن افت محسوسی داشته و شرکت ردیابی نفتکش کپلر از معطل‌ماندن بسیاری از نفتکش‌ها در بنادر آسیایی خبر داده که شامل نفت تحریمی ایران و ونزوئلا نیز می‌شود. حجم بالایی از نفتی که کشتی‌ها برای فروش به‌چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده جهان حمل می‌کنند فعلا به ‌در بسته خورده و در بنادر این کشور و همچنین سنگاپور و مالزی معطل مانده چراکه چین در حال بررسی عملکرد پالایشگران خصوصی در این کشور است. این نفت‌ها شامل نفت ایران که از سوی ‌آمریکا تحریم شده نیز می‌شود. داده‌های شرکت کپلر نشان می‌دهد که نفتکش‌های سواحل سنگاپور، مالزی و چین حامل ۶۲ میلیون بشکه نفت در هفته گذشته بوده‌اند که اوایل‌ماه جاری میلادی به‌اوج سه‌ماهه هم رسیده بود.
برزخ صادرات نفت ایران به چین
سجاد انتظاری کارشناس صنعت انرژی نفت ونزوئلا در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، با بیان این که گرید سنگین نفت ایران که به‌طور معمول برای ‌ترکیب با قیر وارد می‌شود از جمله این محموله‌ها است که به چین صادرات می‌شود، به خبرنگار ما گفت: محموله های نفتی کار سختی برای پیدا کردن مقصدی به‌غیر از چین خواهند داشت، مگر این که وضعیت تحریم‌های ‌آمریکا تغییر شگرفی کند یا فشار چین بر پالایشگاه‌های مستقلش تسهیل شود. چرا که این بشکه‌هایی که در جنوب‌شرقی آسیا هستند سرگردانند.
میزان پایبندی چین در خرید نفت ایران
 اجبار یا انتخاب
به گفته وی، چین در حال بازرسی از پالایشگاه‌های خصوصی برای افزایش پایبندی به‌مقررات مالیاتی و قوانین محیط‌زیستی بوده است. این بازرسی‌ها در زمانی موجب کاهش سهمیه واردات پالایشگاه‌ها شده که بازار جهانی نفت به‌علت شیوع گونه دلتای کرونا تحت‌فشار است و چشم‌انداز محرک‌های پولی کاهشی است. در این میان نفت ایران نیز با مشکلات این چنینی و تحریم‌های آمریکایی نیز مواجه است.
لبنان؛ ونزوئلای جدید ایران؟
انتظاری با بیان این مطلب که، لبنان و ونزوئلا از نظر ذخایر نفتی قابل‌مقایسه نیستند چراکه کشور ‌آمریکای‌جنوبی دارنده بزرگ‌ترین ذخایر طلای سیاه جهان است، حال آنکه لبنان از این ذخایر بی‌بهره است، افزود:  علاوه بر این، ونزوئلا عموما سوخت خود را در پالایشگاه‌های داخلی تولید می‌کرد ‌اما لبنان به‌واردات سوخت وابسته است. با این حال، شباهت آنها برای ایران از این جهت است که هر دو دچار بحران کمبود سوخت با دلایل متفاوت شدند و ایران هم به‌عنوان متحد آنها و هم به‌عنوان فروشنده اقدام به‌تامین سوخت کرد. ونزوئلا با فرسودگی پالایشگاه‌ها مواجه بود ‌اما لبنان کمبود منابع مالی برای تامین ارز با نرخ یارانه‌ای دارد که بانک مرکزی این کشور را بر آن داشت که ارز را با نرخ جهانی به‌واردکنندگان‌ سوخت این کشور بدهد که موجب کاهش شدید واردات آن شد.
کارشناس سوخت یادآور شد: هرچند‌ پس از آن دولت این کشور اقدام به‌اعطای بخشی از یارانه سابق برای سوخت به‌واردکنندگان کرد تا مشکل کمبود کاهش یابد. در این بین، حزب‌الله برای حل این مشکل راه دیگری داشت و آن خرید سوخت از ایران بود که به‌گفته هر دو طرف ا‌گر نیاز باشد محموله بعدی هم به‌این کشور ارسال خواهد شد. در این میان، منتقدان این ابتکار در لبنان معتقدند تجارت با ایران ممکن است باعث تحت‌تحریم قرار گرفتن این کشور که دچار بحران‌های مالی شدیدی است، شود و آن را خطرناک توصیف کردند. از سوی دیگر، تنها دغدغه در ایران چگونگی و شرایط دریافت پول از طرف لبنانی است.
مذاکرات میان آمریکا و سایر قدرتهای جهانی با ایران برای توافق هسته ای جدید هنوز به نتیجه نرسیده اما آمار نشان می دهد که تولید نفت ایران تقریبا به بالاترین میزان دو سال اخیر رشد کرده و معامله گران نمی توانند میزان نفتی که ایران می تواند به عرضه جهانی اضافه کند را نادیده بگیرند. ظرفیت صادرات ایران به دو میلیون بشکه در روز نزدیک می شود و به نظر می رسد با فروش نفت به خریداران چینی، در حال دور زدن تحریمهاست. وی بر این باور است که بمحض رفع شدن تحریمهایی که در دوران ترامپ وضع شدند، یک میلیون بشکه در روز دیگر نفت ایران آماده ورود به بازار است.
 لبنان؛ ونزوئلای جدید ایران!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه