چرا برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر غفلت کرده‌ایم، « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

ساز مخالف برای توسعه انرژی‌پاک

گروه انرژی - گزارش یکسری ترک فعل در دولت گذشته داشتیم و این ترک فعل باعث شد که از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیرعقب بمانیم. این روزها که بورس برای انرژی‌های پاک سبز شده و برای برق تجدیدپذیرسرمایه‌گذاران نیز اعلام آمادگی کرده‌اند دولت باید پای کاربیاید و سال‌ها عقب‌ماندگی را در این بخش جبران کند. هزینه زیست‌محیطی نیروگاه‌های حرارتی بسیار گران‌تر از استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نه یک پیشنهاد و توصیه بلکه ضرورتی جدی است که باید به آن اهمیت داده شود. با توجه به روند مصرف سوخت فسیلی در نیروگاه‌های حرارتی و میزان بالای مصرف آب در این نیروگاه‌ها دیگر وقت آن رسیده که نمایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به واقعیت تبدیل و استفاده از این انرژی خدادادی جایگزین سوخت فسیلی شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این میان هستند کسانی که استفاده از این انرژی را گران‌تر از برقی می‌دانند که از سوی سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، در صورتی که براساس آمار‌های معتبر جهانی، قیمت برقی که از انرژی‌های تجدید‌پذیر به دست می‌آید، بسیار ارزان‌تر از تولید برق با سوخت فسیلی است، به علاوه اینکه هزینه زیست‌محیطی نیروگاه‌های حرارتی بسیار گران‌تر از استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. در شرایطی که نیروگاه حرارتی وابستگی شدیدی به آب دارد و ایران نیز کشوری خشک و کم آب است، چشم امید داشتن به تداوم روند فعلی تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی درست نیست و باید نسبت به آن تجدیدنظر شود.
قرار بود تا به منظور ارتقای بهره‌وری انرژی و استفاده هر چه بیشتر از منابع تجدیدپذیر و پاک فعالیت خود را آغاز کند تا پیشرفت چشمگیری در این زمینه ایجاد شود، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما آن قدر ناچیز است که از این هدف به شدت دور مانده‌ایم! 
ضرورت دیده شدن انرژی‌های پاک در بورس
مهدی تقوی کارشناس حوزه نفت و انرژی با تاکید بر ضرورت دیده شدن انرژی‌های پاک در بورس به اقتصادسرآمد، گفت: قرار بود که در برنامه پنجم توسعه، ۵ هزار مگاوات برق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شود، اما این امر محقق نشد و این برنامه به برنامه ششم محول شد. در نهایت نیز تولید این مقدار برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه ششم نیز محقق نشده‌است. براساس آخرین آماری که ساتبا اعلام کرده ۹۰۴ مگاوات برق انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشور تولید شده و این عدد از یک درصد آن عدد پیش‌بینی شده در برنامه نیز کمتر است.

برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر فرصت داریم؟
وی افزود: دیگر استفاده از انرژی تجدیدپذیر  و ارائه آن‌ها در بورس انرژی، یک ضرورت است و باید آن را عملیاتی کنیم، البته باید به دولتی که جدیداً سر کار آمده‌است، فرصت داده شود و با آن همیاری کنیم.
عده‌ای ساز مخالف برای توسعه انرژی‌پاک را می‌زنند
به گفته تقوی، باید این را بدانیم که منابع زیرزمینی تمام‌شدنی است و همیشگی نیست، اما انرژی‌های تجدیدپذیر هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و اگر ما فناوری روز برای استفاده از آن را داشته باشیم، هیچ وقت نگران تمام‌شدن آن نخواهیم بود. آن‌هایی که مخالف استفاده از انرژی تجدیدپذیر و ارائه آن در بورس هستند بدون فکر حرف می‌زنند و علم کافی در این خصوص ندارند، این دسته از افراد متأسفانه منفعت استفاده از این انرژی خدادادی را به خوبی نمی‌دانند.
برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر چه اقداماتی باید انجام شود؟
کارشناس حوزه نفت و انرژی، تصریح کرد: باید انرژی‌های تجدیدپذیر سهمی از انرژی در بورس سبز داشته باشد. همچنین باید زمینه‌های صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از شبکه‌های موجود فراهم شود. در حال حاضر صادراتی که صورت می‌گیرد صرفاً توسط خود دولت انجام می‌شود و پیشنهاد می‌شود ظرفیت ۲۰ درصد از صادرات کشور را به تجدیدپذیر‌ها اختصاص دهند.همچنین برای اینکه اعتماد سرمایه‌گذاران جلب شود و سرمایه‌گذاران سابق بتوانند در این عرصه ظهور بیشتری داشته باشند برای بازپرداخت بدهی آن‌ها تلاش کنند تا آن‌ها مطالبات خودشان را در زمینه توسعه تجدیدپذیر‌ها به کار بگیرند.
به اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصاد، قانون برای توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر در گذشته به خوبی اجرا نشد و سرمایه‌گذاران سابق در این حوزه نتوانستند به خوبی عمل کنند، امید است با اجرای مناسب قانون این‌بار شاهد برداشتن گام‌های مؤثر در جهت توسعه این انرژی پاک باشیم. توسعه انرژی های تجدیدپذیر نیاز به حمایت های ویژه دولتی دارد زیرا اگر کسی بخواهد با سرمایه شخصی خود اقدام به راه اندازی این نوع نیروگاه ها کرده و برق تولیدی را به همان نرخی که برق تولیدی با سوخت های فسیلی دارند به فروش رساند نمی تواند در این رقابت نابرابر به جایی برسد.
انرژی های تجدید پذیر به دلیل پراکندگی می توانند نیاز به احداث خطوط انتقال برق را برطرف کرده و هزینه این بخش را کاهش دهند. اکنون کاربردهای انرژی های تجدید پذیر بیش از گذشته شده است و دیگر محدودیت های سابق را ندارد. انرژی های تجدید پذیر می توانند حوادث شبکه برق را کاهش داده و برق بهتری تولید کند. دیگر بازیگران مانند وزارت نفت، صمت، کشور و محیط زیست باید به وظایف خود در بخش انرژی های تجدید پذیر جدی تر عمل کنند.
 ساز مخالف برای توسعه انرژی‌پاک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه