کسری ۲۳۵ میلیون متر مکعبی مخزن در یزد

آب شرب پایدار، مطالبه یزدی‌ها

گروه انرژی - مردم یزد در آستانه سفر هیئت دولت به این استان، تقاضا دارند آب شرب پایدار برایشان تامین شود تا دغدغه چندین ساله آنها در حوزه آب شرب به پایان برسد. آب طی دهه‌های اخیر همواره دغدغه یزدی‌ها بوده است، موضوعی که از اوایل دهه ۶۰ هم اهمیت آن به وضوح احساس و از سوی آیت الله صدوقی امام جمعه وقت یزد دنبال شد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در این رابطه مهر منتشر کرده است: عملیات اجرایی خط اول انتقال آب به استان یزد با این چشم‌انداز که مردم یزد برای تأمین آب شرب، به منابع برون استانی نیاز دارند، آغاز شد. خط اول در سال ۱۳۷۸ به بهره برداری رسید و نزدیک به ۹۸ میلیون مترمکعب در سال آب به یزد اختصاص یافت.
خشکسالی‌های ۲ دهه اخیر همه منابع آبی کشور به ویژه منابع داخلی استان یزد را با تهدیدهای جدی مواجه کرده و منابع آبی یکی بعد از دیگری خشک یا کم آب شدند و نیاز آب شرب برای یزد دوباره به صورت جدی مطرح شد که با تصویب اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد جنبه تحقق پیدا کرد.
اما این موضوع به دلیل اختلاف در انتخاب محل تأمین آب، بی نتیجه ماند و تخصیص منابع مالی ناچیز در بودجه هر سال نشان داد که جدیتی برای اجرای این طرح وجود ندارد.
این نگرانی همچنان وجود داشت و تعرضاتی هم متوجه خط اول انتقال آب به استان یزد شد، تأسیسات خط اول بارها و بارها به بهانه حقابه تخریب شد که جریان آب انتقالی به یزد را قطع کرد و خسارت‌های مالی و اجتماعی بسیاری به جا گذاشت.
امسال ۴۳ امین تعرض به خط انتقال به صورت جدی تر و با خسارت بیشتر اتفاق افتاد که مجموع خسارت ریالی وارده به تأسیسات خط انتقال به بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال آن هم هزینه مستقیم و به قیمت زمان تخریب، رساند.
این در حالی است که در این سال‌ها با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش منابع اصلی تأمین خط اول انتقال، سهم سالانه خط اول انتقال استان یزد به طور متوسط به کمتر از ۶۰ میلیون مترمکعب در سال رسید و مردم در گذشته صرفاً در فصل تابستان و حالا در همه فصول سال نگران قطع شدن آب شرب خود هستند.با آخرین تخریب تأسیسات آبی، موضوع به صورت جدی مورد انتقاد «محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی‌و «مهران فاطمی» استاندار یزد شد و در نهایت استاندار با پیگیری از مقامات کشوری از مصوبات مؤثر شورای امنیت کشور در رابطه با امنیت خط لوله آب انتقالی به یزد خبر داد. وی عمده مصوبات نشست شورای امنیت کشور را پیرامون تأمین امنیت خط لوله انتقالی ذکر کرد و عملیاتی شدن آنها را بسیار مؤثر دانست و از مردم خواست از قطع شدن جریان آب نگران نباشند اما این نگرانی‌ها پایانی ندارد.در این رهگذر، آن روی سکه مردمی هستند که همواره از قطع شدن جریان آب انتقالی نگرانی دارند. با هر بار تکرار این اتفاق، جدای از بار روانی که بر مردم فشار می‌آورد، نگرانی از ایستادن در صف ایستگاه‌های توزیع آب شرب، نگرانی از کیفیت پایین آب شربی که در شبکه جریان می‌یابد و سابقه بیمار شدن برخی از شهروندان را نیز به همراه دارد، روز به روز بیشتر می‌شود.آب شرب یزد با قطع شدن آب انتقالی، با سختی بالا در شبکه آب جریان می‌یابد. مردم مجبورند از آب چاه‌ها با کیفیت بسیار پایین و سختی زیاد بنوشند. این جدای از قطع کامل جریان آب انتقالی در برخی از برخی از مناطق مرکز استان و شهرستان‌ها، جریان یافتن آب شور و حتی قطع شدن کامل شبکه آب شرب است. یزدی‌ها همواره نگرانند که از ابتدایی‌ترین حقوق خود یعنی برخورداری از آب شرب سالم و با کیفیت محروم شوند، خواسته‌ای که چاره‌ای جز تأمین آب از منابع برون استانی ندارد.
کسری ۲۳۵ میلیون متر مکعبی مخزن در یزد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و کاهش بارش وضعیت منابع آبی استان را با بحران خشکی یا کم آبی مواجه کرده است، به خبرنگار مهر گفت: سالانه نزدیک به ۵۰ سانتی متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان افت می‌کند و ۲۳۵ میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم یعنی منابع آب تجدیدپذیر استان رو به کاهش است.محمدمهدی جوادیان زاده افزود: در این شرایط فشار به چاه‌های بخش شرب افزایش یافته و با توجه به اینکه آب انتقالی در بهترین حالت ممکن، کمتر از ۵۰ درصد نیاز آبی استان را تأمین می‌کند، نیم دیگر نیاز آب شرب استان را باید از سایر منابع تأمین کنیم که به شدت تحت فشار برداشت هستند.
وی در پاسخ به نگرانی مردم از قطع شدن مکرر خط اول انتقال اعلام کرد که در برنامه‌ریزی های اخیر برای سفر هیأت دولت به استان یزد امیدواریم پایداری آب شرب ارتقا یابد.مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد درباره سرانجام خط دوم انتقال نیز به عنوان مطالبه جدی یزدی‌ها از دولت جدید، گفت: این خط مصوبه شورای عالی آب دارد اما با توجه به مصوبه تغییر محل منبع آبی، مطالعات باید تکمیل شود و با تکمیل مطالعات و اختصاص منابع مالی، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد و اگر تخصیص ریالی مناسبی باشد، امکان اجرای خط در طول ۵ سال وجود دارد.
جوادیان زاده در پاسخ به مطالبه اصلی یزدی‌ها برای رفع نگرانی از کمبود آب و اقداماتی که دولت برای رفع این نگرانی در دستور کار دارد، افزود: همه برنامه‌ها به سمت پایداری منابع تأمین آب است از این رو برای سفر پروژه‌هایی از جمله مدیریت مصرف و توزیع مناسب و پیگیری بازتخصیص تعریف شده است اما منبع آب جدیدی به استان اضافه نخواهد شد.
سفر رئیس جمهور به استان یزد به زودی صورت می‌گیرد و مردم از دولت می‌خواهند که مشکل و دغدغه حوزه آب شرب آنها را برای همیشه 
رفع کند.
 آب شرب پایدار، مطالبه یزدی‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه