ورود خارجی‌ها به عرضه فروشگاهی با شعار سال منافات دارد« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

زمزمه حضور پررنگ فروشگاه‌های خارجی در ایران

گروه صمت - رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیرهای موجب اختلال درروند خرده‌فروشی و کاهش سهم اصناف از بازار شده است از طرفی جذابیت و طراحی به روز این فروشگاه‌ها در کنار لذت خرید کلی، راحت، و یک جا خریداران را چنان غرق لذت و آرامش می‌کند که دیگر توجهی به تخفیفات غیرواقعی و تمایلی به مقایسه قیمت‌ها ندارند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بازگشایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای پدیده‌ای است که در چند سال اخیر تحولی قابل‌توجه در رویه خرید مردم کشور ایجاد کرده است که با توجه به رشد فناوری و الزام به گذشت از عرضه و توزیع کالا به‌صورت سنتی وجود این فروشگاه‌ها را می‌توان نقطه عطفی در سوق کسب‌وکارها به سمت فروش مدرن و به‌روز دانست. اما عواقب و مشکلات احتمالی رشد قارچ گونه این فروشگاه‌ها شاید به دلیل راحتی و جذابیت‌های که برای خریداران ایجاد کرده مورد توجه قرار نگرفنه است ضمناً باید توجه کرد که افزایش بی‌رویه این نوع فروشگاه‌ها به‌خصوص در شهرستان‌های کوچک موجب اختلال درروند خرده‌فروشی و کاهش سهم اصناف از بازار شده است. اما با توجه به ضرورت حمایت از تولید که صنوف نیز بخشی از ان هستند، باید به کسانی که خرده فروش هستند نیز توجه شود.
گشایش هر فروشگاه زنجیره‌ای ممکن است کار ده‌ها صنف کوچک را به تعطیلی بکشاند و درنتیجه صدها فرصت شغلی از دست برود هرچند ایجاد اشتعال توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیرقابل‌ اغماض است، اما به‌زعم کارشناسان حوزه کسب‌وکار نکته مهم این امر در کاهش جامعه صنفی و افزایش جامعه کارگری و به همان نسبت تنزل دهک‌های متوسط به دهک‌های پایین و افزایش احتمالی شکاف طبقاتی در جامعه است که مسلماً تبعات خوبی نخواهد داشت. به رغم وجود ظرفیت ایجاد فروشگاه های بزرگ در کشور اما زمزمه حضور خارجی‌ها در صنعت فروشگاهی ایران به گوش می‌رسد تا جایی مسئولان وزارت صمت را نیز در سال تولید ، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها به واکنش واداشته است.
صنعت فروشگاهی در برزخ گذار از سنت به صنعت
علی حسین‌پور کارشناس بازار در اینباره به خبرنگار اقتصادسرآمد، گفت: سهم اندک فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان می دهد این مراکز فروش آنچنان که باید نهادینه نشده‌اند که دلیل این امر عدم اطلاع رسانی کافی و همچنین براورده نشدن همه انتظارات مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.
فروشگاه‌های زنجیره ای نمی توانند روی بازار و افزایش خرید مردم تاثیرگذار باشند
وی با بیان این مهم که  حمایت از تولید داخل در سالی که بنا به گفته رهبرانقلاب به این نام مزین شده و شاید فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بخشی از آن سهیم هستند، افزود: با توجه به تبلیغاتی که انجام می شود مردم انتظار تخفیف واقعی از فروشگاه‌های زنجیره ای دارند اما متاسفانه برخی از این واحدها کماکان نقش خرده فروشی دارند و سود فروش آن تقریبا همانند خرده فروشان است.به همین دلیل این فروشگاه‌ها نمی توانند آنطور که باید بر روی بازار و افزایش خرید مردم از این مراکز تاثیرگذار باشند.
این کارشناس بازار با اشاره به احتمال کشورهای خارجی دربخش صنعت فروشگاهی کشورمان نیزیادآور شد: تاسیس فروشگاه‌های زنجیره ای خارجی در بازار ایران، بدون اعمال ضوابط قانونی از سوی دولت مبنی بر عدم حمایت از کالای تولید داخل، می تواند به راحتی بازار کشور را در اختیار برندهای خارجی قرار دهد. ضعف حمایت‌های قانونی از تولیدکنندگان داخلی توسط دولت و عدم اعمال قوانین مبتنی بر حمایت از تولیدات داخلی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای منجر به تغییر ذائقه مصرفی مردم به  مصرف کالا های تولید خارج شده است.
پس از مسکن اینبار نوبت به ورود خارجی‌ها به صنعت فروشگاه‌ی رسید 
او می‌گوید: به طورکلی در این زمینه می‌توان گفت که تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی در بازار ایران، بدون اعمال ضوابط قانونی از سوی دولت مبنی بر عدم حمایت از کالای تولید داخل، می‌تواند به راحتی بازار کشور را در اختیار برندهای خارجی قرار دهد که این امر گذشته از عواقب سوء بر اقتصاد کشور، تبعات سیاسی را نیز به دنبال خواهد داشت. 
طبق برآورد آماری، حدود ۹ میلیون نفر شاغل در حوزه اصناف وجود دارد که با احتساب جمعیت خانوادگی آنان می‌توان گفت ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور وابسته به وضعیت شغلی اصناف هستند و با  توجه به اثرگذاری این حجم از جمعیت کل کشور در سیاست و اقتصاد تغییر وضعیت آنان نگران‌کننده است و به نظر می‌رسد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توان اقتصادی بالا در حال بلعیدن اصناف خرد به دلیل عدم توان رقابت هستند. چه رسد به اینکه قرار بر حضور بیشتر خارجی‌ها در بخش صنعت فروشگاهی ایران باشد.
نخستین فروشگاه زنجیره ای با سرمایه مستقیم خارجی از سال 2009 با افتتاح نخستین شعبه در غرب تهران آغاز به کار کرد. از آن به بعد صنعت فروشگاهی کشور وارد فاز جدید فعالیت‌های خود شد. حضور برند خارجی تاثیر بسزایی در بالا بردن سطح استاندارد های فروشگاهی در ایران داشت و باعث شد کم کم سلیقه ی مردم از خرید سنتی به سمت خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تغییر کند. تغییر سلیقه ی مردم از خرید سنتی به سمت خرید از فروشگاه های زنجیره ای، تغییر ذائقه ی آنان به خرید هدفمند بر پایه توان مالی در کمترین زمان و داشتن حق انتخاب برای مشتری، افزایش تنوع کالاها با ایجاد حس نیاز بین مشتریان، ایجاد فضای رقابتی بین تامین کنندگان، حذف واسطه ها و کاهش قیمت فروش  و ایجاد شغل پایدار به صورت گسترده با توسعه فروشگاه‌ها از جمله مهمترین تاثیرات ورود آنان به کشور بوده است.
اصولا امکان حضور برندها و توسعه در سایر کشورها نتیجه کسب تجربه و ایجاد پایه‌های اقتصادی قوی و حمایت های دولتی است که به انحاء مختلف صورت می‌گیرد تا امکان کسب موفقیت در بازارهای بین المللی با وجود رقبای قدرتمند فراهم شود.
 زمزمه حضور پررنگ فروشگاه‌های خارجی در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه