نازل‌های غیرفعال، چالش فراروی جایگاه‌داران؛« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

ردپای تحریم‌ها در جایگاه‌های سوخت

گروه نفت و انرژی - اخیراٌ گزارش‌های مردمی از مراجعه به جایگاه‌های عرضه سوخت حاکی از عدم سرویس دهی دیسپنسر(نازل)های سکوهای سوخت گیری بوده است؛ مشکلی که به نظر می‌رسد عمدتاً به دلیل خرابی قطعاتی است که طی سالیان اخیر دچار فرسودگی شده‌اند؛ این موضوع اما مشکلاتی چون تشکیل صفوف طولانی و زمان‌بر شدن روند سوخت گیری رخ داده که باعث بروز نارضایتی در میان مشتریان جایگاه‌ها شده و با توجه به کاهش مصرف سوخت در دوران کرونا فشار مضاعفی را به جایگاه داران وارد کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، به نظر می رسد مشکل از قطعه‌ای به نام «مَستِر» در سامانه‌های هوشمند سوخت جایگاه‌ها است که به دلیل کهنه و فرسوده بودن تجهیزات پیوسته دچار مشکل و منجر به اختلال روند عرضه سوخت می‌شود. گزارش‌هایی از برخی استان‌ها رسیده که حاکی از ادامه دار بودن و حتی تشدید این مشکلات است؛ علی رغم تمام تعهداتی که شرکت ملی پخش در رابطه با برطرف شدن کامل این مشکلات داده و اعلام کرده بود این مشکلات برطرف خواهند شد و ترمینال جدیدی نصب خواهد شد، این امر صورت نگرفته است. گفته می‌شود از نصب سیستم قبلی ۱۱ -۱۲سال می‌گذرد و بسیار کهنه شده است و تعداد خرابی‌های ما بسیار بیشتر از گذشته شده است. 
یکی از آفت‌های بزرگ کشور ما نداشتن یک آمار دقیق و ارائه آن است؛ ما اگر کمی صادقانه و بدور از مسائل سیاسی حاشیه‌ای و میز و مسؤولیت بیایم یک آمار درست و دقیق ارائه بدهیم شاید بشود یک راه حلی پیدا شود. اصلی‌ترین دلیل از کار افتادن نازل‌ها در سراسر کشور، مربوط به فرسودگی کامل زیر ساخت سامانه هوشمند و PTها (دستگاه‌های کارتخوان نصب بر روی پمپ‌ها) است. جایگاه دار با تمام مشکلاتش تمایل به فعال بودن تمام نازل‌هایش را دارد و فکر و ذهنش آسایش مردم است و همچنین به دلیل رضایت نداشتن مردم، از این وضع کاملا ناراضی است.
فرسودگی تجهیزت پمپ بنزین‌ها چالش جدید عرضه سوخت
محمد رشاد یکی از فعالان صنعت جایگاه داری کشورمان اما دراینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: زیان انباشته و کاهش توان مالی جایگاهداران مانع از ارتقای کیفیت خدمات توزیع سوخت می‌شود، همه ساله سوالات زیادی در مورد کیفیت خدمات جایگاه‌ها مطرح می‌شود؛ درحالیکه پاسخ این سوال ها بارها داده شده است و جایگاه سوخت مانند هر بنگاه اقتصادی اگر با کاهش درآمد روبه‌رو شود، نمی‌تواند کیفیت را بهبود بخشد یا حتی آن را حفظ  کند.
وی ادامه داد: جایگاه‌ها به دلیل فعالیت شبانه روزی هزینه‌های بسیاری متحمل می‌شوند و استهلاک تجهیزات این اماکن بالا می‌رود؛ پس می‌طلبد در جهت نوسازی اقدام شود ولی اکنون دغدغه جایگاه‌داران پوشش هزینه‌های جاریست و فشارهای مالی اجازه کار دیگری را به آنها نمی‌دهد.
هم مشکل نازل‌های نفت گاز در جایگاه‌های بین راهی 
رشاد خاطرنشان کرد: تعویض و نوسازی این کارتخوان‌ها برای دولت هزینه بسیاری دارد در نتیجه از قطعات تعمیری استفاده می‌شود. در جایگاه‌های بین راهی هم مشکل نازل‌های نفت گاز وجود دارد.
ردپای تحریم‌ها اینبار در جایگاه‌های سوخت
او عمده مشکل دیسپنسرهای سوخت را فرسوده بودن قطعات سامانه عنوان کرد و افزود: به دلیل تحریم‌های ظالمانه ما هیچ قطعه جدیدی برای جایگزین کردن نداریم و فقط قطعات خراب را توسط شرکت پشتیبان تعمیر می‌کنند و قطعه خراب تعمیرشده یک جایگاه را به جایگاه دیگر می‌فرستند اما همان جا هم این قطعه بعد از چند روز دچار خرابی می‌شود. بر اساس آمار بیش از ۳۰-۴۰ درصد از این قطعات در کمتر از یک ساعت بعد از نصب مجدد دچار خرابی می شوند! برخی از این قطعات در همان لحظه نصب توسط شرکت پشتیبان اعلام خرابی شده و بازگردانده می‌شود.
15 درصد نازل‌های سوخت غیرفعالند
وی اعلام کرد: اکنون در سراسر کشور بیش از 15 درصد نازل‌ها غیرفعال هستند و قادر به ارائه خدمات سوخت‌رسانی به مردم نیستند.
اما مسئولان این بخش از صنعت انرژی معتقد هستند، بزرگترین مشکل در این بخش اجرا نشدن مصوبه 31.4 متمم بودجه سال 1392 بعد از گذشت حدود دوسال است. بر اساس این مصوبه مجلس، باید کارمزد جایگاه‌های عرضه سوخت اختصاصی بر اساس حق‌العمل‌کاری پرداخت شود؛ البته تعیین درصد کارمزد مورد نظر با تصمیم شورای عالی اقتصاد تعیین می‌شود.گفته شده، از 6 سال پیش پیشنهاد تشکیل شرکت‌های با حضور جایگاه‌داران خرد به وزارت نفت داده شد تا روند عرضه سوخت به بخش  خصوصی واگذار شود و در عین حال شرکت ملی پخش به عنوان ناظر بر این روند عمل کنند؛ در حالی که این موضوع مغایر با قانون نیست و برخی از مدیران نیز در گذشته با آن موفق بودند اما عزمی برای شکل‌گیری این شرکت‌ها در وزارت نفت وجود ندارد.
در دو سال اخیر با خرابی‌های مداوم قطعات سامانه هوشمند مواجه بوده‌ایم که شرایط را برای خدمات مناسب توزیع در جایگاه‌ها سخت کرده است و علی‌رغم تلاش‌ها برای پشتیبانی و نگهداری از این قطعات با خرابی‌های پی در پی روبرو هستیم که دلیل اصلی آن مستهلک شدن قطعات است. جایگاه‌های سوخت نمی‌توانند برای تعمیرات یا جایگزینی قطعات اقدام کنند و متاسفانه پروسه بسیار طولانی برای این موارد وجود دارد که موجب شده است دوراندیشی نشود و امروز که با مشکلات زیادی مواجه هستیم مسئولان نتوانند ابتکار عمل را برای نوسازی به دست بگیرند.
 ردپای تحریم‌ها در جایگاه‌های سوخت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه