بررسی « اقتصاد سرآمد» از افق پیش روی مسکن ۱۴۰۱ در ایران

ابهامات در چشم‌انداز بازار مسکن سال آینده

گروه راه و مسکن - افق مسکن در سال آینده برای بسیاری از فعالان و کارشناسان در هاله‌ای از ابهام است و کاهش انتظارات تورمی به دلیل اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای و ثبات بازار ارز در آرامش بازار مسکن تاثیرگذار بوده و برخی افراد منتظر افت قیمت مسکن هستند، اما اگرچه قیمت خانه در یک سال گذشته افزایش محسوسی نداشته، با کاهش نیز مواجه نشده است. از طرف دیگر رشد تا ۵۰ درصدی قیمت ساخت می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش قیمت خانه عمل کند، قیمت مسکن در شهر تهران از میانگین ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع شروع می‌شود و تا ۷۰ میلیون تومان می‌رسد. البته در آگهی‌ها نرخ‌های پایین‌تر از متری ۱۵ میلیون تومان اغلب در جنوب تهران و بالاتر از متری ۷۰ میلیون تومان غالبا در شمال پایتخت دیده می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، اگرچه قیمت مسکن در چهار سال اخیر رشد سنگینی داشته و همین مساله به رکود معاملات، بخصوص در سال گذشته انجامید، از شش ماهه دوم سال جاری تا حدودی بازار خرید و فروش گرم شده است؛ به طوری که در ماه‌های آذر و دی ۱۴۰۰ به ترتیب ۹۷۷۲ و ۹۸۱۶ معامله مسکن در شهر تهران منعقد شده که به ترتیب ۲۸۲ و ۱۷۹ درصد افزایش را در مقایسه با ماه‌های آذر و دی سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.
از سوی دیگر گزارش‎ها نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت مسکن به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در تهران به تدریج ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۱.۱ درصد بوده و رشد سالیانه آن به ۲۰ درصد رسیده است؛ در حالی که نرخ افزایش سالیانه قیمت در ماه‌های دی سه سال گذشته به ترتیب ۹۱، ۴۱ و ۹۹ درصد بود.
افق پیش روی مسکن در سال ۱۴۰۱
محمدباقر امینی کارشناس ارشد مسکن دراینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بررسی‌ها از علت رونق نسبی بازار مسکن به عواملی همچون ثبات بازار‌های موازی، تثبیت قیمت طلا و ارز در یک محدوده مشخص، ریزش بورس و نگاه به مسکن به عنوان یک دارایی امن در برابر تورم می‌رسد.
چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده با ابهاماتی مواجه است
وی ادامه داد: این در حالی است که به دلیل انجام مذاکرات هسته‌ای، چشم‌انداز بازار مسکن  در سال آینده با ابهاماتی مواجه شده و احتمال می‌رود با انجام توافق هسته‌ای قیمت خانه تا حدودی کاهش پیدا کند. اما قیمت ساخت که انبوه‌سازان رشد آن را طی یک سال گذشته حدود ۵۰ درصد عنوان می‌کنند می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش قیمت خانه عمل کند.
طی ۳۰ سال گذشته بازار مسکن یکی از کم‌ریسک‌ترین بازار‌ها بوده است
کارشناس ارشد مسکن با بیان این مطلب که افزایش نرخ دستمزد و مصالح، حتی بر روی قیمت واحد‌های نهضت ملی مسکن نیز تاثیرگذار بوده است و ناگفته پیداست در سال جدید هم این موضوع ادامه دار خواهد بود، افزود: طی ۳۰ سال گذشته بازار مسکن یکی از کم‌ریسک‌ترین بازار‌ها بوده و به همین دلیل زمانی که ریسک بازار‌های دیگر در پی نوسانات اقتصادی افزایش پیدا می‌کند، تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن بالا می‌رود.
در یک سال گذشته تورم بازار مسکن تقریبا صفر بوده است
درباره پیش‌بینی آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: اگر ثبات بازار‌های موازی مسکن که هم اکنون وجود دارد ادامه پیدا کند، مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و از طرف دیگر دولت بتواند طرح احداث چهار میلیون مسکن در چهار سال آینده را به نتیجه برساند شاهد آرامش بازار مسکن خواهیم بود و نگرانی بابت رشد قیمت وجود ندارد. کما اینکه در یک سال گذشته تورم بازار مسکن تقریبا صفر بوده و پیش‌بینی ما این است که در سال آینده ثبات نسبی این بازار ادامه پیدا کند.او با پیش‌بینی تداوم رکود بازار مسکن در سال ۱۴۰۱، گفت: تا وقتی در بخش‌های غیرواقعی اقتصاد اتفاقی روی ندهد، در بخش‌های واقعی از جمله مسکن اتفاق مثبتی صورت نمی‌گیرد.استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به کسری 300 هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال آینده کل کشور، اضافه کرد:در حالی ارقام بودجه اضافه شده که در مقابل درآمدهای ناشی از فروش نفت، مالیات و... تغییرات اساسی نکرده است.در زمان حاضر بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی، شاخص‌های پولی و مدنظر قرار دادن این موضوع که تورم در کشور عدد بالایی است باعث شده در اقتصاد کسب و کار آنچنانی نباشد  صادرات و واردات کشور در شرایط نااطمینانی قرار دارد. ظاهر قضیه این است که به دلیل قیمت بالای مسکن توان خرید مردم به شدت کاهش یافته و آنها نمی‌توانند وارد بازار شوند.با توجه به تحلیل های صورت گرفته و به گفته کارشناسان بازار مسکن، طی ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا ۱۸۰ برابر شده در حالی که مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است که نشان می‌دهدبازار مسکن دارای پتانسیل و ظرفیت بالایی بوده و می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. با این حال شاهد رکود در بازار مسکن هستییم که و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضا و همچنین کاهش توان و قدرت خرید مردم می باشد. به طوری که در بازار مسکن با کسری پنج میلیون واحد روبرو هستیم که تاثیر آن را بر بازار و قیمت مسکن به وضوح دیده می شود. قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد که تغییرات آن ها تاثیر مستقیمی بر قیمت مسکن داشته و شاهد نوسانات بازار تحت تاثیر این عوامل در طول زمان هستیم. قیمت مسکن در سال 1401 تحت تاثیر تحولات سیاسی، تغییرات نرخ ارز، قیمت مصالح ساختمانی، طرح های دولت و موفقیت اجرای آن ها و همچنین بودجه سال 1401 خواهد بود. به طوری که انتظار می رود با افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت مسکن نیز با افزایش همراه باشد. در کنار این موضوع افزایش نرخ ارز می توانند بخش تقاضا را با افزایش همراه کند که تحت تاثیر آن افزایش نرخ مسکن را نیز خواهیم داشت. با افزایش تقاضا در بازار به طور معمول افزایشی هر چند جزئی را شاهد هستیم که می تواند نوساناتی را در مقاطع مختلف به بازار وارد کند.  
 ابهامات در چشم‌انداز بازار مسکن سال آینده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه