خاتمی،نماینده مجلس یازدهم به «اقتصاد سرآمد» می گوید: رهبری در انتخاب شعار سال خیلی ظریف عمل کردند

جهش تولید بدون هموار کردن راه، تحقق نمی یابد

گروه مانع زدایی از تولید - محمد آیتی - سال‌ها یکی پس از دیگری می‌گذرد و زمانی که در پایان سال پای حرف مردم می‌نشینیم یک جمله می‌شنویم «کاش پارسال بود». این جمله، خلاصه وضعیت اقتصادی کشور در سال‌های اخیر است. مردم روز به روز قناعت می‌کنند تا شاید به لطف و مدد اراده و ابتکار عمل مسئولان، وضع اقتصادی مملکت و معیشت آن‌ها بهتر از گذشته شود، اما نه تنها اوضاع، روند بهتری به خود نمی‌گیرد که با شیب تند، وضع بدتر هم می‌شود.
اگر دیوار اعتماد فرو بریزد، حتماً کار سخت‌تر
 از گذشته خواهد شد
یکی از مسائل نگران‌کننده که ضرورت دارد، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام به آن توجه کنند، جلب اعتماد مردم است. اگر دیوار اعتماد فرو بریزد، حتماً کار سخت‌تر از گذشته خواهد شد.
اینکه چرا کار اقتصاد به چالش خورده و راهکار برون‌رفت از این وضعیت چیست، موضوعی بود که در گفت‌وگو با سیدمرتضی خاتمی، نماینده ماه‌نشان مطرح کردیم.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: یقیناً شعار سال «تولید؛ مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها» آن‌طور که باید و شاید محقق نشد و اگر ادعا کنیم که این اتفاق افتاده، سخن درست و دقیقی نگفتیم.
در برخی حوزه‌های اقتصادی نه تنها پیشرفت نبوده 
که درجا هم زدیم
وی افزود: ما در برخی زمینه‌ها نه تنها شاهد جهش و پیشرفت نبودیم که حتی درجا هم زدیم و حقیقتاً این موضوع جای نگرانی دارد.
خاتمی تصریح کرد: در بعضی حوزه‌های علوم و فنون، اتفاقات خوبی برای کشور افتاد و جای تحسین دارد. به طور مثال، در بحث مقابله با کرونا، ما هم به دستاوردهای خوبی در اکتشاف رسیدیم و هم در اجرا و واکسیناسیون عمومی و جلوگیری از به وجود آمدن وضعی وخیم‌تر، کار شایسته‌ای رخ داد. همین که از بروز بیشتر این بحران جلوگیری شد، فضایی مهیا گردید که گشایش‌هایی در حوزه اقتصادی رخ دهد. از سوی دیگر، تحولات خوبی در حوزه‌ شرکت‌های دانش بنیان به وقوع پیوسته که باعث دلگرمی و امید به آینده بهتر است. ما حتماً و باید قدر نخبگان و جوانان را بدانیم تا شرایط اداره کشور به سمت و سویی برود که رفاه نسبی ایجاد شود.
این عضو مجمع نمایندگان استان زنجان اظهار داشت: اکنون فرصت خوبی است که آسیب شناسی کنیم که چرا شعارهای سال، آ‌ن‌طور که شایسته است به واقعیت تبدیل نمی‌شود؟ متاسفانه، این بررسی‌ها و واکاوی‌ها کمتر اتفاق می‌افتد در حالی که راه پیشرفت از شناخت مشکل می‌گذرد.
رهبر معظم انقلاب، در انتخاب شعار سال خیلی
ظریف عمل کردند
نماینده مردم ماه‌نشان در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب، در انتخاب شعار سال خیلی ظریف عمل کردند، یعنی بعد از واژه «تولید» واژه‌های «مانع‌زادیی» و «پشتیبانی» را آوردند. جهش تولید بدون هموار کردن راه و حمایت‌ها، خیلی امکان تحقق ندارد.
وی یادآور شد: در بحث مانع‌زدایی‌ها، ما با یکسری موانع قانونی که البته زیاد هم نیستند، مواجهیم؛ پس ضرورت دارد که در این بخش، مجلس به عنوان کانون قانون‌گذاری در کشور ورود پیدا کند تا کارها در حوزه اقتصاد و مخصوصاً تولید، نظم و نسق بگیرد.
خاتمی در ادامه به خبرنگار اقتصاد سرآمد، افزود: موانع دیگر که بسیار هم در کشور ما جدی است، مسائل مربوط به «بوروکراسی»های پیچیده است. این دست موضوعات، کار اداری را مختل و البته کُند کرده است. همین سیستم باعث مانع از اجرای قانون شده و نمی‌گذارد کارها روان و با سرعت دنبال شود. اگر بناست شعارهای اقتصادی به وقوع بپیوندد حتماً باید سیستم اداری کشور را آسان و روان کنیم، چون پیچیدگی امور، هم رمق تولیدکننده را می‌گیرد و هم، روندی ضدتوسعه هست.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: پشتیبانی هم موضوع مهم و تاثیرگذاری است. هر تولیدکننده و هر سرمایه‌گذاری باید توسط سیستم دولتی، حمایت شود. یعنی موفقیت اقتصادی در گرو حضور بخش خصوصی قوی و دولتی کارآمد است. گاهی پشتیبانی‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد که یک دلیل آن، نبودن اعتبارات است. از سوی دیگر، برخی حمایت‌ها جدی و به موقع انجام نمی‌شود که یکی از ریشه‌های آن، جزیره‌ای عمل کردن ادارات است.
حمایت از تولید در میدان عمل نیازمند خردجمعی
 و کار مداوم است
وی در پایان به اقتصاد سرآمد خاطرنشان کرد: ما خواستار ایجاد پنجره واحد هستیم تا به لطف این امکان، کسب و کارها، روی ریل درست خود بیفتد. ما باید راه حل ارائه دهیم و مرتب در ادامه مسیر، ضعف کارها را دربیاوریم. حمایت از تولید به حرف راحت است، ولی در میدان عمل نیاز به خردجمعی و کار مداوم دارد. ایجاد پنجره واحد، می‌توانست چرخ اقتصاد را سرعت ببخشد که متاسفانه این طور نشد و امیدوارم به زودی این اراده از سوی دولت شکل بگیرد.
 جهش تولید بدون هموار کردن راه، تحقق نمی یابد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه