انحراف اساسی در ارزش گذاری پالایشگاه کرمانشاه،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

زخم واگذاری شرکت پالایش کرمانشاه سرباز کرد

گروه نفت و انرژی - پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه که سال ۹۵ در قالب یک مزایده انجام شده و شرکتی که چند هزار میلیارد تومان ازش داشته را ۲۱۰ میلیارد تومان فروختند، فردا در مرحله صدور رأی هیئت داوری است.  ماجرای پرسروصدا و قدیمی واگذاری پالایشگاه کرمانشاه در سال 95 که درگیر تخلفات متعدد از نحوه قیمت‌گذاری تا اهلیت خریدار و دیگر مسائل بوده، ظاهراً در مرحله صدور رأی هیئت داوری قرار دارد.به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از مهم‌ترین ابهامات این واگذاری نحوه قیمت‌گذاری است که منتقدین و مراجع کارشناسی و قضایی معتقدند این پالایشگاه به قیمت خیلی ارزان فروخته شده و ارزش روز دارایی‌های این پالایشگاه به مراتب بالاتر از رقم فروخته‌شده بوده است. 40 درصد سهام پالایشگاه کرمانشاه در سال 88 در سبد سهام عدالت قرار گرفت و مقرر شده بود که از آن سال به بعد مابقی سهام این شرکت در بورس معامله شود که تا سال 92 اقداماتی در این خصوص انجام شد ولی با تغییرات مدیریتی در سازمان خصوصی‌سازی در این سال، اقدامات مربوط به فروش بورسی متوقف شد تا جایی که این شرکت سال 93 از فرابورس اخراج شد.از طرفی هیئت وزیران در سال 90 مصوب کرده بود که 55 درصد سهام این پالایشگاه در قالب رد دیون به بانک‌ها واگذار شود ولی باز هم سازمان خصوصی‌سازی در سال 93 این واگذاری را غیرقطعی اعلام کرد. این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی، ارزش روز خالص دارایی‌های شرکت در سال 93 بیش از 616 میلیارد تومان بوده است، و در سال 95 که مزایده انجام شد، ارزش روز خالص دارایی‌های این شرکت به 1325 میلیارد تومان افزایش یافته بود. اینکه ارزش این پالایشگاه از هزار میلیارد تومان به 220 میلیارد تومان کاهش یافته است سؤالی است که باید پاسخ داده شود. اصولاً قیمت‌ها بین 5 تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کنند، نه به این میزان! شاید گفته شود بدهی‌های این شرکت ملاک قرار گرفته باشد که اگر هم این‌طور باشد باید اعلام شود و فرمول کاهش ارزش این پالایشگاه مشخص شود.
زخم واگذاری شرکت پالایش کرمانشاه سرباز کرد
میثم ابراهیمی پژوهشگر صنعت نفت در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: موضوع واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه، مثل دیگر شرکت‌ها در برخی موارد چالشی شده است. حتماً باید در برآیند تمام شرکت‌هایی که واگذاری آنها به ترتیب فسخ شده یا در فرآیند فسخ شدن قرارداد هستند، یک بازنگری کلی صورت بگیرد.
خصوصی‌سازی پالایشگاه کرمانشاه، به دلیل مشکلات ارزش‌گذاری دارایی‌‌ها لغو شود
وی ادامه داد: خصوصی‌سازی پالایشگاه کرمانشاه، به دلیل مشکلات ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت پالایش نفت کرمانشاه، در حال حاضر در دست بررسی هیئت داوری است. بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی، ارزش روز خالص دارایی‌های شرکت در سال 93 بیش از 616 میلیارد تومان بوده است، و در سال 95 که مزایده انجام شد، ارزش روز خالص دارایی‌های این شرکت به 1325 میلیارد تومان افزایش یافته بود.
انحراف اساسی در ارزش گذاری
 پالایشگاه کرمانشاه
به گفته ابراهیمی، ارزیابی قیمت بنگاه‌ها برای واگذاری به بخش خصوصی، بر اساس روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که شامل ارزش روز خالص دارایی‌ها، ارزش بازدهی، ارزش ویژه دفتری و ارزش اسمی می‌شود. قیمت پایه هر سهم پالایشگاه نفت کرمانشاه (در آبان 95) بر اساس ارزش خالص دارایی‌ها، 4200 تومان و ارزش بازدهی آن، صفر بوده و در نهایت تصمیم بر این می‌شود که قیمت پایه هر سهم این مجموعه برای واگذاری 2 هزار تومان تعیین شود.
منتقد نکته مهم این‌که پالایشگاه کرمانشاه تا سال 92 یک شرکت سودده بوده و در این سال سود انباشته شرکت بیش از 660 میلیارد ریال بوده است، ولی با اقداماتی که سازمان خصوصی‌سازی از سال 93 در قبال واگذاری این شرکت انجام داد، زیان انباشته این شرکت قبل از مزایده سال 95 شرکت به 659 میلیارد ریال رسید که البته برخی منتقدان معتقدند، تبدیل سود به زیان، آن‌هم قبل از واگذاری به شیوه مزایده، طبیعی نیست و زمینه‌سازی برای ارزان‌فروشی شرکت است.
سازمان خصوصی‌سازی در سال 95 پس از عرضه‌های بلوکی این شرکت در بازار سوم فرابورس که متقاضی نداشت، در تاریخ 20 دی‌ماه سال 95 به صورت مزایده اقدام به عرضه 60 درصد سهام پالایشگاه کرمانشاه کرد که شرکت پخش «تجارت‌گستر بیستون» که در صنعت لبنیات فعالیت می‌کرد، برنده این مزایده اعلام شد و با قیمت 210 میلیارد تومان این پالایشگاه را تصاحب کرد. اما این قیمت به شدت مورد نقد قرار گرفت و باید ملغی اعلام شود.
درست چهار سال از واگذاری «پالایشگاه کرمانشاه» می‌گذرد اما انتقادها به این واگذاری هنوز فروکش نکرده و به همین دلیل است که رییس دستگاه قضا، سازمان بازرسی را مامور رسیدگی به آن کرده است؛ اکنون رییس دادگستری کرمانشاه از تعیین تکلیف این خبر می‌دهد. قدیمی ترین پالایشگاه کشور بعد از پالایشگاه آبادان، ۲۰ دی ۱۳۹۵ در یک مزایده واگذار شد؛ مزایده‌ای که بلوک حدود ۶۰ درصدی سهام «شرکت پالایش نفت کرمانشاه»  را نصیب یک شرکت خصوصی کرد.سند پالایشگاه ۹۲ هکتاری کرمانشاه به نام «شرکت پخش تجارت گستر بیستون» خورد که تا پیش از آن در زمینه لبنیات فعالیت می کرد.قیمت پایه سازمان خصوصی سازی برای شرکت پالایش نفت کرمانشاه، ۱۷۹ میلیارد تومان بود اما شرکت لبنیات بیستون برای تصاحب آن «۲۱۰ میلیارد تومان» پیشنهاد کرد و برنده مزایده شد. خریدار خوش‌شانس، شرایط خوبی هم برای پرداخت بهای پالایشگاه داشت؛ او فقط ۱۰ درصد قیمت را به صورت نقدی پرداخت کرد. پس از ۲ سال تنفس، هشت سال دیگر وقت دارد تا بقیه پول را در اقساط ۶ ماهه تسویه کند. یعنی طی چهار سال گذشته کمتر از یک سوم قیمت را به دولت پرداخت کرده و هنوز دو سوم مبلغ باقی مانده است. 
شاید مهمترین دلیل زبانه کشیدن مجدد آتش انتقادات از زیرخاکستر واگذاری پالایشگاه، دستگیری رییس سابق سازمان خصوصی‌سازی بود؛ «میرعلی‌اشرف پوری حسینی» در ۲۳ مرداد ۹۸ بازداشت و به انجام تخلف در جریان واگذاری شرکت های دولتی متهم شد.یک ماه بعد، رییس دستگاه قضا دستور بررسی دقیق واگذاری پالایشگاه کرمانشاه توسط سازمان بازرسی را داد و اکنون خبرها از سفر قریب الوقوع رییس قوه قضاییه به استان کرمانشاه حکایت دارد؛ سفری که به گفته رییس کل دادگستری کرمانشاه سرنوشت واگذاری پالایشگاه را مشخص می کند. اکنون باید دید آینده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه چگونه رقم می خورد؛ برگشت این شرکت گرانقیمت به بیت‌المال یا دادن آن به برنده مزایده؟
زخم واگذاری شرکت پالایش کرمانشاه سرباز کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه