خشکسالی بی‌سابقه در ۵۰ سال اخیر؛ محدودیت‌های منابع آبی داریم

نسبت به مدیریت مصرف آب بی توجهیم

گروه انرژی - اعظم زندیه - سدهای تأمین آب تهران جمعاً حدود ۳۰۰میلیون مترمکعب آب دارند و اگر میزان تبخیر و کاهش نزولات جوی را در نظر بگیریم, قطعاً در تابستان مشکلات عدیده‌ای را برای تأمین آب شرب تهران خواهیم داشت. از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر امسال) تاکنون بیش از ۹۰ میلی متر بارندگی در حوزه عملکردی استان تهران ثبت شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد. مشکل کم آبی در استان تهران همچنان ادامه دارد، حجم آب سد امیرکبیر تا روز ۲۲ بهمن ماه حدود ۳۷ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۹۲ میلیون مترمکعب بوده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، کاهش باران و افزایش دمای این روزهای تهران، وضعیت آب این کلاتشهر را وارد مرحله نارنجی و هشدار کرده است و امید می‌رود تا با مدیریت مصرف به داد تب و تاب کم آبی برسیم. حال وخیم این روزهای منابع آبی و آمارهایی از کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه از یک سو و افزایش دما از سوی دیگر وضعیت منابع آبی تهران را با بحران روبرو کرده است. بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای استان تهران طبق بررسی مجموع بارندگی در ۹ ماه سپری شده از سال آبی جاری، با کاهش بیش از ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته روبرو هستیم.
همچنین طبق آمار میزان ذخایر آب های سطحی استان تهران از ۹۰ درصد به ۵۳ درصد کاهش یافته است. سرانه آب هر تهرانی در حالی حدود ۳۵۰ متر مکعب است که این رقم در کشور یک هزار و ۶۰۰ متر مکعب است و بر این اساس سرانه آب در تهران حدود یک پنجم متوسط کشور است. این آمارها از اختصاص آب به هر تهرانی خبر می دهد در حالی که بر اساس آمار موجود هر تهرانی به طور متوسط ۲۴۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند در حالی‌که متوسط کشوری این عدد تنها ۲۰۰ لیتر در شبانه روز آب است.
آیا تهران با بحران آب مواجه است
محمد قانع کارشناس و فعال محیط‌‌ زیست اما در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بارندگی‌‌‌هایی که از اول آبان‌‌‌ماه اتفاق افتاد، شرایط را تا حدودی بهتر کرده است، طی این مدت حدود ۷/ ۲۴میلی‌متر بارش را در تهران تجربه کردیم که در طول امسال نسبت به متوسط بلندمدت شرایط را بهبود بخشیده است.
کم‌‌‌آبی، کسری مخازن و کاهش ورودی آب به سدهای تهران
او با اشاره به اثر بارندگی‌‌‌های اخیر در بحران آب تهران، اظهار کرد: هرچند وضعیت تا حدودی نرمال شده است، اما همچنان شرایط کم‌‌‌آبی، کسری مخازن و کاهش ورودی آب به سدهای تهران حاکم است.وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون ورودی مخازن سدها با کاهش ۳۵درصدی مواجه است، گفت: کل اثر مثبتی که این میزان بارش‌‌‌ها در حوضه آبریز سدها و محدوده عملکرد استان گذاشته، کمتر از ۴میلیون مترمکعب بوده است.
آب شرب تهران بسیار اندک است
قانع تصریح کرد: تأثیر بارندگی‌های اخیر بر افزایش ذخیره آب سدهای تأمین کننده آب شرب تهران را بسیار اندک است و با وجود بارندگی‌های مناسبی که در روزهای گذشته شاهد بودیم اما ورودی آب به سدها همچنان شرایط خوبی نداشته و با کاهش ۳۶ درصدی در این بخش از ابتدای سال آبی در مقایسه با سال گذشته مواجه هستیم. چرا که بخشی از بارندگی‌های اخیر در روزهای گذشته در ارتفاعات به صورت برف بوده و رواناب کمی را شاهد بودیم.
از خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر
 سخن می گوییم
وی با بیان اینکه متاسفانه شرایطی که امسال به واسطه کاهش ورودی‌ها اتفاق افتاد موجب شد که در بعضی از سدها انتهای شهریور ماه به آستانه و بعضاً به کمتر از حجم استراتژیک تعیین شده برسیم، گفت: رویکرد و برنامه ریزی که اکنون وجود دارد این است که کسری‌ها و کاهش مخازن را با همراهی مشترکان و تعاملی که با شرکت آب و فاضلاب استان هست  به نوعی جبران و برنامه ریزی که از قبل وجود داشت برای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را اجرایی شود. باتوجه به وضعیت مخازن، شرایط متاسفانه خیلی خوب و نرمال نیست چراکه کاهش ۳۱۴ میلیون متر مکعب ذخایر آبی یک عدد معناداری است و امیدواریم با همین منابع آب محدود یک تأمین آب مطمئن را داشته باشیم.
کاهش ذخیره آبی ۳۱۴ میلیون متر مکعبی در شروع سال آبی، اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه بارش های پاییز زیر نرمال خواهد بود و وضعیت بارش ها گویای وضعیت بحرانی در تهران است و این هشدار را می دهد که شرایط منابع آبی استان پایدار و نرمال نیست ولی با این حال در شرکت آب منطقه ای تهران با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط به خصوص شرکت آب و فاضلاب استان تهران امید می‌رود با استفاده از کلیه ظرفیت‌های موجود و البته با همراهی و همکاری بیش از پیش شهروندان تأمین آب مطمئن و پایداری را داشته باشد.
زمانی که از خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر سخن می گوییم یعنی باید مدیریت مصرف و توجه به محدودیت‌های منابع آبی چندین برابر افزایش یابد چراکه اوضاع  از آنچه که گمان می‌شود بحرانی‌تر است و اگر از اکنون راه علاجی چاره نشود، در آینده مشکلات زیادی گریبان گیر ما خواهد شد.
 نسبت به مدیریت مصرف آب بی توجهیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه