ادامه کار برای قنادان بسیار سخت خواهد بود، « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

درهم شکستن بی صدای صنعت قنادی

گروه مانع زدایی از تولید - قنادی‌یکی از مشاغلی است که در سال های اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده است. پس از شیوع کرونا در کشور صاحبان مشاغل با کساد و مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند. طبق محدودیت‌ها اصنافی که نیازهای اولیه شهروندان را تأمین می کردند، اجازه فعالیت نامحدود داشتند و باقی اصناف مجبور به تعطیلی موقت بودند. در این میان قنادان جزو مشاغلی بودند که شامل تعطیلی‌ها نشدند. از سوی دیگر مردم نیز تمایلی به خرید شیرینی در آن روزها نداشتند. امروز همچنان کرونا در کشور جولان می دهد. دیگر نه حساسیتی بین مسئولین برای محدود کردن مشاغل وجود دارد و نه مردم مانند سال گذشته از خرید اقلام خوراکی هراس دارند. در حال حاضر مشکل بزرگ قنادی ها، بی ثباتی قیمت مواد اولیه و از سوی دیگر کمبود روغن تخصصی قنادی ها است.
به گزارش اقتصادسرآمد، قنادی ها هنوز موفق به جبران خسارات ناشی از دوران کرونا نشده که با کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت مواد اولیه نیز مواجه شده اند. این در حالی است که مشکلات اقتصادی در شرایط کنونی هم مزید بر علت شده و فشار مضاعف را بر این صنف وارد کرده است. قنادی‌ها سهمیه دولتی آرد ندارند. ما آرد را آزاد تهیه می کنیم. برخی از قنادان آرد را از سامانه خریداری می کردند، اما کیفیت آرد سامانه جوابگوی کار ما نبود و مجبور بودیم برای تولید شیرینی کره ای از بیرون آرد آزاد تهیه کنند. آرد موجود در سامانه از نظر کیفیت بسیار ضعیف است. آردی که قنادان استفاده می کنند  باید بهترین آرد با گلوتن بالا باشد. 
به رغم افزايش قيمت مواد اوليه، دستمزد كارگران و ساير هزينه ها الان نزديك به دو سال است كه قيمت شيريني افزايش نيافته است و علت آن نيز به درستي مشخص نيست. هر سال قيمت شيريني با توجه به تورم سالانه كارشناسي شده و نرخ مورد نظر به كميسيون نرخ گذاري مجمع صنفي ارجاع مي شود. اتحاديه صنف قنادان سالي يكبار پس از آناليزهاي صورت گرفته نرخ جديد مي گرفتند اما اكنون قريب به دو سال است كه اين روند مسكوت مانده و پيگيري نمي شود. بنابراين تاكنون قنادان با قيمت هاي مصوب سال 93 توليدات خود را به فروش رسانده‌اند.
درهم شکستن بی صدای صنعت قنادی 
کامران طیرانی کارشناس صنعت قنادی و شیرینی پزی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: شیرینی فروشی‌های سطح کشور به دلیل تعطیلی تالار‌های عروسی و عزا مانند گذشته رونق ندارند و مشتری‌هایی نیز که به‌صورت موردی به قنادی‌ها مراجعه می‌کنند از قیمت‌های لجام‌گسیخته شکایت دارند.
زمزمه‌های افزایش قیمت انواع شیرینی شنیده می‌شود
وی ادامه داد: قنادان و شیرینی‌پزان مدتی است که با مشکل تامین روغن‌های مخصوص خود مواجه شده و این روغن‌ها که ماده اولیه تهیه شیرینی محسوب می‌شوند به‌سختی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث شده که زمزمه‌های افزایش قیمت انواع شیرینی شنیده شود.
ادامه کار با این شیوه برای قنادان بسیار سخت خواهد بود
کارشناس صنعت قنادی با تقاضای کمک از دولت برای بهبود شرایط، یادآور شد: البته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صنف ما علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به افزایش قیمت شیرینی ندارد؛ به همین جهت درخصوص عدم‌ثبات قیمت مواداولیه با اتاق اصناف و سازمان صمت مکاتباتی شد. 
دولت باید مواداولیه را در اختیار قنادان  قرار دهد و در این زمینه تصمیم‌گیری کند، در غیر این‌صورت ادامه کار با این شیوه برای قنادان بسیار سخت خواهد
 بود.‌
آثار حذف ارز 4200 تومانی در صنف قنادی‌ها
طیرانی درخصوص آثار حذف ارز 4200 تومانی در صنف قنادی‌ها نیز، گفت: حذف ارز 4200 تومانی در کار ما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر با ارز 4200 تومانی آرد را کیسه ای 400 تومان می خریم. اگر بخواهیم همین آرد را با دلار 30 هزار تومانی خریداری کنیم، قیمت آرد تا 5 برابر افزایش پیدا خواهد کرد.با حذف ارز 4200 تومانی مشکلات عدیده ای برای ما پیش خواهد آمد. اگر برنامه مدون و درستی از سوی دولت وجود نداشته باشد باعث تورم شدید خواهد شد. روغنی که امروز با ارز 4200 تومانی، 170 هزار تومان می خریم، با قیمت دلار 30 هزار تومانی حداقل 5 برابر خواهد شد.
 مشکل جدی قنادان را تهدید می‌کند
رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درخصوص مشکلات این صنف ضمن بیان این که تنها صنف ما مشکل ندارند، بلکه در حال حاضر همه اصناف با مشکل مواجه شده اند،افزود: بیشترین دغدغه ای که در حال حاضر وجود دارد تهیه مواد اولیه از قبیل روغن و شکر است. روغن تخصصی قنادی حتی با قیمت های چند برابری هم پیدا نمی شود و کمیاب شده است.
او از تداخل صنفی به عنوان یکی دیگر از مشکلات قنادان نام برد و گفت: فعالیت این واحدها با قنادان تداخل داشته است و رسته‌های شغلی در قانون نظام صنفی برای همه صنوف شفاف شده است اما متاسفانه بسیاری از مشاغل رعایت نمی‌کنند.
هنوز اثرات شوک حضور آن در کشور باقی است و بسیاری از اصناف هنوز نتوانسته‌اند مانند گذشته روی پای خود بایستند و سودآوری پیش از دوران کرونا را تجربه کنند.در میان اصناف آسیب‌دیده از کرونا، برخی از صنف‌ها دچار زیان‌ها و مشکلات بیشتری شدند که این مشکلات تا همین امروز نیز ادامه داشته است. یکی از این اصناف صنف شیرینی است که علاوه بر مشکلات تمام اصناف دیگر، هنوز با کسادی بازار جشن‌ها و شادی‌های خانوادگی و دسته‌جمعی مواجه است و روزهای تلخی را در حوزه کسب‌وکار تجربه می‌کند. مردم تا حدی می‌توانند افزایش نرخ کالایی مثل شیرینی و کیک را که جزو کالاهای اساسی خانوار نیز محسوب نمی‌شود، تحمل کنند و اگر این افزایش نرخ بیش از توان مالی و انتظار آنها باشد، این کالا را از سبد خانوار حذف می‌کنند؛ بنابراین شیرینی‌فروشی‌ها ناچارند باوجود افزایش نرخ مواد اولیه و ملزومات، با کاهش سود خود، از افزایش بیش از حد نرخ نهایی این کالا جلوگیری کنند.
درهم شکستن بی صدای صنعت قنادی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه