عضو کمیسیون اقتصادی

تحقق رشد ۸ درصدی در اقتصاد در گرو تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری

رشد تولید ناخالص ملی و بهبود وضعیت زیرساخت‌ها، بهره‌وری بیشتر و رشد ۶ تا ۸ درصدی اقتصادی را ممکن می‌سازد.
به گزارش اقتصادسرآمد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به نظر می‌رسد رشد اقتصادی ۸ درصدی که دولت در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی کرده کمی غیرواقعی است به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی را برای سال آینده یا سال‌های بعد از آن داشت.
محمد باقری بنایی افزود: با توجه به واقعیت‌ها و شرایط حاکم بر جامعه، اگر بتوان از رشد اقتصادی منفی خارج و به سمت مثبت حرکت کرد، کار بسیار بزرگی انجام می‌شود، اما با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی جامعه، جوابگو نیست.به گفته این نماینده مجلس؛ رشد ۲ تا ۳ درصدی اگر در کشور آغاز شود یک گام رو به جلو است اما با وضعیت زیرساخت‌ها، مشکلات بین المللی و نبود بهره‌وری، این رشد یکباره ایجاد نشده و باید به مرور حاصل شود. در طول یک سال رشد اقتصادی ۸ درصدی ممکن نیست.باقری با تاکید بر اینکه انتظارات مردم هم باید در نظر گرفته شود، ادامه داد: نباید توقع رشد اقتصادی ۸ درصدی، افزایش درآمد سرانه و بهتر شدن وضع معیشتی مردم را داشته باشیم و این نظر کاملاً غیر واقع بینانه است. اگر تولید ناخالص ملی رشد داشته باشد و وضعیت زیرساخت‌های کشور بهبود یافته و بهره‌وری ایجاد شود، رشد ۶ تا ۸ درصدی هم ممکن خواهد بود.
این عضو کمیسیون مجلس گفت: متاسفانه طبق پیش‌بینی‌های برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی ۸ درصدی با توجه به تورم و ظرفیت کشور در سرمایه‌گذاری، فن آوری و بهره‌وری دور از انتظار است.وی با اشاره به اینکه در بودجه امسال، تغییراتی که رشد ۸ درصدی را ممکن کند دیده نشده است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاکم و میزان کسری بودجه که بر بودجه سایه انداخته، سرمنشا بروز مشکلات دیگری خواهد شد. هرچقد کسری بودجه کمتر شود و دولت دست خود را به سوی بانک مرکزی برای استقراض پیش نبرد، وضعیت بهتر خواهد شد.باقری گفت: هنوز افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در هاله‌ای از ابهام است و بعید است که کسری بودجه رخ ندهد. در واقع درآمدهای مالیاتی که دولت در نظر گرفته خود باعث کسری بودجه 
می‌شود.
تحقق رشد ۸ درصدی در اقتصاد  در گرو تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه