متقاضیان طرح ملی مسکن به درب بسته خوردند، «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

بد بینی متقاضیان به آینده طرح جهش مسکن

گروه راه و ساختمان - طرح نهضت ملی مسکن نیمی از سال نخست عمر خود را در حالی پشت سر گذاشت که معاون وزیر راه‌و شهرسازی اعتقاد دارد دولت از برنامه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی فراتر رفته و شخص رستم قاسمی، وعده داده عملیات ساخت حداقل دو میلیون واحد تا مرداد ماه آغاز شود. به‌گفته وزیر راه‌ومسکن، ساخت یک میلیون واحد دیگر از این پروژه در حال انجام است و به فونداسیون تا نازک‌کاری رسیده. ثبت‌نام مسکن ملی در آخرین روز از اسفند سال ۱۴۰۰ به پایان رسید. گروه نخست متقاضیان الک شدند و فروردین سال ۱۴۰۱ پیامک‌هایی دریافت کردند که مژده می‌داد می‌توانند برای تشکیل پرونده، معرفی به بانک و واریز آورده اولیه اقدام کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ پیامک‌هایی دریافت کردند که نشان می‌داد وزارت راه‌وشهرسازی صلاحیت آن‌ها را در مورد سابقه مالکیت، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سبز بودن فرم «ج» تایید کرده است. پرونده متقاضیان مسکن ملی در قدم بعد به دفاتر استانی رفت تا تکلیف شرط چهارم یعنی سابقه سکونت در استان محل تقاضا مشخص شود. دریافت پیامک به این شرط خوب تلقی می‌شود که پس از تکمیل مدارک و تشکیل پرونده، بتوانید نسبت به واریز وجه اقدام کنید. آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی ۴۰ میلیون تومان است و در ادامه پروژه هم متقاضیان باید از جیب خرج کنند. به‌گفته وزارت مسکن، آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، در پنج مرحله شامل زمان افتتاح حساب، پس از تکمیل فونداسیون، پس از تکمیل اسکلت، پس از تکمیل سفت‌کاری و پس از اتمام نازک‌کاری دریافت خواهد شد.
متقاضیان تایید صلاحیت شده باید به بانک بروند و همین ابتدای کار ۴۰ میلیون نقد واریز کنند. رقم آورده ممکن است تا زمان تحویل واحد‌ها به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون برسد و از آن به بعد باید فکری به‌حال پرداخت اقساط کرد. آورده نهضت ملی مسکن بسته به شهر مورد تقاضا متفاوت است و بعد کسر رقم تسهیلات واحد‌های مسکونی از هزینه ساخت به دست می‌آید. آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن همچنین بر مبنای هزینه روز ساخت محاسبه شده و در انتها تسویه خواهد شد.تا کنون فقط یک دهم متقاضیان واقعی نهضت ملی مسکن نسبت به واریز وجه اقدام کرده‌اند و بررسی‌های میدانی گویای آن است که بسیاری از افراد قادر به تامین آورده ۴۰ میلیون تومان اولیه هم نیستند؛ البته بسیاری معتقدند همین که دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن آستین‌ها را بالا زده و طرح مذکور از قوانین بالادستی و تسهیلات مناسب بهره می‌برد باید نسبت به این پروژه خوشبین بود.
متقاضیان طرح ملی مسکن به درب بسته خوردند 
جاوید رفیعی کارشناس فعال صنعت ساختمان کشورمان دراینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: امروز فقط یک دهم متقاضیان واقعی نهضت ملی مسکن نسبت به واریز وجه اقدام کرده‌اند و بررسی‌های میدانی گویای آن است که بسیاری از افراد قادر به تامین آورده ۴۰ میلیون تومان اولیه هم نیستند؛ البته بسیاری معتقدند همین که دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن آستین‌ها را بالا زده و طرح مذکور از قوانین بالادستی و تسهیلات مناسب بهره می‌برد باید نسبت به این پروژه خوشبین نبود.
تنها دلخوشی متقاضیان طرح ملی مسکن
او ادامه داد: متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن آن‌طور که باید و شاید از این طرح استقبال نکرده‌اند. شاید بخش خودمالکی نهضت ملی مسکن، مسیر مطمئن‌تری برای رسیدن دولت به هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی باشد که آن هم رقم چندان بالایی نیست.
کم‌جان بودن پروژه نهضت ملی مسکن
وی با اشاره به این نکته که، یکی دیگر از دلایل کم‌جان بودن پروژه نهضت ملی مسکن به خلف وعده‌های مسئولان در طرح اقدام ملی مربوط می‌شود، افزود: دولت سیزدهم قصد دارد در قالب طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون واحد مسکونی را در چهار سال آینده احداث کند. اما سوال این است که با توجه به نبود تقاضای موثر، این واحدها قرار است برای چه کسانی ساخته شود؟ و آیا با توجه به هزینه‌های هنگفت زیرساخت‌ها و تورم نهاده‌های ساختمانی، این پروژه در میانه راه به سرنوشت طرح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی مسکن مهر که هنوز بعد از گذشت ۱۵ سال ۲۰۰ هزار واحد آن باقی‌مانده، دچار نخواهد شد؟
جاوید خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده ما توان تولید مسکن مطابق با تقاضای واقعی را نداریم. بنابراین در محدوده زمانی چهار ساله که دولت تعریف کرده، ساخت چهار میلیون واحد قابل انجام نیست. با این حال بهتر است قضاوت منفی نداشته باشیم و دولت را در این حرکت تشویق کنیم. یک امیدی در بین مردم ایجاد شده که امیدواریم ظرفیتش به وجود بیاید.
تایید صلاحیت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن با ارسال پیامک به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود، اما آن دسته افراد که اعتقاد دارند اشتباهی از نهضت ملی مسکن خط خورده‌اند می‌توانند موضوع را پیگیری کنند. البته باید این نکته را مدنظر داشت که روند بررسی صلاحیت‌ها تا شروع تابستان سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت و نتیجه به‌شکل گروهی برای متقاضیان ارسال می‌شود. براساس وعده‌ها تا آخر خرداد بررسی صلاحیت متقاضیان طرح مهضت ملی مسکن به پایان می‌رسد. اگر کسی پس از این تاریخ ادعا کند نامش به اشتباه جزو واجدان شرایط قرار نگرفته، باید به اداره کل راه‌و‌شهرسازی استانی که ثبت‌نام کرده یا به شهر جدیدی که در آن محدوده تقاضای مسکن داشته، برود تا به این ادعا رسیدگی شود.
بد بینی متقاضیان به آینده طرح جهش مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه