مرتضی آقاتهرانی در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» : تصمیمات، درست و در زمان مناسب نباشد، مسیر، منطقی پیش نمی‌رود

اگرساختار سیستم بانکی اصلاح شده بود، وضع این نبود

گروه اقتصاد- محمد آیتی- بدون تعارف، سال 1400 را باید یکی از سخت‌ترین سال‌های پس از پیروزی انقلاب نامید. سالی که تورم زیر سایه تحریم و ویروس کرونا، امان توده‌های مردم را برید.
دولت سیزدهم با شعارهای پرزرق و برق در خصوص بهبود معیشت مردم و رونق اقتصاد بر سر کار آمد، اما حالا که 9 ماه از دوران کاری‌اش می‌گذرد، به باور خیلی‌ها وضع بدتر از گذشته شده است.
چندی پیش، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم با انتقاد از مدیریت دولت سیدابراهیم رئیسی گفته بود: راه اداره کشور به این سادگی که دولت فکر می‌کند، نیست. مثلاً آقای رئیسی گفت هر سال یک میلیون مسکن می‌سازیم، ولی هنوز اسم‌نویسی یک میلیون واحد مسکونی در سال هم انجام نشده است، چه برسد به بقیه ماجرا. وی همچنین گفته بود: سال جاری، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور خیلی بدتر از سال قبل خواهد شد.
پرسش اصلی این است که چرا اساساً اقتصاد ایران سر و شکل درستی به خود نمی‌گیرد و هر سال، وضع وخیم‌تر از گذشته می‌شود؟
در همین خصوص، مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به اقتصاد سرآمد گفت: وقتی تصمیمات، درست، بجا و در زمان مناسب نباشد، مسیر، منطقی پیش نمی‌رود.
وی افزود: متاسفانه این رویکرد نامناسب که طی سال‌ها صورت گرفته است، باعث شده خیلی از مراکز تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی رو به تعطیلی بروند.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: گاهی قوانین بد و گاهی بد اجرا کردن قانون، کار را پیچیده می‌کند. فقر عمومی و عدم مدیریت درست دولت و مجلس هم در این اتفاق، اثرگذار است.
این نماینده تهران با اشاره به ضعف سیستم بانکی، گفت: به هر حال اگر سیستم بانکی کشور، ساختارش اصلاح شده بود، وضع این نبود. البته در کنار این مشکلات، موضوع تحریم را هم در حد فرع و نه اصل می‌توان یادآور شد. ما ایرانی‌ها، آدم‌هایی هستیم که اگر بخواهیم و اراده کنیم، می‌توانیم. متاسفانه گاهی «خواستن» را از ما می‌گیرند که این نگران‌کننده است.
آقاتهرانی اظهار داشت: واقعاً در برخی مواقع متوجه نمی‌شوم چرا مدیران، کشور را به این‌گونه اداره کردند. ما مسلمان هستیم، لااقل در کارمان باید مسائل اخلاقی، دینی و وجدانی را در دستور کارمان بگذاریم. مسئولان برای کاری که می‌کنند، حقوق می‌گیرند و کاش طوری تلاش بکنند که این حقوق، حلال باشد.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: ما در سازمان‌های دولتی، با تورم نیرو روبرو هستیم. موضوع عجیب این است که با این حجم نیرو، گاهی کارهای ساده هم صورت نمی‌گیرد. وقتی کارها خروجی نداشته باشد، چطور می‌توان اقتصاد کشور را ساخت؟
وی در ادامه بیان کرد: یکی از کارهای خوبی که در دولت آقای رئیسی شکل گرفته و امیدوارم دنبال شود، پیگیری امور است. اقتصاد اگر بخواهد سرپا شود باید نظارت و پیگیری‌ها مداوم باشد. اینکه دولت کار ارزیابی مدیران را شروع کرده و نسبت به خروجی کارشان، بر ماندن یا نماندن این افراد اقدام خواهد کرد، بسیار شایسته است.
اگر برجسته کردن عیب‌ها به منظور ضربه زدن اخلاقی باشد، کار جلو نخواهد رفت
آقاتهرانی گفت: یکی از کارهایی که در فرهنگ ما ایرانی‌ها باید برود، ارزیابی است. باید عیب و حُسن کارها مشخص شود. وقتی اشکال کار درمی‌آید می‌توان برای آن، نقشه راه نوشت. از طرفی، حُسن کار هم باید علنی شود، چون می‌تواند الگو دیگر بخش‌ها باشد و این‌طوری کارها سرعت می‌گیرد. اگر برجسته کردن عیب‌ها به منظور ضربه زدن اخلاقی به فرد یا افراد و تشکیلاتی باشد، کار جلو نخواهد رفت.
نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه نقد مجلس هم باید با قدرت دنبال شود، افزود: دو سال از عمر مجلس یازدهم گذشته است. چه اشکالی دارد همه، این مجلس را قضاوت کنند و اگر می‌توانند به نمایندگان، کمک فکری دهند. نمی‌شود فقط به جلو حرکت کرد بدون آنکه برگردیم و مسیر طی کرده خود را ببینیم. شاید جاهایی کج‌روی داشته‌ایم. اگر اقتصاد لطمه ببیند و بدون ترمیم مسیر را ادامه دهیم، شرایط وخیم‌تر خواهد شد.
با شجاعت، اشتباه خود را قبول کنیم، کمترین اتفاق، اعتمادسازی در جامعه است
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: وقتی اجازه نقد داده شود و با شجاعت، اشتباه خود را قبول کنیم، کمترین اتفاق، اعتمادسازی در جامعه است. همه می‌دانیم که درست شدن همه بخش‌های کشور از جمله اقتصاد، نیاز به پای کار آمد مردم به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی است. این سرمایه، وقتی حس تعلق به خود می‌گیرد، که دیده شود. یعنی باید در مشورت و نقدها، نظر آن‌ها را گرفت تا به تبع آن، اعتماد به وجود بیاید.
وی تصریح کرد: بازگشایی برخی کارخانه‌ها در دولت جدید، بسیار امیدبخش بود و امیدوارم این فضای امید همچنان ادامه داشته باشد.
آقاتهرانی در پایان در خصوص اینکه شعار سال 1400 که تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بود، محقق شد؟ گفت: خیلی کم این شعار ارزشمند محقق شد. خیلی از کارها چون آلوده به سیاسی‌کاری است، نظم و نسق نمی‌گیرد. باید همه، دلسوزانه بزنیم به دل مشکلات و با وحدت کار را جلو ببریم تا لااقل پایان سال 1401 حس شود که شعار سال را بیش از پیش
 محقق کردیم.
اگرساختار سیستم بانکی اصلاح شده بود، وضع این نبود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه