اعلام آمادگی انجمن کشتیرانی برای توسعه بندر چابهار

راهکارهای اجرایی توسعه فعالیت بندری چابهار

گروه اقتصاد دریا - مهری نام ور-در دیدار با مقامات اپراتور هندی در بندر چابهار مشکلات و راهکارهای اجرایی توسعه فعالیت بندری چابهار مورد مذاکره واقع گشت و توافقات خوبی به دست آمده است. در همین رابطه نشست اعضای هیات مدیره و دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت India Ports global limited که وظیفه مدیریت بندر چابهار را در ایران به عهده دارند در محل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران برگزار شد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، روزبه مختاری، رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در ابتدای این نشست که در محل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: در گذشته شاهد مشکلات بسیاری بودیم اما امروز بیشتر به برنامه‌های توسعه‌ای برای آینده فکر می‌کنیم. ظرفیت‌ها، تجربه‌ها و ارتباطات بسیاری در میان اعضای انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران وجود دارد که ما با کمک یکدیگر می‌توانیم بستر توسعه بندر چابهار را فراهم کنیم.
وی افزود: مشکلی که در این بندر وجود دارد این است که بازاریابی خوبی برای حضور بازیگران مختلف در این بندر و شکل گیری یک ساختار مدیریت زنجیره تامین این بندر وجود ندارد. مسائل ومشکلاتی از این دست باعث میشود بسیاری بندر چابهار را برای حمل و نقل کالای خود انتخاب نکنند.
سونیل موکاندا مدیرعامل شرکت ایندیا پورتس گلوبال لیمیتد نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه اخیرا مجدد بازدیدی از بندر چابهار داشتم و شاهد بودم که ظرفیت‌های بسیار خوبی در بندر چابهار موجود است گفت: ما به دنبال رشد این ظرفیت‌ها هستیم. ما بدنبال آن هستیم که حضور بار و شناورهای بیشتری را در این بندر شاهد باشیم تا بتوان از تمام ظرفیت موجود این بندر استفاده کامل برد.
اومش شاراد عضو هیات مدیره شرکت ایندیا پورتس گلوبال و عضو هیات مدیره بندر ناواشیوا هند هم ابتدای این نشست با تاکید دوباره بر نکاتی که گفت شد، افزود: ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که بندر چابهار به یک بندر مهم در صنعت تبدیل شود. هند بدنبال رشد بندر چابهار است و در همین راستا ما تخفیف‌های مختلفی را نیز برای سرویس‌های رفت و برگشتی از و به این بندر در نظر گرفته‌ایم. ما در حال حاضر در یک قرارداد کوتاه مدت و بدنبال یک قرارداد طولانی مدت با سازمان بنادر ایران و وزارت راه هند هستیم.وی افزود: ما جلساتی ما با گروه‌های مختلف داشتیم و مشکلات بسیاری را در این مسیر احصا کرده‌ایم که نیاز به همکاری مجموعه‌هایی مثل شما است تا این مشکلات حل و فصل شود. ما خوشحال می‌شویم که تحریم‌ها برداشته شود اما با وجود این تحریم هم تصور ما این است که باید تلاش کنیم کسب و کار در همین شرایط هم پایدار مانده و ادامه پیدا کند. ما همچنین به ترانزیت کالا از – به ترکمنستان، ازبکستان و کشورهای آن منطقه نیز از طریق این کریدور فکر می‌کنیم.
عضو هیات مدیره بندر ناواشیوا ادامه داد: همکاری با شما به عنوان انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در مرکز برنامه‌های ما قرار دارد و بدون حمایت فعالانه شما احتمال موفقیت بسیار پایین است و ما اینجا هستیم که این اتفاق بیافتد همانطور که من نه فقط به نمایندگان از شرکت ایندیا پورتس گلوبال بلکه به نمایندگی از بنادر و وزارت کشتیرانی هند در این نشست حضور پیدا کرده‌ام تا از شما بشنویم که در این مسیر، ما باید چه کارهایی برای توسعه این کریدور مهم انجام دهیم؟
شرایط هر روز در حال تغییر است و اکنون که ما داریم با هم صحبت می‌کنیم و بعد از جنگی که در محدوده اوکراین رخ داده است شرایط حمل و نقل کالا نیز تغییرات بسیاری داشته است.
وی همچنین در توضیح شرایط تخفیفی که پیش از این اعلام کرد، افزود: اگر شناوری از مبدا یا مقصد دو بندر تعیین شده در هند به چابهار بیاید و یا برگردد براساس حداقل ۵۰ کانتینر، تخفیف ۴۰ درصدی برای آن شناور در نظر گرفته می‌شود. این تخفیف‌ها برای اجاره کننده یا صاحب شناور در نظر گرفته می‌شود. در سال جاری ما هدف خود را رسیدن به ظرفیت حمل ۴ میلیون تن در این بندر گذاشته ایم.
محمد نیک پی، نائب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نیز در این نشست گفت: شما هم مثل ما در مورد بازاریابی صحبت کردید اما از سمت شما در برای تشویق شرکت‌ها و بازیگران صنعت در هند چه کاری صورت گرفته است؟ شما چه شرایط و امکانات و تخفیفاتی برای آنها در نظر گرفته‌اید؟
وی افزود: اما شما میدانید که وقتی کانتینری به چابهار می‌رسد به احتمال زیاد باید مدت بسیاری را برای برگشت در بندر باقی بماند. ما نیاز به خطوط ثابت و با برنامه مشخص در چابهار داریم نه شناورهایی که نامنظم در بندر چابهار رفت و آمد می‌کنند. شما چه امکاناتی را برای حضور بازیگران صنعت مانند NVOCCها و غیره در بندر چابهار دارید؟ یا برای مثال آیا قرار است زمان و فرصت Free Time در این بندر را افزایش دهید؟ شما اعلام کردید برای کشتی تخفیف‌های را در نظر گرفته‌اید اما آیا برای دارندگان کانتینر هم تخفیفی در نظر گرفته‌اید؟
حسین ناجی پور، عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران هم در این جلسه گفت: این نشانه خوب است که سازمان بنادر ایران یک اپراتور غیرایرانی را برای مدیریت یکی از بنادر استراتژیک ایران انتخاب کرده است. ما سال‌های گذشته شاهد بودیم که محموله‌ها زیادی از هند به مقصد افغانستان از بندر چابهار عبور کرده است اما اخیرا در اخبار شنیدیم که شما یک مسیر دیگر زمینی را برای عبور کالاها از پاکستان به افغانستان انتخاب کرده اید و کالاها از این مسیر به افغانستان رسیده‌اند.
راهکارهای اجرایی توسعه فعالیت بندری چابهار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه