آغاز مدیریت اوج مصرف برق  مشترکان خانگی برای جلوگیری از خاموشی همکاری کنند

شرکت توزیع برق از آغاز اجرای برنامه‌های پایداری شبکه برق برای گذر از اوج مصرف از در ماه‌های گرم پیش رو از روز دوشنبه ۱۶ خرداد خبر داد و اعلام کرد ، در صورتی که مشترکان در اجرای این برنامه‌ها همراه باشند امسال در مازندران خاموشی خانگی اعمال نخواهد شد. دستورالعمل اجرایی پایداری شبکه برق مصوبه هیات دولت است که بر اساس آن برای استان ها و بخش های مختلف سهمیه تعیین شده است و شرکت های استانی توزیع برق ملزم به اجرای آن هستند و استانداران هم نقش ناظر و هماهنگ کننده را دارند.
در این دستورالعمل کلیه دستگاه های اجرایی، بانک ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به مصرف دوره مشابه سال گذشته و در ساعات غیر اداری به میزان ۶۰ درصد مصرف جاری با اولویت خاموش کردن روشنایی غیرضروری و سامانه های سرمایشی اقدام نمایند.
طبق این مصوبه ، وزارت نیرو موظف است با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعیین سهمیه برق مصرفی صنایع در دوره محدودیت شبکه برق اقدام نماید. شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق هم موظف به تأمین برق برابر با سهمیه تعیین شده می باشند. در صورت عدم رعایت سهمیه های ابلاغی توسط مشترکین، علاوه بر افزایش بهای برق تا ۲ برابر تعرفه موجود برای میزان مصرف مازاد بر سهمیه تعیین شده، با اعلام قبلی نسبت به قطع برق آنها اقدام خواهند کرد.روابط عمومی شرکت توزیع برق مازندران از قول مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که برنامه های اجرایی این شرکت در ۳۳ سرفصل تدوین ، ابلاغ و از امروز آغاز شده است.سید کاظم حسینی کارنامی افزود که طبق این برنامه علاوه بر پیگیری مدیریت مصرف برق در ادارات، بانک‌ها، صنایع، کشاورزی، خانگی، مرغداری، مجتمع‌های تجاری، پلاژهای ساحلی، تابلوهای تبلیغاتی و رمزارزها، تغییر ساعت کاری ادارات، پیاده‌سازی بستر فناوری اینترنتی اشیا ء ( IOT ) ، استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده و اقدامات مربوط به فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و آگاهسازی مردم در زمینه مصرف بهینه برق در دستور کار قرار دارد.
وی از انعقاد تفاهمنامه با نیروهای مسلح، شناسایی و پیگیری مشترکان پرمصرف، جلب مشارکت مشترکان صنعتی با دیماند بالاتر از ۵۰۰ کیلووات خارج از شهرک‌های صنعتی، به کارگیری مولدهای دیزلی خودتأمین، پیگیری انشعابات مربوط به چاه‌های کشاورزی و پیگیری استفاده از پتانسیل جایگاه‌های سی ان جی CNG هم از دیگر برنامه‌های اجرایی شرکت توزیع گاز مازندران برای گذر از اوج مصرف برق نام برد.مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: شرکت توزیع برق مازندران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک دارد که از این تعداد ۷۵ درصد خانگی، ۶ درصد کشاورزی و کمتر از یک درصد هم مشترکان صنعتی هستند.
حسینی به برنامه‌ریزی این شرکت در خصوص مدیریت مصرف در بخش صنعتی اشاره کرد و افزود: یک‌هزار و ۵۹۲ مشترک با ۱۳۳ مگاوات مصرف در شهرک‌های صنعتی استان، ۱۱۰ مشترک صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با قدرت بالاتر از ۵۰۰ کیلووات و مجموع مصرف ۵۳ مگاوات و ۲ هزار و ۱۶۵ مشترک صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با میزان مصرف کمتر از ۵۰۰ کیلووات و مجموع مصرف ۲۲ مگاوات در استان داریم که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شد در هر روز صرفه‌جویی‌هایی حساب شده در مصرف برق داشته باشند.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران، طبق تفاهمنامه‌ای که با شرکت آبفای مازندران بسته شد قرار است در ساعات پیک مصرف نیز ۱۵۰ دیزل ژنراتور وارد مدار برق‌رسانی مازندران شود.
این مسئول درباره برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی در مصرف برق بخش کشاورزی نیز یادآور شد: با توجه به مشوق‌های تعریف شده و برنامه‌های تدوین شده، مشترکان می‌توانند در صورت استفاده نکردن از برق چاه‌های کشاورزی به مدت ۵ ساعت در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۸ (که در تفاهمنامه همکاری درج می‌شود) و انتقال زمان آبیاری به ساعات دیگر از برق رایگان در ۱۹ ساعت باقیمانده شبانه‌روز استفاده کنند. حسینی تصریح کرد: تمام تلاش همکاران ما در بخش‌های مختلف بر این است که هیچ خاموشی به بخش خانگی و تجاری اعمال نشود. اما تحقق این هدف مستلزم این است که مشترکان محترم مدیریت مصرف برق را در روزهای گرم سال بویژه در ساعات ۱۲ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ رعایت کنند.خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در تابستان سال گذشته معضلات زیادی را برای مشترکان خانگی برق در مازندران ایجاد کرده بود. مشترکان خانگی برق مازندران در حالی مشکلات ناشی از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده و حتی خارج از برنامه را تحمل می‌کردند که به دلیل مستقر نبودن صنایع بزرگ و سهم ناچیز صنایع از مصرف برق در این استان، نسبت به مشترکان خانگی بسیاری از استان‌ها معمولا سهم بیشتری از خاموشی‌ها را تحمل می‌کنند.
مازندران دو شرکت توزیع نیروی برق یکی به مرکزیت ساری مرکز استان و دیگری به مرکزیت شهرستان نوشهر دارد که شرکت برق منطقه ساری حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک و شرکت برق منطقه نوشهر با زیر پوشش داشتن ۹ شهرستان غربی این استان حدود ۶۵۰ هزار مشترک دارد. طبق آمارهای شرکت توزیع برق منطقه‌ای غرب مازندران ۵۱ درصد از حدود ۶۵۰ هزار مشترک برق خانگی در این منطقه را خوش‌نشین‌ها تشکیل می‌دهند که به دلیل حضورشان در ویلاهای شخصی و شهرک‌ها در زمان تعطیلات و پیک مصرف و همچنین بی‌توجهی به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در زمان پرباری معمولا نقش زیادی در افزایش مصرف برق غرب مازندران هنگام پیک مصرف دارند.
آغاز مدیریت اوج مصرف برق  مشترکان خانگی برای جلوگیری از خاموشی همکاری کنند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه